365 digte

 

 

 

 

 

 1. januar

 

Ak, januar, din første nat!

  har du tømmermænd?

skal jeg drille dig lidt –

  eller husker du selv på de

livagtige nøgne kroppe, der slyngede

  sig ind og ud mellem hinanden

og udvekslede legemsvæsker

   en strøm af organisk

    livagtigheds død

som gav os at modtage

    organisk føde

    ikke livets brød,

    men dets blod og kød

til ihukommelse af

    hvedekornet i jordens skød

  en læderet moderskedes 

  præventivt ubesmittede

  undfangelse af intethed

et spyd der perforerede

      og spaltede op denne nytårsnat

hvor stenbroen lod vokse

     op af sprækken i gadens asfalt

    kønnets organiske blomsterbed

korsfæstet vandret i ægtesengen

  for næsten kærligt at fuldbringe

en non-stop orgasmes livagtighed…?

 

godt nytår!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. januar

 

Ak, anden januardag dog;

det er ikke blot som var du

som så mange andre dage

den første dag i resten af mit liv

nej, du er snarere

den sidste i mit hidtidige liv

dog endnu mere

på særeste vis kan jeg

i mine bedste stunder føle

at du, min kære, ikke blot

er den sidste og dermed

den hidtil bedste dag

i mit hidtidige liv

og i resterne deraf

men også den første dag

i det liv der kommer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18. januar

 

Ak januar, ja, er der noget nyt?

er du ikke en sandhed der

forlængst er fortalt –

eller en løgn længst afsløret?

er du løgneren siges det

at ingen har en

skjult sandhedskærlighed

større end dig

og det vil sige noget

for når alt er sagt

hvad det i sandhed aldrig bliver

har jeg netop over for dig

ikke noget at skulle sige

men blot at skulle have sagt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19. januar

 

Ak januar, du er som det digt

der aldrig blev til noget

andet end et ufødt

og snart glemt fantasifoster

ikke at jeg græder snot over det

hvis du forstår

nej, det jeg ville tude over

hvis jeg var i stand til at tude

er min væmmelse over denne skøgeunge

som jeg straks ville slå ud af hovedet

hvis ikke jeg vidste at også digte

der aldrig bliver til noget

dog bliver til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20. januar

 

Vi bærer alle skyld for det skete

for det kunne jo ikke ske

ja det skete jo næsten ikke

for da griber den kolde nat

os endeløst om hjertet

og tynger det mod jorden

som når jeg som en søvngænger

går forbi min næstes pinsel og siger

som det hedder sig

når man undslår sig sin pligt:

jeg kender ham jo ikke

for det skete jo næsten ikke

det kunne jo ikke ske

og dog besluttede en gruppe

mennesker i dag

at finde en endelig løsning

i hjertet af det 20. århundredes nat

der hvor vi alle i vores dybeste søvn

ikke engang kunne drømme om

at det der ikke kunne ske

efterfølgende skete.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. januar

 

Ak, du januardag

som en evig bustur

op ad Godthåbsvej

på mit elskede Frederiksberg

der først hin dag får ende

forstår jeg end bedre og bedre

hvor lidt der i ord

lader sig skildre

hvis objektet er Godthåbsvej

forstår jeg nu tillige

med samme objekt

hvor meget der

for den digteriske fantasi

forladt for ord

lader sig skildre i følelser

som kastede hin dag

i eftermiddagsskumringen

lys over den forgangne tid

eller rettere

fyldte den med et mørke

så ladet af billeder

at jeg ved dagslys knap nok

ville genkende gaden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22. januar

 

Ak, januar dog

som er som klinisk renset

for alt andet end karskhed

vil jeg i dag skrive et digt

til dig altså, ja til dig

denne klare vinterdag

ville jeg spille en kølig klarinetsolo

måtte den end udføres

svagelig som min natur er

og som du nok kan se

med en passende dosis

Zonoct og Rivotril som tilsætning

var denne kølige klarinetsolo

dog således efter ganske

få fraseringers halveringstid

pludselig så inspireret

ja så forsiret og fin i klangen

så man ligefrem måtte undres over

at denne adjektivernes virtuos

endog tilsat kemiske stimulanser

aldrig har ejet en klarinet

og i øvrigt heller ikke

ville kunne spille på den.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23. januar

 

