Ture Lykkegaard

 

 

 

 

MELLEM PERLEPORTENS LÆBER

 

– lyrik en juleaften bag fjernsynsskærmen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 til Lene

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAMOVERSIGT

 

12.00 TV-avisen

 12.15 Perleporten ud og hjem igen ad

   infinitum (G)

13.40 What Reality Doesn’t Show (TH)

   En rejse ind i hjernen på en TV-seer.

   Verbalt fikserbillede

14.20 Medley: 03.12.00 foran bordet/

   03.12.00 bag bordet– 337:365 (G-TH)

   Da. dok.serie om livet på Rigshospitalets

   psykiatriske modtagelse.

15.00 Juleaftensgudstjeneste i Maria-

   kirken  

16.00 Å, at være menneske

   Da. talkshow

16.45 Kvicklykantinens evige dødTM (G)

   Religiøst forbrugermagasin.                                                              

17.10 Medley: 07.12.00 foran bordet/

   07.12.00 bag bordet – 341:365 (G-TH)

   Da. dok.serie om livet på Rigshospitalets

   psykiatriske modtagelse. Bogstavelig

   collage

18.00 Det autoriserede danske samleje

   ved kgl. resolution af 24. december

   2000

   Verbal croquis

18.05 What Really Doesn’t Show (TH)

   Verbalt fikserbillede

18.30 TV-avisen

   - med sport og vejret

19.00 På flugt

19.25 Hinsides lægens bord:

   livmoderen set indefra afd. O

   Tekstfigur om livet på Rigshospitalets

   psykiatriske modtagelse.  

19.50 Holocaust

   Sker det igen? Da. dokusoap

20.30 Lillejuleaften på Nørrebro

   Da. dokusoap

21.00 TV-avisen

(21.25 The Tonight Home Video Show      (planlagt)

   Am. dokumentar, der går bagom

   kulisserne af et fiktivt fjernsynsshow

   hinsides enhver skelnen)

23.30 Juleevangeliet

   Da. erotisk og telepatisk reality                 

   show, direkte 

01.00-01.10 Godnat

   Tekstfigur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TV-AVISEN                                                                                                                        Kl.12.00     

 

 

døden, min ven

        Thi mine øjne

lugten af lig

        har set din frelse

og dydens offer

        som du har beredt

å, du har været

        for alle folkeslag

længe ventet

        Se, det barn

med både

        er sat til fald

længsel og skam

        og oprejsning

stilnes livet, så

        for mange i Israel

tal kun du

        og til et tegn,

fortæl mig engang:

        som skal modsiges

hvor meget ville

         ja, også din egen

du give i pant

        sjæl skal et sværd

for mit liv?

        gennemtrænge –

dødens kundskab,

        så at mange hjerters

jordisk retfærdighed

        tanker skal

eller lovens dyd?

        blive åbenbaret.

 

– og tavsheden følger

 

uden svar…

 

som var der

udover mig selv

ingen til stede

et ingenting, der

synger klagesange

men ikke sørger

efter Guds vilje

eller dog rettere

sørger over ikke

efter Guds vilje

at kunne give

ved sin død

men blot tage

– og tavsheden brydes igen…

 

jeg, der vil

        han, der skal

tage livet fra

        give livet til       

flere kroppe

        flere sjæle

ved min død end

        ved sin død end  

ved hele mit liv

        ved hele sit liv

begge giver vi vores liv –

        han for ingenting

jeg for et ingenting

        han for intet

jeg for intetheden

 

 

 

 

 

 

 

PERLEPORTEN UD OG HJEM IGEN AD INFINITUM (G)                                                Kl. 12.15

 

 

Det er som med Adam og Eva, der efter årtusinders flugt pludselig fandt vejen tilbage til Edens Have, hvorfra de var blevet uddrevet. Men de fandt blot en militærpost. Edens Have var der ikke længere, ja, havde aldrig været. Der var blot krig og en dommedag, der for længst syntes at have passeret, uden at nogen havde lagt mærke til det, som andet end et indslag i TV-avisen. Og de lagde sig i et bombekrater, ligesom de havde lagt sig og elsket, natten efter at de var blevet uddrevet. Nu lå de blot og lyttede til bombardementerne. Og de tænkte på, hvor mange og hvor mange gange mennesker havde elsket med hinanden, siden den allerførste gang på jorden udenfor paradisets porte. Det paradis, der siden da, som livets udgangspunkt, havde taget bolig i kvindekroppens køn. Et blomsterbed, der af hedninge blev døbt Edens Have, omkring den tid, hvor krigen startede, hvilket ellers fortabte sig i menneskehedens morgengry. Og Adam og Eva fik lyst til hinanden. Det var vist sådan, det begyndte. Den allerførste gang.

 

 

 

 

 

 

 

JULEKALENDEREN (24)                                                                                                   Kl. 12.40

 

 

Dette er den fortsatte historie om en ung mand, der hed Ejaculatio

Retardata. En aften, nogle ganske få dage efter vintersolhverv, da

han gik en tur, ja, gik sin sidste tur, skete der noget underligt. Hans

fornavn forlod hans efternavn, og begge blev således frændeløse.

 

Det hele startede, da han under gåturen gik forbi en grotte,

der ledte ind i et bjerg. Ovenfor grotten, selvom den ingen døre

havde, havde en eller anden med en spraydåse skrevet:

     ”Jeg er fårenes dør”.

Og fornavnet, Ejaculatio, tænkte, at det ville gå ind i den, koste

hvad det ville, og undersøge hvad der var derinde. Men Retardata

ville ikke med ind og ventede udenfor.

 

For første gang havde mennesket delt sig i to.

 

”Det er for mørkt derinde”, sagde efternavnet, ”og måske er

grotten bosted for vilde dyr på jagt efter får”. For en stund skiltes

altså fornavn fra efternavn. Hvad de dog ikke vidste, var at de

aldrig ville blive formelig genforenet.

     Denne historie fortæller, hvorledes det kunne være.

 

Først forlod altså Ejaculatio Retardata og begav sig ind i grotten.

Men tiden gik, mens Retardata ventede, og Ejaculatio kom ikke tilbage.

Og da Retardata havde ventet hele natten og Ejaculatio stadig ikke

var kommet tilbage, begyndte Retardata at forstå, at Ejaculatio måske

aldrig ville komme tilbage. Efternavnet var ikke helt sikker på hvorfor;

måske var fornavnet blevet ædt af vilde dyr…eller måske hørte det

blot til i denne grotte, og havde derinde glemt alt om Retardata. Men

Retarda savnede sit fornavn og besluttede, vilde dyr eller ej, at gå

ind for at søge efter det.                 

 

Da Retardata gik ind i grotten, var der slet ikke så mørkt som

efternavnet havde troet, og der var ingen vilde dyr. Imidlertid, da

Retardata havde gennemsøgt hele hulen, kunne efternavnet ikke

finde Ejaculatio nogen steder. Retardata forstod det ikke og tænkte:

”Jeg har jo stået udenfor hulen hele natten uden at se Ejaculatio

komme tilbage, og der er ingen andre udveje fra denne grotte,

end der hvor jeg stod”.

 

Derpå skete dog det besynderligste: Mens Retardata stod og grublede,

kom Ejaculatio gående ind i grotten af den velkendte indgang. Men

da Retardata ville spørge hvad der var sket, så efternavnet, at der var

sket en forandring med Ejaculatio. Det havde et sært, henført blik i

øjnene, ja, det virkede til at være blevet sygt, og vigtigst af alt:

det var blevet fuldstændig stumt og ude af stand til at tale.

Det kunne jo så heller ikke forklare, hvorledes det var forsvundet i

grotten, for pludselig altså at komme igen. Og stum eller ej,

fornavnet så heller ikke ud til at kunne eller ville forklare det.

