Elskov er som døden, der avler liv*
elskov er som døden, der avler liv
den elskende skal opløse sin sjæl
thi for at elskov kan fuldbringes
må elskeren miste sig selv
hvorfor? for at skabe kontrast;
nogen må dø, for at døden kan avle liv
for at elskovs frugt kan gøre ånd til liv
uanfægtet af den elskendes ve og død
så elskovs fylde bliver sat fri
ved at skylde, koste, ja, berøve
det menneske livet, som elskede
med sit fulde hjertes glød
for gælder det dog ikke al hjertets frost
at det kræver to at blive ét og tø
for kun sammen at smelte
når luerne brænder til aske alt kød
som slutteligt kun bliver til igen
når i ét nu de elskende
sammensmeltet i Guds og dødens hånd
tør give sig selvforglemmende hen
som et redskab blot,
der straks smides bort, når
elskov igen opstår fra aske til ånd
*) Af alle de kræfter, der kan bevirke såvel livets
som kunstens skabelse, og som altså finder sin
drivfjeder i sanselighed og seksualitet, er også
mange onde og skyld i megen ulykke og pinsel.
Ja, endog det smukkeste af alt, livets gave i den
kødelige kærlighed, er for de elskende nært
forbundet med det faktum, at vi skal dø. Hvis vi
levede evigt i vores nuværende skikkelser, ville
forplantningen være uden funktion. Hvis ingen
skulle dø, ville heller ingen skulle fødes, eller som
der står: ”nogen må dø, for at døden kan avle liv”.
Ja, således livets cirkel. Men ordene har også en
anden, ja, ganske modsat, betydning, nemlig
denne, med de ord, der er lagt i Jesu mund, at
”den, der vil frelse sit liv, skal miste det; men den,
der mister sit liv på grund af mig og evangeliet,
skal finde det” (Mark.8,35). Disse ord overfører
jeg i digterisk øjemed til seksualitetens kår, med
tanke på det franske kælenavn for orgasmen,
nemlig ”den lille død”; således at den, der ikke
giver sig hen i udløsningen, som ikke i livets
cyklus ved døden løser livet ud, men blot søger
at frelse sig selv, skal da aldrig gives livet,
hvorimod den, der selvforglemmende, vel at
mærke i kærlighedens navn, tør give sig hen i
udløsningen (”så elskovs fylde bliver sat fri”),
netop skal finde sit liv. Også selvom, eller
måske netop herfor, denne ”lille død”, således
navngivet i symbolsk forstand, ”berøver det
menneske livet, som elskede/ med sit hjertes
fulde glød”. Al skabelse forudsætter, at noget
forud destrueres, al jordisk liv, at noget forud
dør. Også jeg har haft den tanke, at alle
hændelsesforløbs kombinationsmuligheder,
om end med en eller anden slags nuanceforskel,
nødvendigvis må gentage sig igen og igen i en
cirkelbevægelse. Som forfatteren af Prædikerens
Bog i Gl.Test. skriver; ”Det, der var, er det
samme som det, der kommer, det, der skete, er
det samme som det, der vil ske; der er intet nyt
under solen” (Præd.1,9). På intet tidspunkt i
menneskeslægtens historie har han kunnet
fastslå, at noget var definitivt. Altid har
forandringens lov, lig en trædemølle i konstant
bevægelse, som den eneste haft gyldighed, men
netop ikke endegyldighed, idet der da ville ske
noget definitivt nyt under solen. Cirklen ville
brydes, og cirkelbevægelsen erstattes af en lige
linie, en vej hen imod evigheden, ikke i en cirkel,
men hinsides den gamle jord og endegyldigt
hinsides menneskelig forstand. I en kristen
bevidsthed, modsat Prædikerens, er der netop
således en begivenhed i menneskeslægtens
historie, der er et afgørende nybrud, en
begivenhed, der derfor, som et punkt på en lige
linie, er endegyldig. Jesu fødsel, livsgerning, død
og opstandelse (igen: ”nogen må dø, for at døden
kan avle liv”) er et afgørende nybrud og en
endegyldig afslutning på en epoke (nemlig lovens),
og for historien, menneskeslægten såvel som for
det enkelte individ, en bevægelse frem mod det
evige, og endegyldigt evige, liv. At vi da, i hvert
fald ifølge en kristen tro, har en udødelig sjæl
(i trosbekendelsen tales der jo endog om kødets
genopstandelse), bekræftes gang på gang i Ny Test.,
men tillige betones det, at vi fra dødelighed til
udødelighed på en eller anden måde må forvandles.
Vel at mærke forvandles endegyldigt, således må
man forstå al tale om evighed, hvilket for den
menneskelige forestilling i en sådan tidløshed lyder
en kende stillestående og kedeligt, ja, statisk. Men
hvad forstår vi os på evighed?