Ak, januar, du er

når jeg beder til Jesus

som al snak om vind og vejr

en statisk tilstand i hjertet

over for dig røber jeg ikke et ord

og ordene har for øvrigt

heller intet at sige

her hvor det er

midt på vinteren

og det er dig der

bestemmer temperaturen

hvor kuglepennen

bare er et termometer

der med kolde cifre

måler stemningslejets

aktuelle lavkonjunktur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. februar

 

Og februar…på en råkold dag

i den inderste vinter er det som

jeg uafvidende dette har

skrevet mig vej ind i dens hjerte

uden at have mindste

forstand på kardiologi

og uden at ønske at have

forstand på et sådant fremmedord

i netop dette digt

som således er ilde tilpas ved at

befinde sig i et fremmed

kardiovaskulært system

hvordan det så end er

sket at netop jeg er blevet

stifinder for ord som

ingen kardiolog kender til

men som derimod du

har ladet digteren finde på

kardiologiens øde gader og stræder

der hvor ingen læge tør færdes

alene af angst for de blodkar

som kun i et digt som dette

kan finde vej til et hjerte

der er så meget desto mere

fremmed for kardiologen

som det er velkendt for digteren

om end han ikke synes mig

at være helt identisk med

den blinde passager

der har skrevet dette

og som kun i egenskab heraf

føler sig som stifinder

for de ord som kardiologiens

veje og vildveje består af.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. marts

 

Lang tid før diagnostiske prognoser

fik opfyldt sin fastsatte kvote af stigmata

på tværs af sindets landegrænser

internt i kroppens kloaksystem

mødtes en kronisk højrisikogruppe

en kort stund med de andre

løsrevne lemmer af et parti

som aldrig havde haft

eller taget noget parti

som ingen derfor tog parti for

eller bare ikke turde tage til indtægt

for noget andet end intet

for trods alt var alle eksisterende

partier vel enige om

at noget for noget

var bedre end for intet at få

hvad man for intet havde givet

i et land med en dagsorden

hvor ingen kender natten

og kun få husker dagen

hvor samlede Strunge døde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. marts

 

Å, marts, om det i dag

er fredag eller ej

er mig ligegyldigt

for uanset kalenderåret

er alle dage i dag

dog som en fredag

jeg ser den alligevel

som det usynlige ses

om end jeg i sagens natur

ikke har nogen anelse om

hvad det er jeg ser

som dette mylder af tonenuancer

der for den erklæret farveblinde er

sort som solen over

alskens gyder og undergange

rød som regnen på Blågårds Plads

eller i hvert fald er

som mit Indre Nørrebro

hvor Dronning Louise

tænder for gaslamperne

og løsner op for barmen

hvor gadens fugtige forstening

flammer under neonreklamernes lys

og en eller anden ensom stakkel

får taget sit eget liv i et kvistkammer

højt over Nørrebrogade

alt imens jeg skriver dette

som var det denne

ukendte elskedes gravskrift

som var det ingraveret

i gadens fugtige forstening

sort som solen over

alskens gyder og undergange

rød som regnen på Blågårds Plads.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. maj

 

Du milde maj!

når du smiler

synes vejen mellem

tanke og handling

at være så kort

at du når mig

før jeg når at tænke

 

og tænke på alt det

som ethvert digt

hæsblæsende søger

at nå at blive

og derfor aldrig

øjebliksvis kan siges

bare at være

 

men som dit smil

længere end noget

af mig kendt øjeblik

både når og er

 

nemlig tanken som handling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30. maj

 

Kameraøjet fra mit frøperspektiv

viser en knejsende Jomfru Maria

med vuggende bryster

overskrævs på mit køn.

Og jeg forstår nu hvorfor.

Stjal jeg end i mit hjerte

din elskov, var den

som en trojansk hest.