 

Så satte Retardata sig ned og ventede, for Ejaculatio vandrede nu

hvileløst rundt. Og fornavnet så ud til at være tydeligt irriteret over

Retardatas tilstedeværelse. Ligeledes iagttog Retardata dets mindste

bevægelse, og det var virkelig som om en slags sindssygdom

havde grebet fornavnet. Det prustede og stønnede højlydt og

sendte stadig flere onde blikke hen imod Retardata. ”Det har det

da aldrig gjort før”, tænkte Retardata og blev meget tænksom og

trist til mode. Men det var som om, at jo mere tænksom Retardata

blev, des mere hvileløst, og nu nærmest fnysende, gik Ejaculatio

rundt uden at komme nogen steder. Til sidst besluttede Retardata

at rejse sig og gå ud af grotten. Og da efternavnet var kommet

ud af grotteindgangen, indså det, at Ejaculatio og det selv, fornavn

og efternavn, var spaltet i to og her var ved en frygtelig skillevej.

     Ejaculatio var tydeligvis blevet syg. Retardata måtte begive sig

på vej, for at finde et menneske, én der kunne hjælpe dets stakkels

fornavn.

 

Men efternavnet fandt ingen mennesker, der kunne hjælpe det.

Det vil sige, det stødte faktisk på en kvinde, som Retardata spurgte

om hjælp. Men da hun hørte Ejaculatios og Retardatas navne udtalt,

braste kvinden ud i latter. Derefter sagde hun med et hånligt smil,

at hun nok skulle gøre alt hvad hun kunne, for at helbrede dets

fornavn. Og før de gik videre, præsenterede hun sig ærbødigt.

 

Hun hed Fellatio.

 

Da de skiltes, fortsatte Retardata sin ensomme færd uden at møde

nogen andre på sin vej, og levede derefter med fornavnets fravær

som et evigt pinefuldt savn. Og han tog bolig i sin fantasi, langt væk

fra verdens larm og krig.

 

Men Ejaculatio tog et nyt navn, og slog sig indimellem og slutteligt

ned i grotten, iblandet jævnlige indlæggelser på psykiatriske

afdelinger. Men først og fremmest begyndte han at skrive digte.

Og han døbte sin grotte ”Perleporten”. Han havde engang hørt

denne omtalt som indgangen til evig salighed.

     Og i hans uskylds hjerte, og her på fjernsynsskærmen, kunne

han ikke forestille sig nogen anden evig port til evig salighed, end

de kvindelige skamlæbers åbning ind til skedehvælvingens pragt

og op til livmoderens liv og lykke. Og at noget kunne komme fra

livmoderen og ud gennem skeden, forekom ham end mere

fantastisk, og han ønskede brændende at opleve det. Han kunne

godt, med fantasiens hjælp og sine egne læbers ord, digterens

perleport, tænke sig sin ellers så sølle grotte netop således som

denne livmoder. For det var som om, noget blev født i ham allerede

dagen efter, at han havde opdaget grotten og skilt sig af med sit

slægtsnavn. Denne dag, juledag, gik han ud af grotten som et nyt

menneske. Og dette noget, som blev født i ham, kaldte han denne

juledag ved navnet: evangeliet.

    

 

 

 

 

 

 

MIT JULEGAVEØNSKE VILLE VÆRE, AT…*                                                                    Kl. 13.10  

 

 

 

…vi i mit hjerte da begge ville vandre

    til vi ord for ord mod nutid kunne gå

   om vi ved hånden kunne tage alle andre

    til vi med liv og lemmer endeligt vil nå

   en forårsdag, hvor sprogets sære og blide væsen

   gør irrealt præteritum om til en evig præsens:

 

   Å, mit hjerte er i højlandet

   mildt og lyst     

   længslens blomstring i luften

   frodig og tyst

   klokkeblomsten aftegner en sti

   langs det strømmende vand

   å, mit hjerte er i højlandet

   der vil jeg vandre, den skønne

   dag jeg føler, at jeg kan

 

   Å, mit hjerte er i højlandet

   hvor end jeg går

   der vil jeg være, når høstes her

   hvad døden sår

   vinden hvisker med rimen

   til træerne i vangen

   å, mit hjerte er i højlandet

   men nærme mig kan jeg blot

   et enkelt skridt ad gangen

 

   Mit hjerte er i højlandet

   tidligt på dagen

   ved den skønne sø

   og sangen fra svanen

   store, hvide skyer, som flyder

   lavt på vindens vinge

   å, mit hjerte er i højlandet

   det eneste sted tilbage

   min vandring kan tilendebringe

 

   Å, mit hjerte er i højlandet

   blandt heste og hunde på jagt

   langt oppe i grænsernes egne

   væk fra byen i neons magt

   med pilens hvislende sang

   og buens korte smæld

   mit hjerte er i højlandet

   kan intet andetsteds vandre

   end i det bundløse selv

 

   Å, mit hjerte er i højlandet

   ved dagens gry

   hinsides bjergene, langt væk

   i engens ly

   der er en vej, som fører dertil

   en vej jeg nok en dag finder

   er jeg der end allerede i tanken

   dog sjælen med suk sig besinder

 

__________________

 

*) ”Mit julegaveønske ville være, at…”: denne betydning af verbet i præteritum betegner ikke en modsætning i tid (datid), men en modsætning i opfattelse. Når julegaveønsket ville være, at det og det, er det fordi det, af en eller anden grund, netop ikke blot uden videre er det. Irrealt præteritum betegner med verbet sætninger, hvor antagelsen strider mod virkeligheden, eller rettere: mod noget, man tidligere har antaget, eller som er den almindelige opfattelse. Angår det den om livet fejlagtige antagelse, der strider mod al erfaring bortset fra længslens, opsummeres antagelsen for mig i den øjensynligt virkelighedsstridige sætning: at det kunne have været anderledes. Striden med virkeligheden ligger i sætningens bogstavelige hævdelse af at have kunnet forestille sig alt liv mere anderledes, end hvad noget levende har forestillingsevne til, og således krydse fantasiens yderste grænse, hinsides det punkt, hvor irrealt præteritum bliver til præsens. Således lader antagelsens brug af irrealt præteritum nuets ønsker og længsler (eller frygt) forestille sig eksistensen af en virkelighed, virkeligere end den sprogets konsensus, som man så primitivt må benytte sig af. For i denne må man nøjes med, at det blot kunne have været, før det i præsens kan være eller er anderledes. Men som det søges vist, kan sprogets konsensus brydes netop ved hjælp af sprog. I øvrigt vil vi senere i aftenens program høre mere til nævnte virkelighedsstridige sætning, nemlig kl. 23.30 i vores foromtale af ”Juleevangeliet”.

 

 

 

 

 

 

 

WHAT REALITY DOESN’T SHOW (TH)                                                                             Kl. 13.40

 

 

Et nøgent ansigt

så på mig bag skærmen

som på alle andre, ville du sige

 

men først hos hende så jeg det

tænk, o skæbne, hendes

ansigt er nøgent

 

ja, jeg kunne se det hele;

øjnene, ørerne, håret, hvert

mindste træk, og da læberne,

som en perlernes port, der

åbnede sig, når hun talte.

I hendes ansigt læste jeg

et digt, der ord for ord

lovede mig at være

indgraveret i hendes hjerte

med nøjagtig samme

ordlyd som i mit. Som var

digtet i hendes ansigt

malet på skærmen, ikke

med en pensel, men ved

det blotte kød og blod.

 

I dette enkelte øjeblik

tænkte jeg ikke på, at

ansigtet var en elskovs

fange, og at fangevogteren

netop var skærmen –

  der blot et par minutter lod

scenen afgive elskovs nåde

  sit bedste skud. Dog så

meget blev mig budt:

  Fandtes der end intet

        mere at se,

var hendes ansigts

 digt og sjælevé

     dog et længsels kammer,

ved kødet malet med

   et tyndt lag smerte

dér bag skærmens tremmer,

          graveret ind

   i billedrørets hjerte

– kunne øjet blot mættes

og se sig blind på dette øjeblik

for i erindringens mørke at have

       ét og blot ét eneste ansigt –   

 

ad længslens flod havde jeg da

langt om længe nået havet… 

 

Og hvem bekymrer sig så om

momentet før og de timevis af

tomheds momenter, der følger

digtersjæles ene evige øjeblik 

– prosaisk talt et par minutter –

hvor nu tørre øjne drukner

sig i drømmens ocean:

 

Jeg har utilsløret set alt det,

jeg ville – hendes forbandet

splitternøgne ansigt, med

sjælen malet bedre i kødet,

end jeg nogensinde

  ville kunne skrive ned –

jeg slukker nu;

aldrig vil jeg se mere.

