WHAT
REALITY DOESN’T SHOW (I)
”Kære
Maria,
Jeg
sneg mig ind i perleportens forgård. Egentlig for mig et projekt på falske
præmisser, idet jeg
der er så mange ting, jeg gerne ville vide
om dig, så mange ting jeg gerne
vel
nok betragtede forsamlingens lovsang som stof til sproglige kunstnerier på
linie med sovepiller
ville spørge dig om, at jeg knap ved, hvor
jeg skal begynde. Du åbner dit
og
anden bestikkelse af Helligånden. Det var bare så svært at forklare, at jeg
ikke på nogen måde
hjerte for mig hvert øjeblik på en måde,
så jeg undrer mig over, om jeg
kunne få det over mine læber. I øvrigt var jeg også, med god grund, bange for at
fornærme eller
ikke allerede kender svaret på
mine spørgsmål. Eller
om svaret på mine
krænke
dem, jeg fandt mig forsamlet iblandt, ved forsætligt at betragte dem som
statister blandt
spørgsmål ikke er låst inde
bag mine lukkede øjenlåg. Men
jeg priser mig
underbevidsthedens fabeldyr. Sandelig var det sådan, at om nogen af os levede i
den sagnom-
lykkelig for at have fundet dig, fordi
Jesus er i dit moders hus, mellem
spundne
virkelighed, da var det de andre. Sædvanligvis søgte jeg denne særegne
digteriske
perleportens vægge. Fordi hans lys, når jeg tænker på dig,
kaster en svag
ensomhed,
der som et skuespil i åndens verden at regne belønner solisten. Sandelig fandt
jeg den
afglans af sødme over mit ansigt, om end
mit indre er dunkelt. Jeg tror og
også,
men denne gang uden følgeskab af beruselse. Før jeg fandt tilbage til Nørrebro,
søgte jeg
håber, at dit livmoders lys på forunderlig
vis kan forplante sig til mine
sædvanligvis
godtgørelse gennem skriften, og endog var jeg så begunstiget, at en ung kvinde
ved
indre organer, trods lyset er
frygtindgydende; ja, måske i den grad frygteligere
navn
Maria talte med mig aftenen lang, og dog bidrog dette blot yderligere til min
forarmelse. Så
end mørket, at jeg i dit nærvær knap tør
åbne mine øjne. Måske fordi jeg
tæt
på at få den hjælp, jeg burde have søgt, og dog uden andet resultat af besøget
end et forsøg
er styret af fantasier og
tanker akkompagneret af et sært indre skuespil.
på gennem gåder at bibringes en forbøn. Jeg forsøgte at skrive et
brev, der kunne have været
Fra dette drager jeg inspiration, men
dræber som i en pagt af djævelskab
henvendt
til stort set hvem som helst af de tilstedeværende, og dog, uden at jeg
egentlig på nogen
med min kuglepen håbet om
frelse. Men
denne scene, en bogstavelig tanke,
måde
kan forklare hvorfor, helst til den unge kvinde jeg talte med. Et smukt ansigt
synes at kunne
der taler til øret, er også, hvis den
forenes med troens nådegave, beslægtet
feje
ethvert fabeldyr af banen, thi denne pige var så virkelig, at hun blot ved sin
tilstedeværelse
med bøn. Blot er der ved bøn en art tilskuer til
stede, der i så tilfælde er et
vækkede
mit fængslede hjerte, som jeg egentlig burde have forudsagt. Vi fritages for en
dødelig
fokus for den mest sjælsstærke
koncentration, en koncentration givet gennem
dosis
sandhed, når kødet kommer på tværs, og dog erfarer vi den på afdrag med renters
rente.