Egentlig kom ordet fra dig,

og det flød ud i mine årer,

ikke ved intellektet, men

ved kødet. Således er jeg

nu for den kristne, der formår

at forstå dette, en synder i

anden potens. Jeg har ved

kødet modtaget ordet

gennem nadveren af Marias

skød, og dette ord, dette

stof, har som et skud af

den fineste dope

gang på gang ført min

kuglepen. Således har jeg i

skriftens tjeneste, hvilken

dødssynd, modtaget ordet

for ved kødet at tage bolig

i en kvindes elskov og

dermed skrive mig

ind i hendes køn

denne sidste forårsdag

hvor det frie flæsk

som al reklameindustri gør det

ophøjede lysten til propaganda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. juni

 

Å, kæreste femte junidag dog

det er som mærker jeg netop i dag

tydeligt i mit hjerte hvordan

det er som om grundvolden er forsvundet

at fundamentet for det tankens bygningsværk

i hvilket jeg skulle hvile og bo

er som en installationsvejledning

til et tankeslot

skrevet på et afdødt sprog

forklaring følger ikke

kun gisninger og gæt

og hvad mere er

har grundvolden måske aldrig eksisteret

og ethvert af tankens bygningsværker

altid været belagt på en sokkel

af gisninger og gæt

for der var aldrig råd til mere, var der vel?

næ, altid har blot digtet

som Kristus på en soloklarinet gennem natten

skamløst kunnet kaste om sig

med midler det ikke har

det begynder at bygge et tårn i fantasien

uden tanke for soklen

og for alle de tegn gennem

tidernes tilsandede øregange

der nu er så tilpas utydelige

at digtet nødvendigvis må tro

det modsatte af hvad

man skulle tro – for er udgifterne endda tårnhøje

er troen ikke som man skulle tro

men tværtimod altid lige netop denne tak højere end tårnet

der gør at den kan tænke noget til ende

helt til enden og forbi tankens slutning

for derfra at begynde evangeliet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24. juni

 

Å, Maria, min Magdalene, en lys og sen Sct. Hans aften, hvor

jeg aner dig i gadelampernes skær af virkelighed. Uden mørket

er jeg i lysets vold, hvor gadelamperne opløses af lysvældet, og

synes evigt slukkede.

Tro mig, jeg elskede dig og hver af de syv dæmoners dårskab,

der lod dig sidde sløvt, og som lyste søvnigt ud af dine urolige

øjne som ud af det blafrende stearinlys på mit natbord.

Det var før du gjorde entre i evangeliet, da Jesus spredte lyset

i hver afkrog af dit sind. Jeg var en bifigur, en verdslig skjald,

end ikke værd at nævne, og slet ikke da du forlod mig i

Magdala, trofast ved Guds dårskab selv mod lysets død i

Jerusalem.

Så meget mere elskede jeg med dig i hjertet, som nu, hvor jeg

blot end klarere, ved tanken om lysets død, i det lyse mørke

aner dig som en flammende afglans af lysets lys.

Å, Magdalene, du fulgte og var tro mod ham, endda da han lå i

graven, da det var nat i hele verden.

Denne sen aften i Magdala ser jeg nogle timer endnu, ved Guds

dårskab, dit lys i sindets afkroge. Og dog, øjeblikket efter slukker

jeg al lys på mit værelse, så at lyset nu blot er at finde udenfor

i verden.

Og da jeg, stadig søvnløs, lægger mig på mit leje, tænker jeg

tilbage på Magdala og ønsker her, i et skjulested for samvittig-

heden, lysets død, således at det aldrig igen var blevet dag i

dit sind.

Ikke som det står skrevet, at mennesket elskede mørket mere

end lyset, for det det elsker er dog netop det blege lys i natten;

hvad var dog natten uden verdens blafrende glød?

End mere, langt mere end lyset, elskede digteren lysets svage

afglans, sådan som kødet i mørket lyste ud af dine urolige øjne

under gadelampernes skær af virkelighed.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26. juni

 

Du, denne nok så undseelige

skærsommerdag der år efter år

er FN’s anti-torturdag

om ikke jeg, så stå dog du

midt i al tids digtning til eros

ved den tanke der var undfanget

af kærlighed men ikke lod sig tale

for slet ikke at tale om

dem som blev væk i vrimmelen

af glossariums fostre

og først lod sig identificere

under obduktionen på

et hospital langt væk

da de genopstod hos

digteren der førte skalpellen

at også en dødfødsels foster

kan være et kærlighedsbarn

ja, måske kun dette

for evigt uberørt af bagtanker

som det ligger der

sønderskåret og indsmurt

i slim og blod kan

det være det kærligheds mæle

der ikke rummes af

noget sprog tanken kan tale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27. juni

 