 

Var det Maria hun hed?

 

 

    *

 

 

Kan man tillægge klarsyn, der for videnskabsmanden er uforklarlige, om end muligt

                    Om hun dog blot er fiktion, da lad fiktionen være

forekommende, nogen som helst sandhedsværdi? Som skeptiker har seeren ikke megen tillid

                    af en sådan slags, at den for skeptikeren, på

til sagkyndighed, men heller ikke til sine egne klarsyns sanselige duelighed. Intet kamera ville

                    lige så uforklarlig vis som for videnskabsmanden,

nogen sinde kunne affotografere et klarsyn. Øje og øre er sat ud af spil, og vi taler således om et

                    lever og har åndedræt og hjerte. Formodentlig må       

fænomen, som ingen fjernsynsskærm ville kunne afbilde med andet end sneens psykedelia. Men

                    hun nødvendigvis stå til regnskab for den virkelighed,

netop her, udenfor rampelyset, samtidig og overensstemmende med sin skepsis, finder han i sig

                    der har gjort hende så meget ondt, og vil derfor

en længsel. En længsel, der er så afsindig voldsom og stærk, at dens resultat alene, nemlig hans

                    fra min side nok aldrig få min kærlighed i hænde.

klarsyn, ligger til grund for hans liv og fantasi, til trods for at selv et sådant udsagn for skeptikeren

                    Var Romeo og Julies elskovsforhold af tragisk

er at regne som fiktion. For findes der overhovedet noget som helst udenfor videokameraernes,

                    karakter, idet de aldrig kunne realisere deres

fjernsynets og båndoptagerens domæne? Og hvis dette findes, hvordan skulle vi kunne vide det,

                    kærlighed, er tragedien i det tredje årtusind af

når man jo ikke kan vende et øje eller et øre indad? Er enhver sådan mod sjælen rettet sansning

                   den beskaffenhed, som på skærmen ville vække

ikke vor tids hallucinationer? Hvem ville benægte, at alt der ikke kan fanges af en kameralinse,

                   latter, at den elskende aldrig erklærer sin kærlighed

men derimod af et menneskeligt øje, blot er ejermandens sygelige blændværk? Det virkelige liv

                   i hengivenhed overfor virkelighedens spændetrøje, 

udspiller sig i rampelyset, og verden er én stor scene, fra hvilken ethvert forsøg på at skjule sig er

                   idet den elskede bag skærmen må nægte livet

dømt til at mislykkes. Vi kender i den forbindelse blot til rekvisitter og genstande. Maria, som han

                   adgang til sit kødelige hjerte. Var det første blot

kalder sin længsels højest elskede genstand, er dog langt mere end blot en genstand. For parrer

                   et skuespil, er det andet ligeså, blot indenfor

man skepsis med længsel, opstår der en fiktion, der for sanselighedens virkelighed er

                   rammerne af, hvad en psykiater med stor

virkelighedens sendeflade overlegen. Om end det blot er en sprække, er det måske dette, der er at

                   tilfredshed ville kalde virkeligheden. Og

forstå ved en mystisk indsigt. Således, er end hans klarsyn blot indbildning og fantasi, er en ting

                   hermed, uden at vide bare det mindste af det,

ham dog klar: om end alt stod for fald, ja om end tvivlen var at betvivle, er Maria dog af kød,

                   henvise til den længsel, der skaber tragedien, ikke

samme kød som Paulus fordømmer som værende ude af stand til at bøje sig under Guds reality

                   på en scene, men i skeptikerens hjerte. Og dog

shows regelsæt. Men ikke af hovmod, ville jeg da tilføje, men tværtimod tvunget af troskab mod

                   borer tvivlen stadig her, en tvivl der i sagens

sit eget hjertes renfærdighed. Var hun dog end en ganske anden end den, han troede, ja fandt

                   natur aldrig, så at sige, vil kunne verificeres af

hun end hans klarsyn letsindige og uvedkommende, var hun dog stadig af kød, det kød som blot

                   den udkårnes kød og blod. Det er altså på

hævdes at findes på fjernsynsskærmens soft porn sværm af små farvede prikker. Lægger man

                  fiktionens præmis, og udelukkende på denne,

imidlertid, og dette er nødvendigt, til den fuldstændige skepsis en ubeskrivelig længsel, da er Maria

                 at skeptikeren, stadig under støjen fra den borende 

af kød og blod resultatet, blot uden mulighed for journalistisk dokumentation, skjult som længslen 

                   tvivl, vil tale om kærlighed. Og dog så meget mere

er fra Statsradiofoniens altseende øje. Og af kød og blod på de betingelser, der er i et sådant 

                   fyldt af en klangfuld længsel, der evner ud af 

længslens skjul: for offentligheden eksisterer hendes bankende hjerte slet ikke, end ikke i

                   støjen at skabe og forme den skønneste musik.

sikkerhedstjenestens arkiver. Kødet og blodet er medicinske betegnelser, der ikke længere

                   Hvor fjernsynets mislyd måtte give fortabt,

symboliserer liv, men som hjertet blot kropsmaterie uden andet end skærmbilledets                                                                         

                   opstod sangen således på ny.

eksistensberettigelse.

 

 

 

 

 

 

 

MEDLEY: 03.12.00 FORAN BORDET/                                                                              Kl. 14.20

03.12.00 BAG BORDET – 337:365 (G-TH)

 

 

På modtagelsen. En                             

               03.12.00 Modt.    

lægesamtale uden                                 

               Pt. henvender sig med    

nogen som helst kontakt.                      

               et ønske om samtale.    

Det lod sig åbenbart ikke                      

               Begrunder dette med,    

udtrykke, i hvert fald                               

               at han tidligere på   

ikke før bagefter, da lod                         

               dagen har følt sig   

jeg tårerne få frit løb.                            

               ”dårligt tilpas”. Pt.

Da gennemspilledes i mig                     

               oplyser, at det som

i hvert et vers det drama,                       

               regel hjælper at

der under samtalen                               

               gå en længere tur

manglede. Men jeg græd                      

               og skrive sine tanker

ikke i lægens påsyn.                               

               ned. Dette har

Den glæde skulle hun                           

               imidlertid ikke

ikke have, tænkte jeg først.                   

               hjulpet i dag.

Dernæst fik jeg den                                

               Pt. har siden

tanke, at det vel snarere                        

               sidste udskrivelse

var af hensyn til hende,                         

               overnattet 4 gange

for ikke at krænke hendes                     

               på Nabocentret, 

blufærdighed. Egentlig                           

               Amager, idet han    

fortjente hun ikke bedre,                        

               ikke bryder sig om

end at få kastet et                                   

               at være i sin 

blødende hjerte i sin favn.                     

               egen lejlighed.