intervention i dit moders hus. Blodet ved denne indtrængen i det
sprækkende
Således
er synden, modsat loven, sandhedens åbenbaring, og syndernes forladelse den
gåde, jeg
liv, skriver jeg da med som erstatning for
blæk, og jeg skriver et ord, jeg aldrig
fortabte
mig i, mens mørket sænkede sig over Nørrebro. Kunne jeg dog blot have forklaret
hende,
forstår. Et ord, Maria, jeg tror du gemmer
bag dit hjertes spejl. Om mine
at
man også kan finde fortabelse i sandheden, i Jesu kød. Jeg prøvede vist at
forklare det, og var
øjne kan åbnes, hvad jeg knap tør tro,
tror jeg de vil åbenbare dit hjertes
jeg
ikke kommet med digteriske intentioner, var det måske også lykkedes. Jeg var
dybt hensunken
hemmelighed; et ord som en blomst, døbt
med tårer og vædet med ånd. Men
i
tanker omkring den bevægelse i mig, det altid skaber, når jeg mødes med piger,
der i troen er så
Maria, forstår du, selvom du i tanken har
lidt under mit begær, har din elskov
fast
forankrede, at deres nærvær er skræmmende og dog i elskovs fylde dragende, til
trods for at
aldrig for mig som for de ti
bud været at sidestille med drab. Og dog, for en
vi ved kødet er som fremmede. Netop her, midt i tusmørket, på vej tilbage til
Nørrebro, så jeg en
digterisk betragtning forstår jeg denne
sideordning, med hor som et drab på en
sidste
gang Maria, der med rolige øjne iagttog min afgang, netop som jeg havde skrevet
mit brev,
sværmerisk drøm om ordet
elskovs uangribelighed. Men
intet ord er uangribeligt,
der,
rimeligvis uden adressat, havde søgt hendes bistand omkring visse teologiske
spørgsmål.
selvom drømmens offer let lader
fortvivlelsen påkalde ordets bogstavelighed, både
Eller
rettere sagt søgte jeg vel egentlig hendes hjertes lovsang, men dermed ikke
sagt, at jeg i mit
i og udenfor skriften, og råber op om
dødelig voldtægt, når bogstaveligheden trues
brev havde haft uærlige intentioner. For disse teologiske
spørgsmål omhandlede nemlig hendes
af æstetikkens driftsliv. Således lider jeg stadig under loven, men
dog med denne
hjertes
lovsang, denne som drog mig, til trods for, at hun på ingen måde optrådte som
et erotisk
aften som en lykkelig
undtagelse. Og
undtagelsen kommer sig, ligesom forståelsen
fabeldyr i min underbevidsthed. Fabeldyr var hun nok, men hendes elskovs
fylde gik langt dybere i
for loven, af digtning, en dårskab for
forstanden og en forargelse for følelsen.
min sjæl end blot til bæltestedet. Ved kødet var hun således fremmed og dog i
elskov som en fe, i
Den spalter mig således i to, sådan som
det må ske for enhver, der undrer sig
hvis
ansigt jeg læste ethvert sørgmodig ord, jeg måtte have nedfældet. Å, altid disse
piger, der i
over ordet. Da jeg fandt dig, indså jeg, at du altid
har måttet lægges til last for
deres
hjerter gemmer nøglen til min tro i kødets klædedragt, som var kærlighed kun en
allegorisk
min synd, men at det dog var bedre i dig end i mig at finde Gud. Havde
jeg ikke
drøm
smukkere end livet selv, blot tilgængelig ved skriftens sanselighed. Men jeg
undslog mig
fundet ud af, at jeg var digter, havde jeg
aldrig fundet dig og havde således aldrig
hendes
blik, og befandt mig øjeblikket efter i min fængselscelle på Nørrebro, omgivet
af
denne aften været loven
foruden.
Frygtelige lidelser venter mig, og dog ved jeg nu,
tommetykke
mure af ord, som sten føjet til sten. Og dog var noget i mig blevet vækket.
Bare kald
at der er et liv, ja, et foster efter det
sjette bud. Men blot som digter. Havde jeg
det længsel, jeg ved ikke af ord, når blot drømmen kan føre til vækkelse,
og dog end ikke
ikke fundet dig, havde dette bud tynget
mig til jorden, ensom og fortabt i natten.
vækkelsen
give ordet navn efter fortjeneste, sekundet før søvnen
igen fører til tavshed, og nok en
Da havde jeg aldrig kunnet blive frelst,
da havde jeg været som en levende død.
bogstavelig
mosaik, et ordets fikserbillede, nænsomt unddrager sig den åbenbarlige
forstand.
Nu, snarere, er jeg som en død, der lever, ene og alene i kraft af dig.
Jeg
ved ikke af ord, når jeg aner i digtning, at forstandens åbenbarelse for
drømmen er dårskab.
Kærlig
hilsen Ture.”