Å, denne juninat før endnu

en årlig skærsommerdag

mener jeg at kende og smertes

ved hver af dine marers ridt

og dog er dine skamlæber for mig

der i fantasien allerede er trådt ind i templet

som forhænget som flængedes

da Jesus stønnede at det var fuldbragt

såvel som dine bryster er de to røvere på korset

et til højre og et til venstre for hjertets midte

aldrig, som kun du har lært mig det

blev kun det ene frelst og det andet ladt tilbage

thi for Jesus og hans forsirede klarinetsolo

er de begge så lige tilpas bløde

som sæden på en blomstereng af kød

at Gud aldrig ville have formet og fyldt dem

for andet end hver af deres fyldes egen skyld

på høstens dag

sådan som hver dag der vil komme

ja, som er nu

er høstens dag

og hver af dine brysters modermælk

denne evige sommer

såvel som hver sommer

hvor du heller ikke fik børn

dog er min længsels kilde næring nok til

at jeg ved smagen af dine bryster igen

og igen så meget desto mere som

forhænget flænges

som digter vil tørste efter

at fuldende mig

som din krops tempel

for digtet at se

er fuldendt i dig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28. juni

 

Å, du hede junidag hvorpå

det 20. århundredes nat tog sin begyndelse

og blev afsluttet da jeg skød John Lennon

 

jeg var træt af denne maskerade af livsformer

der aldrig formede andet end form

sådan noget foresvævede

mig i hvert fald lige da jeg trykkede på aftrækkeren

nogen skulle jo skyde ham

nogen måtte jo

for hvordan skulle formen ellers få et indhold

der var til at holde ud?

 

det var for øvrigt også mig der på dagen i dag

skød Frans Ferdinand i Sarajevo i 1914

af lignende årsager

 

krigen har vel altid været

en gensidig liderlighed efter løgnen

en form der sprænges for

i sagens natur forgæves

at få et indhold

der er til at holde ud fælles for alle parter

således som al propaganda

er voldtægt af sandheden

spørger den os endog æggende

hvad luderen ellers var til for?

 

jeg ved det ikke

jeg var vistnok meget

ung dengang i 1914

og meget forvirret

men historien er altid den samme.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29. juni

 

Å, hede juni, poeten er fuld og færdig

Han er træt nu, rimsmeden.

Og har godt nok fundet ord

men verberne synes

at glide i dit køns safter

mens de tøvende venter på

længslernes opfyldelse

 

kun således, tænker han

kan dit navn bevares rent og ubesmittet

for eftertiden og hans indestængte drøm

leve videre på skrømt

 

således en aktør i

en skintilværelse, javel

men tillige et vidne

der beretter sandfærdigt

for herved at bevare din uskyld

 

sådan lader han i hvert fald

verberne balancere

mellem dine skamlæber

og sådan er han per definition digter

ved diskrepansen mellem

din apologetiske uskyld

og hans gennemførte løgn

som kun sandheden synes værdig

 

for er dit køn virkelig som en blomst

der end aldrig er plukket

driver enhver metaforisk frase

alene af lyst derefter

hjælpeløst ned ad

dine brysters kurver.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30. juni

 

Å, du den skønneste

skærsommerdag

hvis jeg nu kendte

vejen til din vagina

ville jeg følge den vej

uanset hvilke dunkle stier

jeg skulle gå ad

uanset de vilde hegn

der ville rive mig til blods

for jeg ville blive hos dig

uanset hvor meget

din skedevægge ville

lukkes om mig

og efterlade mig stadigt

længere borte fra

nogen sti og vej

for så meget elsker

jeg din milde latter

og gør det end ondt

at kende den for dig

mærker jeg blot smerten

som et sødligt stik

frydefuld som bare fanden

ja kendte jeg bare vejen

ville jeg traske ud af den

helt uden mål og med

udenfor paradisets have

hvor Adam og Eva elskede

midt i arvesyndens hæslighed.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. juli

 