Tag den, kammerat, hvis                      

               Pt. kan ikke helt                     

du ellers kan.                                          

               sætte fingeren på, 

               hvad det er,

Desværre, forstod jeg på hende,           

               der er problemet,

var der ingen ledig plads.                      

               føler sig utryg

Til gengæld fik jeg lov til at blive,           

               uden at kunne

til jeg skulle hjem i seng.                        

               sætte fingeren på

Forpint og ensom som jeg var,               

               noget specifikt.

talte jeg hver eneste minut, kun            

               Pt. møder hver 

med den lindring, som en                       

               mandag i DPC-

 smuk mørklødet sygeplejerske          

               Møllegade og får

kunne bibringe mig. Imidlertid                

               der udleveret

forværredes tilstanden først på             

               medicin i

aftenen, og da jeg søgte                       

               doseringsæsker. 

om hjælp, hørte jeg en                           

               Tager medicinen

anden sandhed. Plads havde                

               regelmæssigt. Hans

de nok kunnet finde, men jeg                

               kontaktperson er

   syntes ikke egnet til indlæggelse.      

               sygeplejerske Kirsten,

Disse ord ramte mig som                      

               som han godt kan

 piskesmæld, men jeg tog imod             

               lide at tale med.

dem uden et kny, selvom tårerne            

               Imidlertid har pt.

 strømmede. Og den unge                       

               fået den opfattelse,

  mørklødede sygeplejerske talte         

               at han kun kan

til mig, ansigt til ansigt,             

               føle sig tryg

            men jeg forstod hende ikke.        

               ved at tale med

På dette tidspunkt havde jeg           

               os herinde, hvorfor

      taget stort set al den medicin,      

               han ofte opsøger

     jeg sad inde med.         Skæv som     

               modtagelsen, efter

jeg var,   ændredes hendes                     

               at han har

ansigt pludseligt.   Hun var                

               talt med

  smukkere end nogensinde før,      

               medarbejderne i

ja, fandens fager, som en             

               DPC. Jeg taler

      Jerusalems datter.                       

               en del med

Men hun var blevet tilføjet                     

               pt. om det

  noget dæmonisk, noget                      

               uhensigtsmæssige i

som slog mig med lige dele                     

               dette, idet det

      rædsel og vemod,                  

               primært er distrikts-

smukkere end noget jeg                          

               psykiatrien, som

       længe har oplevet,                          

               skal støtte ham

         som kunne blot Sct. Hans         

               i det daglige.

være hende rangen stridig.                 

               Pt. kan til en

               vis grad godt se

Endnu engang mærkede                       

               dette.

jeg anklagen mod mit ansigt,                 

               Klinisk/ psykiatrisk

halvt formuleret:                                     

               vurdering:

at jeg er digter og                                   

               Vågen, klar,

værre endnu,                                         

               orienteret. Den

at jeg bruger modtagelsen                     

               formelle kontakt

som central for                                        

               god, den

de sværeste vers,                                  

               emotionelle læderet,

dem som jeg ikke turde                         

               pt. fremstår yderst

tænke udenfor murene.                          

               tilbagetrukken,

Dem som tårerne skrev                         

               og noget garderet.

i mit hjerte, og jeg                                  

               Grundstemningen

efterfølgende fik på papir.                      

               vurderes neutral

Jeg kan vælge at leve mit liv                 

               med naturligt

som digter, eller rettere sagt,                 

               psykomotorisk

jeg har en gang for                                

               tempo. Pt. huser

alle valgt det. Men                                 

               utvivlsomt paranoide

andre kan vælge at lægge                    

               forestillinger og

forhindringer på min vej.                        

               er præget af

Lader disse sig                                      

               en ikke ubetydelig

da blot formulere                                   

               ambivalens.     

i tårer og efterfølgende i vers,               

               Benægter syns-

har jeg valgt en vej,                               

               og hørehallucinationer

som ingen læge nogensinde                 

               og fremstår ikke

vil kunne forstå.                                     

               hallucineret

Ikke fordi det strider mod                       

               under samtalen.  

lægeløftet, men fordi det                        

               Fremstår rolig,

strider mod den                                      

               samlet og venligt

småborgerlige snusfornuft,                    

               imødekommende.

der gemmer sig bag                               

               Pt. har et ønske

de fleste hvide kitler.                              

               om at måtte

Er kroppen inden under                         

               opholde sig

en kvindes, som det                               

               i psykiatrisk

var i dag, kan                                                

               modtagelse

en digter blot undres.                      

               i aften, hvilket

Er en sådan virkelig alle de vers værd?

               efterkommes.

 

(Lykkegaard/ Jacobsen)

 

 

 

 

 

 

 

JULEAFTENSGUDSTJENESTE I MARIAKIRKEN                                                            Kl. 15.00      

 

 

Loven:                                                                      Evangeliet:

Nogle blandt os, uden at vi ved hvorfor, bløder indvendigt. Og af mentalhygiejniske årsager, fordi

Men når en kvinde                                                  Og der var en kvinde,                                                                            

vores kemikalier i kroppen er urene, adskilles vi fra andre, som var vore blødninger smitsomme. Vi

har blodflåd i                                                           som havde lidt af

bliver fyldt med andre kemikalier, men stadig er vi urene og stadig bløder vi, fordi medikamenterne

længere tid, uden                                                     svære blødninger i tolv år;

blot kan lindre smerterne ved blødningerne, men aldrig forhindre så meget som en dråbe blod i at

for den tid hun                                                         hun havde døjet meget

flyde for korset. Ja, endog gør de skade, idet de forhindrer blodet i at flyde for korset, for i stedet

har sin månedlige                                                    af mange læger, og alt,

blot at sanse hvad menneskers, og ikke Guds, er. Og trods den bekostelige behandling vi får, ville

urenhed, eller når                                                     hvad hun ejede,

måske blot én forbuden frugt standse strømmen af blod; nemlig en hengiven og kærlig berøring. Af

flåddet varer længere                                               havde hun sat til,

alt, som er os givet, af alskens terapeutiske aktiviteter; når hjertet sår tiltro til et andet menneske,

end sædvanligt                                                         uden at hun

er den ene ting, der kunne helbrede blødningens kilde i underlivet os nægtet. Og jeg tænker ikke

ved hendes                                                               var blevet hjulpet,

her på en bar og blottet berørings tiltro til elskovs høst. Nej, jeg tænker på en af inderlighed

månedlige urenhed,                                                 det var snarere

hengiven og kærlig berøring. De to adjektiver gør hele forskellen mellem om blødningens kilde

så skal hun,                                                              blevet værre med hende.

tørrer ud eller ej. Men her på fjernsynsskærmen forbyder en uudsagt lov den af inderlighed

i al den tid                                                               Hun havde hørt tale om Jesus og kom

hengivne og kærlige berøring for øjnene af hele skaren af TV-seere. Men jeg siger jer; kunne jeg i

hendes urene                                                            nu i skaren og rørte bagfra ved hans kappe.

al undseelighed nærme mig min elskede bagom kameraernes glubske rygge, og kunne jeg blot 

flåd varer,                                                                Thi hun tænkte: ”Hvis jeg får rørt, om det så

i al inderlighed hengivent og kærligt røre hendes kind, ville kærligheds helbredende kraft

være stillet, som                                                      kun er ved hans klæder, bliver jeg frelst”.

gennembryde, ikke blot fjernsynsskærmen, men også både sjæl og sind. Turde jeg blot blidt og

i de dage                                                                  Og straks tørredes hendes blods kilde, og hun

kærligt berøre hendes kind, tænkte jeg, ville jeg frelses alene ved min vantros tro på denne

hun har sin                                                               mærkede i sit legeme, at hun var blevet lægt for sin plage.                         

massemediets transcendens. Og dog er dette blot den ene umulige forudsætning; den anden er, at

månedlige urenhed;                                                 Og straks da Jesus mærkede på sig selv, at den kraft

hun mærkede berøringen mod skærmens rude, og bag denne uden forundring eller skam spørger

hun skal være uren;                                                 var udgået fra ham, vendte han sig om midt i skaren

ud i æteren, hvem det dog var, der rørte ved hendes kind. Da der ikke findes nogen, der kan

ethvert leje, hun                                                      og sagde: ”Hvem var det, der rørte ved mine klæder?”

hverken forstå eller svare på spørgsmålet, bliver der nu tavshed. Og skaren af TV-seere vil tro,

ligger på, så længe                                                  Og hans disciple sagde til ham:

hun er gal, for de har jo siddet klistret til skærmen og kan bevidne, at ingen har rørt ved hendes

hendes flåd varer,                                                   ”Du ser jo hvordan skaren trænger

kind. Nok er der mange, der ser fjernsynsprogrammet, men ingen kan vel vandre ind i skærmen,

skal være som                                                         sig om dig, og dog spørger du:

og da slet ikke uden at de mange øjne ville registrere det. Som det står skrevet, skal de se og se

hendes leje under                                                    ”Hvem var det, der rørte ved mig?”

