HOLOCAUST (1)
En
kvindelig digter, der
led af svære depressioner,
Indlevelsesevnen
i såvel stupor som
holocaust, selvom man hverken
måtte
have oplevet det ene
eller det andet på egen krop, er et
skulle
angiveligt have
sammenlignet sine
særkende
ved de sjæleligt
følsomme og uforhærdede tilstande
man
uretfærdigvis har givet betegnelsen
sygdom.
Medfølelsen er således
lidelsers
kvalitet og styrke
med hele verdens-
krigens jødeudryddelse. Og jeg
forstår hende,
andre,
der ikke er pårørte,
forhindret, såvel som indlevelsen er
det,
alene på grund af uvantheden ved opholdet i en sådan lidelses
al forargelse for følelsen til
trods.
For der er
den
sammenhæng mellem
holocaust og en
massive
tyngde. En sådan uvanthed og
dens forhærdelse blev
eksempelvis
en medpatient på en
lukket afdeling på Sct. Hans offer for.
sjælstilstand
som eksempelvis
stupor, at
begge
ord, al forskellighed
til trods, det første et
Det
startede, sædvanligvis havde jeg nær sagt, med en bæltefixering
af en
forpint og ulykkelig ung pige. Hendes blanding af gråd,
folkemord,
det andet en
sjælelig lidelse, har
ufatteligheden som
fællesnævner. Netop i kraft
skrig
og rallen forplantede
sig time efter time udover hele
afdelingen.
En medpatient, der
udover at være et kærligt og følsomt
af,
at begge fænomener
er ufattelige, og at
ufatteligheden
som funktion har
forstandens blotte
menneske
var så uheldig at have fået
pådraget sig en behandlingsdom,
havde
så svært ved at udholde
denne pinagtige lydkulisse, at
overlevelse,
har de faktisk
en fællesnævner.
Egenskaben
rædslens
ufattelighed er i sagens
han
skruede tilpas højt op
for stereoanlæggets dulmende
technorytmer,
så højt som det nu
var nødvendigt for at overdøve denne
natur
– netop i og med at den betegner noget,
mennesket
ikke forstår –
ens uanset fænomenets
hørbare
og tunge klump af smerte og pinsel. Det er således
med strafferetspsykiatrien,
den gren af
retspsykiatrien der omhandler
karakter. Ligesom det ikke er givet noget
menneske nogensinde at forstå holocaust, således
behandlingsdomme, at lægerne ikke behøver at
retfærdiggøre
overgreb
mod patienter med,
at tvangen er til deres eget bedste.
Har du en
også
med stupor,
det vil enhver der i hjertet
har overværet et menneske i
stuporøs tilstand vide.
behandlingsdom er al hykleri således overflødigt,
så at sige som
i
Helvedets indergård
hvor masken endegyldigt er
revet af Lucifer og
I ordbogen defineres
stupor blot som
”fuldkommen sløvhed
hos sindssyge”. Derved dækkes
mareridtet virkeliggjort uden at have nogen besværlige
civilretspsykiatriske røde, gule eller andre papirer nødig. Derfor, da han
dog
på ingen måde
den rædselsvækkende
tilstand som ordet søger at betegne. Ved
gentagne
gange nægtede
at skrue ned for den høje musik blev han
uden nogen yderligere
palaver med vold tvunget op i den anden ende
betegnelsen forstår man en yderst svær
psykomotorisk hæmning, ledsaget af et mentalt
af hospitalet, nærmere
bestemt R1, den hårdeste
retspsykiatriske
afdeling
på hele Sct.
Hans. Her blev han så,
med alles vidende som
mareridt, der i lidelses dybde når længere
end
det er givet
noget menneske at udgrunde,
en slags samvittighedsfange
par excellance, bofælle med mennesker
som vi andre ellers
kun kender fra B.T.’s eller Ekstra
Bladets
endsige erindre. Som en læge ville se det,
ligger patienten bevægelsesløst i
sengen, ansigtet
forsider de sommerdage, hvor oplagene
trænger til et velfortjent
vitamintilskud og et forhærdet og forrået eksempel på
menneskesjælens
er udtryksløst og blottet for
mimik. Desværre
er
bevidstheden bevaret,
til trods for at vi rent
mørkeste
afgrunde har
skudt to tilfældige drenge i
baghovedet på
Amager
Fælled. Påstanden om at en sådan overflytning skulle
gøre
fysiologisk taler om en tilstand, under hvilken
det
ikke sjældent
ses, at organismen begynder
nævnte
patient til
et bedre og mere velfungerende samfundsmedlem,
og
ikke er udtryk
for et disciplineringsmiddel
eller en regulær
at træde ud af funktion. Med andre ord, vi
taler
om en sjælelig
lidelse med en sådan dybde,
afstraffelse, er et eksempel på den løgnagtighed, som i
strafferetspsykiatrien er sat i system.
Således er den syges
såkaldte ”straffrihed”
at
den faktisk
i mange tilfælde er livstruende,
og
hvor det
fysiske liv på uforklarlig vis blot,
en floskel, hvis
verbale hykleri er en
forbrydelse af samme
karakter som benægtelsen af holocaust – som tillige ramte de mange
om muligt, kan reddes ved blind og akut brug
af elektrochok. Man kender stupor især fra de
tusinder
af gale,
der af tyske læger, som i
bespottelse af lægeløftet, i
begyndelsen blev aflivet på hospitalerne med
giftsprøjter, for senere,
sværeste depressioner, også
kaldet
stuporøse depressioner, og tillige fra psykoser, i
midt i verdenskrigens massepsykose, i gaskamrene systematisk
at
blive overgivet samme
skæbne som millioner af
andre afvigere,
særdeleshed skizofreni.
således
som depressionens indre
jødeudryddelse
nogle årtier efter
ramte digteren.