Juli, min elskede juli

når jeg er inde i dig

og dine skedevægge omkranser mig

fylder jeg et hul i din sjæl

der før var ubeboet

eller var beboet af hullerne

i vores samtale

hvis jeg kunne, ville jeg søge

dybere ind og op i dig

til jeg nåede livmoderen

for, som Nikodemus, forvirret

at ville kravle ud igen,

indtil du griber mig

lader mig tage bolig

og ikke slipper mig

før du får mig ind

og op i kroppens

organiske indre, fra hvor

nattens drømme fostres

i et land med bække

med kilder og med strømme

af vand, der vælder frem

i dale og bjerge. Sandelig,

jeg lever ikke af brød

men alene af hvedekornet fra

min organiske underjords

vandringsfærd bag dine

rosenrødlige læbers port.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. juli

 

Juli, min elskede juli

når jeg ser din mund

og alle de kys elskende har efterladt her

alle de gange de som jeg

har aflæst hver deres ordlyd

af dine simrende læber,

tænker jeg, at ordlyden

er den samme på

ethvert kendt sprog

samme ordlyd som

hullerne i vores samtale

og alle de samtaler du og jeg

måtte have haft med

alle de elskende

der har krydset den

midlertidige afstand

mellem vores læber

indtil dette øjeblik,

taknemmelig for at

alle sprog dog tales

med to tunger, lige som

de to der mødes i dette kys,

såvel som i alle de

foregående, der blandt

millioner har ført

netop vores

læber sammen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. juli

 

Juli, min elskede juli

når jeg er inde i dig

er jeg på opdagelsesrejse i

en organisme der er

fremmed fra min

jeg opdager en ny verden

der ikke længere er ubeboet

men har været beboet

fra det øjeblik

i tidernes morgen

hvor jeg var her

som pilgrim i

det forjættede land

hvor synd er dyd

og kropsvæsker

mælk og honning

hvor jeg er alene

og du omslutter mig

og min ensomhed,

alene på sporet

af dig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. juli

 

Juli, min elskede juli

når jeg er inde i dig

er du overalt;

dog, havde jeg end

tvunget mig vej

og overvundet dig,

er det blot dig der har

vundet i mig,

som var vi ene og alene os

og ikke du og jeg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. august

 

Kunne jeg bare gå til grunde i alting

blive spredt ud over universet

i en tændstikæske og ligge der

og bare være

eller ikke være

forskellen forekommer irrelevant

og i øvrigt er det bare ord

og det er slet ikke ord det handler om

for hvis det var det

ville jeg handle og gøre noget

fatte pennen

og skrive et digt

men nu har det altså ikke noget

at gøre med ord

men med at gå til grunde i alting

blive spredt ud over universet

i en tændstikæske og ligge der

og bare være

eller ikke være

som den by

der engang hed

Hiroshima

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. september

 

September, å, september

den første dag i dig

i dag hvor alt begynder

længst at være forbi

og som slutter der

lige der

hvor alt længst er forbi

hvor ensomheden ikke længere

er elskovs bagside

som før søvnens stund

og elskov ikke længere

er ensomhedens forside

som på en formiddagsavis

i gadernes dis og blund

hvor ingen kender natten

da begynder en evig dag

som ingen nat kender

som var natten blot

en parentes af pinsel

før al ensomhed ender

midt i et efterårsdigt

lige der

for enden af din sølle streg

hvor jeg begynder

at mærke kærligheden

begynde i mig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. september

 

September, å september

i dag så fyldt med et sødligt vemod

som var du med dine lune skygger

vore længslers modersmål

og dog har netop du i dag

gjort mig det klart

at længsler ikke længere stilles

men at de tværtimod stiller sig på tværs

for ikke at kunne opfyldes

da de allerede er fyldt op

til randen af uindløste gældsforskrivninger

der ikke kan indfries ved ækvivalerende betaling

gloser der ikke kan åbne længslens blomst

tage bladet fra munden og indfri pantet

ved et bestemt verbum

der alligevel er frosset fast i frasens form

og ikke betyder det som det skal betyde

men noget andet

der ikke lader sig forme

og som vistnok er den

form formering

formular eller

formulering

jeg længes efter

uden at den stilles

opfyldes eller indfries

men dog findes

og blad for blad har foldet sig stadigt dybere indad

der hvor

bogstaver bliver

kød og blod

mellem dine læbers

formfuldendte blomstring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. september

 

September, å, september

vil du tillade mig at spørge dig

om du er ensom i nat?