og dog intet øjne. Imens retter den elskede på skærmen sine øjne mod kameraet, og siger: ”Hvem

hendes månedlige                                                   Og han så sig omkring for at få

du end er, så ved jeg, at du hører mig nu. For da du rørte ved min kind, mærkede jeg alene dig

urenhed, og ethvert                                                  øje på hende, som havde gjort det.

blandt de tusinder af mennesker, som befinder sig foran skærmen”. Og jeg ville blive skrækslagen,

sæde, hun sidder på,                                                Og kvinden kom frygtsom

trods at mine blødninger var helbredt, for se hvad jeg havde gjort; jeg havde gjort det umulige 

skal være urent som                                                og bævende, da hun vidste,

og utilgivelige, at krydse grænsen mellem fantasi og virkelighed, eller rettere, min fantasi var 

under hendes månedlige                                          hvad der var sket med hende,

selv blevet til et stykke virkelighed. Og hvad hun sagde eller ikke sagde, hørte jeg ikke mere, eller

urenhed; enhver, der                                                og hun faldt ned for ham

rettere, jeg hørte hende ikke længere tale om mig, men i stedet tale om vejret for de kommende

rører derved, bliver                                                  og sagde ham hele sandheden.

dage. Men det var som om blødningerne under dette optrin i evighed var standset, så længe jeg

uren og skal tvætte                                                  Men han sagde til hende:

troede, hvad jeg havde set. Og det var ikke, lige over psykosens overflade, placebos tro på de  

sine klæder og                                                        ”Datter! din tro har frelst dig;

medikamenter, der lader legemet uskadt, men slår sjælen ihjel, og som blot lindrer smerterne, men

bade sig i vand og                                                    bort med fred, og

ingen blødninger kan helbrede; nej blot psykosen kunne bringe frelse og skabe en ny virkelighed,

være uren til aften…                                                vær helbredt for din plage!”…

alene ved noget så simpelt som en af inderlighed hengiven og kærlig berøring

 

 

 

 

 

 

 

DER ER SÅ LIDT                                                                                                               Kl. 16.00

 

 

Der er så lidt

der er så lidt

men der kunne have været

så meget mere

 

Jeg sidder i rosens dal på

afd. O, mit hjerte fra

åndens højland foruden,

og er, uden portefølje,

passende ubeskæftiget digter,

når sindstilstanden er til det.

Og altså med et hul lidt til

venstre for brystet, digterhjertet

pantsat for en sengeplads

efter natlige forhandlinger.

Jeg taler med mig selv i tankerne,

men ensomheden lindres

af trøsten heri, at du, min

stundens nærværende læser,

er her til at lytte. Eller rettere,

det er mig, der lytter,

regenten er fraveget sin trone

for at gøre plads for englelyd;

dig og de andre, eller rettere,

stemninger, der har lyd af dig.

Med dine rosenrødlige øjne

ser jeg min indre lejlighed,

på Nørrebro vest for brystet;

prøver at dykke ned gennem

de tillukkede skodder, ruder

af uigennemtrængeligt tårefald

fra et hul, hvor hjertets kald,

pludselig hverken oppe over,

under eller bag højlandet,

men på første sal til venstre,

midt for rosens dal, er kæntret

i dine øjnes sø.

 

Der er så lidt

der er så lidt

men der kunne have været

så meget mere

og for et splitsekund

kunne det også være

at der faktisk var

for øjeblikket efter

blot at have været

det lidt der er

 

Milevis af ord lagt bag mig,

og selv nu; stadig her i dette

forunderligt omfangsrige

ingenmandsland, så langt bag

fronten, finder jeg trangen efter

at skrive blot en enkelt sonate.

Forstå mig ret; ikke en sådan

komposition, som en elsket får

i hænde, snarere tværtimod.

Ikke engang i musisk øjemed

et værk jeg er i stand til at

fremføre. Snarere en lille og sart

hyldest til hverdagslivet,

men slet ikke fordi jeg holder

af det. Modsat finder jeg,

hverdagen til trods, grunden

i de mennesker af kød og blod,

som sonaten omhandler, og

som, til trods for at hverdagslivet

egentlig slet ikke lader sig gøre,

vemodigt lader strengeklang lyde

i tankernes tonefald. Men uden

at overspille, endelig uden at

spænde buen for højt, for da

rammer jeg, som det græske

ord for synd, langt forbi målet,

nemlig selv samme mennesker

af kød og blod. Her er blot at

tilføje, hvor pilen da uvægerligt

ender: først som sidst i dette

forunderligt omfangsrige

ingenmandsland, så langt

bag fronten.

 

Der er så lidt

der er så meget mindre

end der kunne have været

der er så lidt

der med ord lader sig forklare

og beklageligvis så meget mere

der uden ord forklarer

hvor lidt der er

at forklare om ord

der dog så meget mere

indædt bliver forsvaret

fordi de kunne have

været så meget mere

alt det de så gerne ville være

men bare er

 

men der kunne have været

så meget mere

og for et splitsekund

kunne det også være

at der faktisk var

for øjeblikket efter

blot at have været

det lidt der er

 

 

 

 

 

 

 

KVICKLYKANTINENS EVIGE DØDTM (G)                                                                         Kl. 16.45   

 

 

længes du efter døden?

 

efter de evige Kvicklykantiner

og kaffebrygningens støj

   der aldrig hører op

eller også netop er hørt op?

 

hvad enten din længsel angår

evighed eller intethed da

   er den evige døds 

tilbud nok det mest favorable

 

for evighed og intethed udgør

ikke nogen forskel vel?

   ja at dømme efter 

evigheden i en Kvicklykantine

 

men du dømmer selv alt efter

hvad dit liv rækker til 

   kaffebrygningen

Kvicklykantinens evige dødTM

 

 

 

 

 

 

 

MEDLEY: 07.12.00 FORAN BORDET/                                                                              Kl. 17.10      

07.12.00 BAG BORDET – 341:365 (G-TH)

 

 

En kvindelig medpatient, der førstegangsindlagt skal      20. indlæggelse      

overflyttes til en gangplads             Indlæggelse af 28-årig mand, velkendt

midt i en depression. En simpel hændelse, men samtidig                 under

en grusomhed, som egentlig                 diagnosen skizofreni, henvises af

gør alle digterens sproglige kunstnerier inadækvate                    overlæge

Hvad kan jeg gøre fra eller til,      Uffe Juhl Povlsen, DPC-Møllegade, pga.

hvordan kommer min digtning hende til gavn?                                   udtalt

Fandens også,                           angst og overforbrug af Truxal og Rivotril

tænker jeg, og igen trangen efter et skud så rent og klart              gennem

at vise det til hele verden         den sidste uges tid. Pt. er indstillet til SHH,                    

med det fineste stof af dem alle. Den meningsløse lidelse        oplyser, at

Kunne jeg dog bare,                          han netop står for at blive indkaldt til

men nej. Månen skinner så klart, og mit hjerte er                  forsamtale.

formørket, at det nærmest                 Samtale med pt. Pt. forklarer, at han

er som at vandre i dagslys. Så fandens klart. Hvad kan          gennem den

en digter da gøre?                                sidste uges tid er kommet op på at

Systemet kan i det mindste lidt, en gangplads er bedre         indtage store

end ingenting. Men                           doser Truxal og Rivotril i et forsøg på          

en digter, hvad kan han? Måske af uransagelige veje og  at kooperere de

med mystikerens vision                 panik/angstanfald, som han får specielt

om sjælenes enhed mejsle en statue af guld for hvert              om aftenen.

et knust hjerte                                 Angiver, at han nogen gange nærmest          

Kommer det ingen til nytte, har jeg spildt mit ganske liv               har taget

og vil spilde det resten                medicinen i ”håndfulde”. Skønner, at han

af mine dage. Kommer det blot dig, min elskede ukendte,         den sidste

til gode, er ikke et minut              uges tid har brugt ca. 1000 mg Truxal og

på modtagelsen gemt for evighedens lup. Således     5-7,5 mg Rivotril

den sædvanlige bænk                    dagligt. Måtte i går aftes næsten flygte

på Blegdamsvej. En pludselig sorg over et andet menneskes           ud af  

skæbne, et liv,              lejligheden og sad i første omgang nogle timer på

jeg formodentlig aldrig igen vil stifte bekendtskab med.                  en cafe,