for sådan spørger vi mennesker

retorisk os selv

men sjældent hinanden

sådan hvisker vi til os selv

med blanke øjne og

tørre svælg i mørket

når vi føler os sikre på

at ingen, ja, end ikke os selv

hører os

sådan spørger vi uden at afvente svar

dels fordi vi ikke evner at

udholde besvarelsens tavse latenstid

og dels fordi vi mener at kende svaret

fra så mange popsange

hvor længslen

ensomhedens store fabrikant

synes at kende os

dog uden at kende svaret

det svar end ikke vore elskede kender

for måske bliver natten os

kun ved det nøgne spørgsmål

blottet for længslens ensomhed

i al dens fabrikerede retorik

en smule mindre ensom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. september

 

På dagen i dag

uanset at det såvel som i dag

kunne have været

i går eller forgårs

slår dog pludseligt trodsigt

og end mere sørgmodigt

hjertet hårdt og tungt

som et kropsorgan

og intet andet

som måske intet andet søger

end befrielsen fra

enhver metaforik

dette intet andet

som ejermanden

forstår kan dø

ikke blot ved

i befrielseskampen

mod metaforikken

at kæmpe

for intet andet at være

men ligeledes

og værre endnu

ved at kæmpe

for at blive til intet

og i sin befrielseskrig

tilintetgøre ethvert

metaforisk gidsel

i kroppens massegrav

ja, endelig at have

opdaget den mulighed

at tilintetgøre sig selv. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12. september

 

jeg befinder mig i ingenmandsland mellem række på række af

skyttegrave, kors, lig og laster

mellem årtusinders kristne troslydighed over for en sekulariseret

højteknologisk våbenmagt

som sagt, om det så er tankens lydige fange hos Kristus selv:

den, der ikke er med os, er mod os

eller også var det omvendt

og mens jeg hallucinerer at høre granaterne eksplodere omkring mig

i denne phoney war

som var den kun på skrømt i fantasien, digtet eller fjernsynet

har overlevelsens instinkt en stadigt mere rendyrket tanke

for hvor min elskede er

om hun er levende i disse tankekulissers land som er dødt

om hun har fundet et bombekrater at skjule sig i

å, hvor ville jeg gerne stede mit hoved til hvile i det

bombekraters dybe fure

som hendes køn med min kuglepen aftegner i landskabet

men her er ingen

her er end ikke læseren

om jeg så kunne søge min elskede blandt tusindvis af læsere

findes der ingen som hende

og hendes bombekraters dybe fure

i dette land, hvor jeg lige hørte

en selvmordsbombe

der end ikke i fantasien eksploderede

og derfor frøs min pen fast

ved sin insisterende tavshed

her i selveste digtets prime time.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25. oktober

 

Jeg kom til verden i dag

og blev født uden

en tåre på kinden

 

senere i livet blev jeg

god til at græde

 

jeg forestiller mig det således

at jeg jublede af lykke

da jeg blev undfanget

og nok var en smule skuffet

da jeg blev født

men at græde gjorde jeg

først senere, langt senere

og ikke over at være blevet til i verden

men snarere

over at verden var blevet til i mig

endnu før jeg blev til i den

ja at verden var i mig

før jeg var i den

og altid vil være det

 

tanken har nok strejfet mig

da jeg blev født

 

for senere, langt senere

blev jeg sandelig

god til at græde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27. oktober

 

Jesus har spillet en

klarinetsolo for i dag

fra tidernes morgen til

klarinetten blev opfundet

fra sin fødsel til sin død

og fra sin død stadig mere forsiret

op gennem det 20. århundredes nat

og dog smukkest i fraseringerne

siden denne oktoberdag

hvor en elsket ven blev født og lige til nu

om ingen så hører den

om kun få nogensinde har været

vidende om dens skønhed

håber jeg blot at mene

at have hørt enkelte svage toner

gennem andres hænder og stemmebånd

det som ingen har set

som en node hinsides farven blå

det som ingen har hørt

som en lyd bag dagens øjenlåg

som ved sin skønhed sprænger

ethvert begreb om skønhed

men som nu og her findes

mere end noget andet og altid mere

nu og her end før eller siden

men dog smukkest i fraseringerne

siden denne oktoberdag

otte år før min fødsel

lige til nu hvor jeg gennem

hendes stemmes klang blot mener at håbe

efter tusinder af år i dag 

at mine ører får lyden at høre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. november

 

Ak november, hvis himlens tårer

her til aften allehelgensdag

ikke var så tyk en kliché

at man selv med kuglepen

vil kunne skære i den

ville jeg skrive at

jeg aldrig havde set

nogen græde som du

og tænk, da jeg ville

skrive dig et digt

satte denne sætning sig fast

og lod sig ikke rokke ud af stedet

jeg ved ikke hvorfor

men den blev ved med

at forfølge mig

lige til jeg fik den skrevet ned

tilbage sidder digteren blot

med en trist fornemmelse

af at have trælbundet

billedet af dine tårer

som på et fotografi

fra forsiden af en frokostavis

på sær vis uendeligt smukt

og trist som det nu er

som det er nu

nej, jeg har aldrig set

nogen græde som du.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. november

 

udenfor vinduet marcherer

en alt for sen sommers nat forbi

gennem nørrebro

stille soldater som børn

født et sagte og

umælende efterår

nogle råber og én råber:

du er død, mand!

mere vidunderligt tæt

på døden har jeg

ikke været, siden

jomfruhinden i hjertet

blev brudt ned med

et kys, sidste nat før

det dagedes i øst

da eventyrene

fra tusind og én

sensommernats søvn

alle var fortalt, og

nogen tændte for

en sol af neonrør

som vækkede mig

selv her, en verden

vest for den krig

der blev tabt til

stille soldater som børn

radiostøjens stemmer

skingre som var

de til fodboldkamp

en sværm af farveprikker

men mest af alt,

sagte og umælende

efterårsregn på min rude.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28. november

 

Å, endnu en novemberdag

hvor alt hver nat er forbi

– verden, landet og byen

gaden, lejligheden og sengen

hvor noget smertefuldt

i morges blev til

forsvinder i et hul

der bliver større og større

for hver dag der går

eller ikke går

morgen bliver til formiddag

eftermiddag til aften

jeg forsvinder efterhånden

som alt det andet

og kort før indslumringen

forsvinder selv du

der engang vækkede mig

således som morgen

igen vil blive til formiddag

eftermiddag igen til aften

og verden igen

vil svinde ind i landet

byen ind i gaden og

lejligheden ind i sengen

hvor noget smertefuldt

i morges blev til

som det i morgen

igen vil blive til – 

hver nat er alt forbi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29. november

 

Å, endnu en novemberdag

det er som du i mørket

forvrænger det dagligt kendte

til noget ukendt

som en stemning

jeg engang er vågnet op

eller er faldet i søvn til

 

som var faktorernes

orden ligegyldig

således som at alt

da er ligegyldigt

hvad det måske også er

når det nu endelig skal være

hvad det vel være skal –

 

da nærmer tankens ende sig

og efter grundige overvejelser

uanset faktorernes orden

om jeg så er vågnet op

eller er faldet i søvn

bestemmer jeg mig slutteligt

om end lidt spæd i mælet

 

for dog at være til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30. november

 

Å, november, på din sidste dag

har du en kort stund

fortalt mig din hemmelighed

for nok kan natten være et martyrium

og morgenerne være en endeløs række

som kors på en krigskirkegård

men denne aften

netop i aften

føles tiden så kort

ingen nat eller morgen

har nogensinde før

været så kort

som i aften

hvor jeg i skrivende stund

i mine tanker intet finder

hvor intet således

ganske kort findes

så fredeligt som var det livet selv

 

ikke at jeg dermed rammer

en særlig tanke eller følelse

eller i hvert fald

ikke uden at jeg ord for ord

nøje har sigtet derpå

og således intet har ramt

eller rettere

netop har ramt intet

lige på pletten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. december

 

På denne din evigt kolde juledag

eviggyldigt alt for sent – og alt for tidligt

er menneskerettighedserklæringen

vedtaget til ihukommelse af

snarere end til mod på – livet

for med denne in mente

har jeg ikke modet til at leve

og jeg har ikke modet til

at afsøge min sjæl svar

og spørgsmålet, som

står ridset ind på

stentunnelens vægge

bag perleporten finder

knap nok mæle til at

stilles min samvittighed;

er da digtningen,

hvis blot en ordknap

sammenstilling af ord

for evangeliet ikke

et fejheds dække over

en afgrund i hjertekulen:

glossarium der stedløst

vakler videre i

sætningernes

bundløse virvar af

adjektivisk blodbestænkt

kød fra døende

målløse og mølædte

kroppe?