Måske forsagede jeg                         hvorefter han ringede efter moderen,

mit betroede talent i hendes ansigt at læse et digt                        der kom

Og dog kommer ansigtet               og hentede ham. Har sovet hos hende

igen, dag efter dag og aften efter aften. Og altid, altid er det      i nat, men

kvinden, som lider                                    føler det belastende at være hos

Martin Luther ville rent ud benægte et sådant tragisk element     moderen,

i livet. Men måske,                                når han har det psykisk dårligt, da                      

når tragedien lader sig høre og se, forstår vi i og med kødet          hun

Guds lov bedre end                                  bliver ked af det og nogle gange

han tør indrømme. Og dog, manden lider også, men på en           græder.

sær anderledes vis                               Har i den periode han har taget de

Han lider som digter, og går hans lidelse end dybere, går    ekstra Truxal

kvindens skæbne forud                      og Rivotril faldet i søvn allerede ved

for ham. Alene rent biologisk, men også i livet i almindelighed         20.00-

En mand alene, om han              tiden om aftenen, sover uden problemer

aldrig så meget som blot rører en kvinde, er fortabt uden hende        hele

Hvor er da digterens glorie?                natten igennem. Føler sig i løbet af    

Ikke længere overgivet Gud, ikke længere over mit hoved,          dagtiden

men i elskovs varetægt, hvor      træt og hukommelsesbesværet. Sidder i

lidt jeg end bryder mig om at sige det, fordi jeg tærsker         øjeblikket og

langhalm på en pige, for hvem jeg  forsøger at skrive på en dagbog, som     

beredvilligt skulle have givet et offer. Men jeg tav og lod hende i         han

stedet være et fabeldyr for min pen.         håber kan blive udgivet engang.

 

(Lykkegaard/ Dahlstrøm)

 

 

 

 

 

 

 

DET AUTORISEREDE DANSKE SAMLEJE VED                                                             Kl. 18.00

KGL. RESOLUTION AF 24. DECEMBER 2000

 

 

Livagtige nøgne kroppe, der slynger

  sig ind og ud mellem hinanden

og udveksler legemsvæsker

   en strøm af organisk

    livagtigheds død

som giver os at modtage

    organisk føde

    ikke livets brød,

    men dets blod og kød

til ihukommelse af

    hvedekornet i jordens skød

  en læderet moderskedes 

  præventivt ubesmittede

  undfangelse af intethed

et spyd der perforerer

     og spalter op denne julenat

hvor stenbroen lader vokse

     op af sprækken i gadens asfalt

   et organisk blomsterbed

korsfæstet i ægtesengen

 for derved næsten at fuldbringe

   en non-stop orgasmes livagtighed

 

 

 

 

 

 

 

WHAT REALLY DOESN’T SHOW (TH)                                                                             Kl. 18.05     

 

 

                                    ”Kære Maria,

Jeg sneg mig ind i perleportens forgård. Egentlig for mig et projekt på falske præmisser, idet jeg

                                    der er så mange ting, jeg gerne ville vide om dig, så mange ting jeg gerne

vel nok betragtede forsamlingens lovsang som stof til sproglige kunstnerier på linie med sovepiller

                                    ville spørge dig om, at jeg knap ved, hvor jeg skal begynde. Du åbner dit

og anden bestikkelse af Helligånden. Det var bare så svært at forklare, at jeg ikke på nogen måde

                                    hjerte for mig hvert øjeblik på en måde, så jeg undrer mig over, om jeg

kunne få det over mine læber. I øvrigt var jeg også, med god grund, bange for at fornærme eller    

                                    ikke allerede kender svaret på mine spørgsmål. Eller om svaret på mine 

krænke dem, jeg fandt mig forsamlet iblandt, ved forsætligt at betragte dem som statister blandt    

                                    spørgsmål ikke er låst inde bag mine lukkede øjenlåg. Men jeg priser mig

underbevidsthedens fabeldyr. Sandelig var det sådan, at om nogen af os levede i den sagnom-

                                    lykkelig for at have fundet dig, fordi Jesus er i dit moders hus, mellem

spundne virkelighed, da var det de andre. Sædvanligvis søgte jeg denne særegne digteriske

                                    perleportens vægge. Fordi hans lys, når jeg tænker på dig, kaster en svag

ensomhed, der som et skuespil i åndens verden at regne belønner solisten. Sandelig fandt jeg den

                                    afglans af sødme over mit ansigt, om end mit indre er dunkelt. Jeg tror og

også, men denne gang uden følgeskab af beruselse. Før jeg fandt tilbage til Nørrebro, søgte jeg

                                    håber, at dit livmoders lys på forunderlig vis kan forplante sig til mine

sædvanligvis godtgørelse gennem skriften, og endog var jeg så begunstiget, at en ung kvinde ved

                                    indre organer, trods lyset er frygtindgydende; ja, måske i den grad frygteligere

navn Maria talte med mig aftenen lang, og dog bidrog dette blot yderligere til min forarmelse. Så

                                    end mørket, at jeg i dit nærvær knap tør åbne mine øjne. Måske fordi jeg

tæt på at få den hjælp, jeg burde have søgt, og dog uden andet resultat af besøget end et forsøg  

                                    er styret af fantasier og tanker akkompagneret af et sært indre skuespil.

på gennem gåder at bibringes en forbøn. Jeg forsøgte at skrive et brev, der kunne have været  

                                    Fra dette drager jeg inspiration, men dræber som i en pagt af djævelskab

henvendt til stort set hvem som helst af de tilstedeværende, og dog, uden at jeg egentlig på nogen

                                    med min kuglepen håbet om frelse. Men denne scene, en bogstavelig tanke,

måde kan forklare hvorfor, helst til den unge kvinde jeg talte med. Et smukt ansigt synes at kunne

                                    der taler til øret, er også, hvis den forenes med troens nådegave, beslægtet

feje ethvert fabeldyr af banen, thi denne pige var så virkelig, at hun blot ved sin tilstedeværelse

                                    med bøn. Blot er der ved bøn en art tilskuer til stede, der i så tilfælde er et

vækkede mit fængslede hjerte, som jeg egentlig burde have forudsagt. Vi fritages for en dødelig

                                    fokus for den mest sjælsstærke koncentration, en koncentration givet gennem

dosis sandhed, når kødet kommer på tværs, og dog erfarer vi den på afdrag med renters rente.

                                    intervention i dit moders hus. Blodet ved denne indtrængen i det sprækkende

Således er synden, modsat loven, sandhedens åbenbaring, og syndernes forladelse den gåde, jeg

                                    liv, skriver jeg da med som erstatning for blæk, og jeg skriver et ord, jeg aldrig

fortabte mig i, mens mørket sænkede sig over Nørrebro. Kunne jeg dog blot have forklaret hende,

                                    forstår. Et ord, Maria, jeg tror du gemmer bag dit hjertes spejl. Om mine

at man også kan finde fortabelse i sandheden, i Jesu kød. Jeg prøvede vist at forklare det, og var

                                    øjne kan åbnes, hvad jeg knap tør tro, tror jeg de vil åbenbare dit hjertes

jeg ikke kommet med digteriske intentioner, var det måske også lykkedes. Jeg var dybt hensunken

                                    hemmelighed; et ord som en blomst, døbt med tårer og vædet med ånd. Men

i tanker omkring den bevægelse i mig, det altid skaber, når jeg mødes med piger, der i troen er så

                                    Maria, forstår du, selvom du i tanken har lidt under mit begær, har din elskov

fast forankrede, at deres nærvær er skræmmende og dog i elskovs fylde dragende, til trods for at

                                    aldrig for mig som for de ti bud været at sidestille med drab. Og dog, for en

vi ved kødet er som fremmede. Netop her, midt i tusmørket, på vej tilbage til Nørrebro, så jeg en

                                    digterisk betragtning forstår jeg denne sideordning, med hor som et drab på en

sidste gang Maria, der med rolige øjne iagttog min afgang, netop som jeg havde skrevet mit brev,

                                    sværmerisk drøm om ordet elskovs uangribelighed. Men intet ord er uangribeligt, 

der, rimeligvis uden adressat, havde søgt hendes bistand omkring visse teologiske spørgsmål.

                                    selvom drømmens offer let lader fortvivlelsen påkalde ordets bogstavelighed, både

Eller rettere sagt søgte jeg vel egentlig hendes hjertes lovsang, men dermed ikke sagt, at jeg i mit

                                    i og udenfor skriften, og råber op om dødelig voldtægt, når bogstaveligheden trues

brev havde haft uærlige intentioner. For disse teologiske spørgsmål omhandlede nemlig hendes

                                    af æstetikkens driftsliv. Således lider jeg stadig under loven, men dog med denne

hjertes lovsang, denne som drog mig, til trods for, at hun på ingen måde optrådte som et erotisk

                                    aften som en lykkelig undtagelse. Og undtagelsen kommer sig, ligesom forståelsen

fabeldyr i min underbevidsthed. Fabeldyr var hun nok, men hendes elskovs fylde gik langt dybere i

                                    for loven, af digtning, en dårskab for forstanden og en forargelse for følelsen.

min sjæl end blot til bæltestedet. Ved kødet var hun således fremmed og dog i elskov som en fe, i

                                    Den spalter mig således i to, sådan som det må ske for enhver, der undrer sig

hvis ansigt jeg læste ethvert sørgmodig ord, jeg måtte have nedfældet. Å, altid disse piger, der i

                                    over ordet. Da jeg fandt dig, indså jeg, at du altid har måttet lægges til last for

deres hjerter gemmer nøglen til min tro i kødets klædedragt, som var kærlighed kun en allegorisk

                                    min synd, men at det dog var bedre i dig end i mig at finde Gud. Havde jeg ikke

drøm smukkere end livet selv, blot tilgængelig ved skriftens sanselighed. Men jeg undslog mig

                                    fundet ud af, at jeg var digter, havde jeg aldrig fundet dig og havde således aldrig

hendes blik, og befandt mig øjeblikket efter i min fængselscelle på Nørrebro, omgivet af

                                    denne aften været loven foruden. Frygtelige lidelser venter mig, og dog ved jeg nu,

tommetykke mure af ord, som sten føjet til sten. Og dog var noget i mig blevet vækket. Bare kald

                                    at der er et liv, ja, et foster efter det sjette bud. Men blot som digter. Havde jeg

det længsel, jeg ved ikke af ord, når blot drømmen kan føre til vækkelse, og dog end ikke

                                    ikke fundet dig, havde dette bud tynget mig til jorden, ensom og fortabt i natten.

vækkelsen give ordet navn efter fortjeneste, sekundet før søvnen igen fører til tavshed, og nok en

                                    Da havde jeg aldrig kunnet blive frelst, da havde jeg været som en levende død.

bogstavelig mosaik, et ordets fikserbillede, nænsomt unddrager sig den åbenbarlige forstand.

                                    Nu, snarere, er jeg som en død, der lever, ene og alene i kraft af dig.

Jeg ved ikke af ord, når jeg aner i digtning, at forstandens åbenbarelse for drømmen er dårskab. 

                                         Kærlig hilsen Ture.”

 

 

 

 

 

 

 

TV-AVISEN                                                                                                                         Kl. 18.30

 

 

udenfor vinduet marcherer

en sensommernat forbi

gennem nørrebro

stille soldater som børn

født et sagte og

umælende efterår

nogle råber og én råber:

du er død, mand!

mere vidunderligt tæt

på døden har jeg

ikke været, siden

jomfruhinden i hjertet

blev brudt ned med

et kys, sidste nat før

det dagedes i øst

da eventyrene

fra tusind og én

sensommernats søvn

alle var fortalt, og

nogen tændte for

en sol af neonrør

som vækkede mig

selv her, en verden

vest for den krig

der blev tabt til

stille soldater som børn

radiostøjens stemmer

skingre som var

de til fodboldkamp

en sværm af farveprikker

men mest af alt,

sagte og umælende

efterårsregn på min rude.

 

 

 

 

 

 

 

FLUGT                                                                                                                          Kl.19.00 

 

 

Jeg ved ikke, hvor jeg er

og jeg kan ikke huske

hvad jeg flygtede fra

for at komme her

 

Bare jeg vidste, hvor du var

og vidste, at du

var tryg og rolig

og intet skulle flygte fra

 

Men vi var begge på flugt

blandt andre, der

aldrig fandt hvile

andetsteds end hjertets suk

 

Jeg troede, jeg fandt dig

blandt tusinder af de

brolagte stier, som

jeg troede ledte mod mig

 

Og da jeg så endelig var

der, hvor vejen

mod hvilen gik

så jeg, hvad du flygtede fra

 

Et ansigt, så ukendeligt mit

et ansigt jeg troede,

jeg kendte fra spejlet

og troede at have set så tit

 

Men det var en fremmed,

en skygge, skæbnen

havde gemt i dig

forlist og intetsteds havnet

 

Imens var han flygtet til den dag

hvor han ikke længere

havde noget at flygte fra

ikke engang flugtens behag

 

 

 

 

 

 

 

HINSIDES LÆGENS BORD: LIVMODEREN SET INDEFRA  AFD. O                             Kl. 19.25        

 

 

                                                                            Der

er ingen

I perleportens hule som et foster inde bag ordet, her udtalt

vej ud af her

hvor alt i mig genkalder

som en lille smule venten. En tung vejrtrækning, der

sig, ingen veje åbne

for begær, andet end

dækker over et syn af morgenregn og en smal

en smal stribe

lysstribe i mørket, der vidner om skalpellens

af lysstofrør, en slumrende

snit og åbningen af moderens liv, som

salighed undervejs i blodårerne,

 kastede solen sit bittersøde

en dør, der åbner indad, og altså lukker

kærtegn på mig i dette

 os ud i et landskab af støjsvaghed, hvor der i

forstadium til den

miles omkreds er dæmpet loftsbelysning, og ikke andet

begyndende

end en modvilligt varm fornemmelse af uigenkaldelighed

fødsel

 

 

 

 

*

 

 

 

 

kunne jeg bare få disse                                   Det er karakteristisk for skizofreni, at den funda-

At græde over livets tragedie er at se sandhedens fulde billede. At kærlighed er alt omkring

bogstaver til at tale                                              mentalt solide baggrund for alle vore oplevelser,

dig og alt inden i dig. Men at den samtidig er fuldkommen magtesløs og fuldstændig forgæves.

det gør ondt at tænke                                      nemlig jeg’ets intakte kvaliteter ofte går i opløsning.

Den er alt, men i magtens sprog, det menneskelige tungemål, er den ingenting. Det er dette,

og jeg har så meget                                        Den skizofrene oplever det, der næsten er utænke-

der er forbudt at mærke. Det er dette, du ikke må mærke, men som tårerne mærker. Dette

jeg gerne vil vise dig                                      ligt, nemlig at den grundlæggende oplevelse af

du ikke kan mærke, fordi sandheden er for stor. Men når du græder, nogle gange, undergår du i

der er så lidt                                                    jeg-stabilitet undergår en forandring. Patienten har

disse få øjeblikke det hele. Du ser den fuldstændige tragedie kaldet livet overalt omkring dig og

der er så få sekunders                                    vanskeligheder med at forklare og beskrive, hvad han

overalt inden i dig. Jeg tror ikke, at jeg nogensinde er eller kan blive lykkeligere, end i disse

uendelighed tilbage                                        oplever, idet han forsøger at beskrive en forstyrrelse

få øjeblikke når jeg græder. Jeg tror ikke, der findes nogen lykke større end denne.

og jeg har så meget                                        i en funktion, hvis intakthed er selve forudsætningen

Jeg tror ikke, der findes noget mere bekræftende ved livet end således at græde.

at vise dig                                                       for en oplevelse og dens beskrivelse.