      Det er os, der er de døde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22. december

 

Jesus kære, jeg ligger her i eftermiddagsmørket og betragter et enkelt stearinlys, jeg har tændt. Og jeg tænker, at lys i dig kan slukke mørke, mens mørket ikke kan slukke lyset. Når jeg tænder et stearinlys denne eftermiddag, er der ingen magt i verden, der kan forhindre det i at oplyse mørket, så længe det er tændt. Og slukkes det en stund, da jeg skal sove, kan ingen magt i verden, end ikke mig selv, forhindre morgenens dagslys i at fordrive mørket. Så nok henligger tingenes grund i verden i mørke for mennesket, som en afgrund så dybt nede under vores bevidsthed, at ingen der gennem tanken tror at kende sin sjæl, kan udgrunde sig selv, se gennem sit hjertes mørke dyb og stadig bevare forstanden.

 

Men hvor lyset kan skinne i natten, hvilket mørke kan da slukke dagslyset? Altså er lyset, som du har skabt det, mørket overlegent, fordi det kan skinne i mørket, mens intet mørke kan beskinne lyset.

Dog findes der i verden, såvel som i hjertet, en nat, der henligger i langfredags mørke, hvor mørket endegyldigt synes at have slukket lyset. Hvor bevidsthedens lys blot er en kort krampetrækning, som for bestandig skal slukkes af dødens mørke, og øjets syn blot blændværk, hvorom den blinde spørger: Hvad er lyset uden øjet?

 

Og dog er der et lys, også for den blinde. Var der ikke det, var vi alle fortabte. For lyset i dit rige overgår og besejrer i dig øjets lys. Endog mørket i dit rige overgår øjets lys, idet skyggen af dit lys, altså dit mørke, er endda stærkere for øjet end noget andet lys.

Ser jeg direkte ind i det hvide centrum af stearinlysets flamme, får jeg denne mystiske fornemmelse af at se, hvad egentlig intet øje kan se. Men blot ganske kortvarigt, så sløres mit syn. Jeg ser forbi flammen og genvinder øjets lys, der jo som stearinlyset, når jeg skal sove ind i natten, skal slukkes af verdens mørke.

 

Men stadig blot for en stund. For ligesom natten, som dødens blund, blot varer en stund, varer også verden blot en stund. Ja, Jesus, nu forstår jeg, som du har lært os, bønnen til Faderen, som angår hans vej til os og vilje med os. Komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  24. december

 

Natten før denne juleaftensdag

skriver en mand et digt

en anden lægger kabale

begge snyder

hverken digtet eller

kabalen lykkes

og Jesus spiller

alene og forladt

sin klarinetsolo gennem

det tredje årtusinds nat

og dette

det er ingen lignelse

nej, det er digtet

der aldrig bliver skrevet færdig

og kabalen der aldrig går op

udover til klarinetsoloens toner

fra Jesu døde krop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25. december

 

I mit hjertes paradishave

spirer en sjældent fredfyldt blomst

der i en pludseligt voksende bevægelse

folder sine blade ud

jeg tænker mig

at Jesu kærlighed i tidernes morgen

lod den udfolde sig langsomt

og være dertil bestemt

aldrig at være bestemt for andet

end for eksempel for en

tilfældig digter på Nørrebro

i sin blomstring at sprede

frø af glæde og fred.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31. december

 

Du den sidste måneds sidste dag!

når det sidste dags digt

i verden er skrevet

ville du så ikke skrive dette digt

og bringe det et sted hen

hvor jeg ventede dig

og du ventede på mig –

dette glemte sted på jorden

som du mener at vide

er gemt i mit hjerte

hvor tiden ikke er gået i stå

i et endeløst antal cifre

uden ansigt eller navn

hvor tiden ikke er gået i stykker

og brudt op i doseringer

af det der var engang

hvor al tid ikke er gået af led

og tegn og sætninger ikke

er blevet til tal og systemer og

problemer placeret i æsker

ja, dette glemte sted på jorden

hvor altid engang begyndte

der ville vi en dag mødes

hvor jeg ventede dig

og du ventede på mig

dette glemte sted på jorden

der er gemt i mit hjerte

dette glemte sted ville du

så gerne læse op for mig

for igen at begynde på livet!