 

 

 

 

 

 

 

HOLOCAUST                                                                                                                     Kl. 19.50

 

 

En kvindelig digter, der  led af svære depressioner,

Indlevelsesevnen i såvel stupor   som holocaust, selvom man hverken

måtte have oplevet det ene  eller det andet på egen krop, er et

skulle angiveligt  have sammenlignet sine

særkende ved de sjæleligt  følsomme og uforhærdede tilstande

man uretfærdigvis har givet  betegnelsen sygdom. Medfølelsen er således

lidelsers kvalitet og  styrke med hele verdens-

krigens jødeudryddelse.  Og jeg forstår hende,

andre, der ikke er pårørte,   forhindret, såvel som indlevelsen er

 det, alene på grund af uvantheden    ved opholdet i en sådan lidelses

al forargelse for følelsen   til trods. For der er

den sammenhæng     mellem holocaust og en

massive tyngde. En sådan   uvanthed og dens forhærdelse blev

eksempelvis en medpatient på en   lukket afdeling på Sct. Hans offer for.

sjælstilstand som   eksempelvis stupor, at

begge ord, al forskellighed    til trods, det første et

Det startede, sædvanligvis havde jeg      nær sagt, med en bæltefixering

af en forpint og ulykkelig ung     pige. Hendes blanding af gråd,

folkemord, det andet    en sjælelig lidelse, har

ufatteligheden som    fællesnævner. Netop i kraft

skrig og rallen forplantede     sig time efter time udover hele

afdelingen. En medpatient, der    udover at være et kærligt og følsomt

af, at begge fænomener    er ufattelige, og at

ufatteligheden som funktion    har forstandens blotte

menneske var så uheldig at have fået    pådraget sig en behandlingsdom,

havde så svært ved at udholde   denne pinagtige lydkulisse, at

overlevelse, har de    faktisk en fællesnævner.

Egenskaben rædslens    ufattelighed er i sagens

han skruede tilpas højt op     for stereoanlæggets dulmende

technorytmer, så højt som det nu    var nødvendigt for at overdøve denne

natur – netop i og     med    at den betegner noget,

mennesket ikke   forstår – ens    uanset fænomenets

hørbare og tunge     klump af smerte    og pinsel. Det er således

med strafferetspsykiatrien,    den gren af    retspsykiatrien der omhandler

karakter.    Ligesom det ikke      er givet noget

menneske     nogensinde at forstå    holocaust, således

behandlingsdomme,    at lægerne ikke     behøver at retfærdiggøre

overgreb mod patienter      med, at tvangen er til     deres eget bedste. Har du en

også med     stupor, det vil enhver      der i hjertet

har overværet    et menneske i stuporøs     tilstand vide.

behandlingsdom      er al hykleri således overflødigt,       så at sige som

i Helvedets indergård      hvor masken endegyldigt er     revet af Lucifer og

I ordbogen    defineres stupor blot      som

fuldkommen     sløvhed hos sindssyge”.     Derved dækkes

mareridtet       virkeliggjort uden at have nogen      besværlige

civilretspsykiatriske      røde, gule eller andre papirer nødig.    Derfor, da han

dog     ingen måde den     rædselsvækkende

tilstand      som ordet søger     at betegne. Ved

gentagne gange     nægtede at skrue ned   for     den høje musik blev han

 uden nogen       yderligere palaver med   vold    tvunget op i den anden ende

betegnelsen     forstår man en     yderst svær

psykomotorisk      hæmning, ledsaget      af et mentalt

af hospitalet,      nærmere bestemt R1, den hårdeste     retspsykiatriske

afdeling på hele      Sct. Hans. Her blev han så,      med alles vidende som

mareridt,     der i lidelses dybde når     længere

end det er      givet noget menneske at        udgrunde,

en slags    samvittighedsfange par excellance, bofælle     med mennesker

som vi      andre ellers kun kender fra B.T.’s eller     Ekstra Bladets

endsige     erindre. Som en læge ville     se det,

ligger      patienten bevægelsesløst i sengen,      ansigtet

forsider   de      sommerdage, hvor oplagene trænger til       et velfortjent

vitamintilskud      og et forhærdet og forrået eksempel på    menneskesjælens

er udtryksløst     og blottet for mimik.     Desværre

er bevidstheden    bevaret, til trods      for at vi rent

mørkeste afgrunde     har skudt to tilfældige drenge      i baghovedet på

Amager Fælled.    Påstanden om at en sådan overflytning     skulle gøre

fysiologisk      taler om en  tilstand, under  hvilken

det ikke     sjældent ses, at     organismen      begynder

nævnte patient     til et bedre og mere     velfungerende      samfundsmedlem,

og ikke er     udtryk for et    disciplineringsmiddel eller     en regulær

at træde      ud af funktion.       Med andre    ord, vi

taler om en    sjælelig lidelse med       en sådan       dybde,

afstraffelse,        er et eksempel på den løgnagtighed,        som i

strafferetspsykiatrien     er sat i system.     Således er den syges    såkaldte ”straffrihed”

at den      faktisk i mange     tilfælde er     livstruende,

og hvor         det fysiske     liv på uforklarlig      vis blot,

en floskel,          hvis verbale hykleri      er en forbrydelse     af samme

karakter       som benægtelsen af      holocaust – som tillige     ramte de mange

om     muligt, kan reddes        ved blind og      akut brug

af elektrochok.    Man kender     stupor      især fra de

tusinder af        gale, der af tyske læger,     som i bespottelse      af lægeløftet, i

begyndelsen     blev aflivet på      hospitalerne     med     giftsprøjter, for senere,

sværeste       depressioner,      også      kaldet

stuporøse    depressioner, og       tillige     fra psykoser,    i

midt i     verdenskrigens      massepsykose,     i gaskamrene    systematisk

at blive overgivet samme     skæbne som     millioner af andre    afvigere,

særdeleshed      skizofreni.

således som     depressionens     indre    jødeudryddelse

nogle  årtier efter   ramte   digteren.

 

 

*

 

 

Ofte hører man ved højtidelige lejligheder vigtigheden af at huske

betonet. Dertil har jeg at sige, at vi nødvendigvis som mennesker

må glemme. Og når vi ved højtidelige lejligheder kan betone

vigtigheden af at huske, er det udelukkende, fordi vi blot nødtørftigt

har glemt smerten ved at huske.

 

Således er glemsel, eller glemsomhed som i Bibelen ofte regnes

for en synd mod Gud, en konstant nødvendighed, og vort

velbefindende afhængigt af, hvor godt bevidstheden formår at

glemme selve fortrængningens kunst. Altså at glemme, at vi har

glemt, ved højtidelige lejligheder altså også kaldet at huske.

 

Når vi så faktisk til stor skade husker, er det netop således fordi

vi glemmer at huske at glemme. Dette er beklageligvis at huske.

 

Eller sagt på en anden måde; at huske er samtidig at huske på,

at det, der siges aldrig at måtte ske igen, sker hver evig eneste

dag, ja, endog i selve det øjeblik ordene falder.

 

Da griber den kolde nat os endeløst om hjertet og tynger det mod

jorden. Det er som med den pige, der lå spændt fast til sin seng,

som den evigt selv samme pige jeg gik forbi forleden. Jeg ville

have sværget på, at det var Maria, ja, jeg tror det var hende. Men

hun havde et udtryk i ansigtet, som var hun besat af dæmoner. En

mimik jeg uheldigvis først siden forstod at dechifrere, hvad det dog

næppe i al evighed er givet nogen læge at kunne gøre. Jeg blev

grebet, først af rædsel, dernæst af medlidenhed.

 

Alligevel gik jeg blot forbi hende som en søvngænger. Som det

hedder sig, når man undslår sig sin pligt, jeg kendte hende jo ikke.

 

Det var aften, og månen var fremme. Månesyge. Det var med

månen som med denne Maria; hvad der drog mig mod hende, var

den selv samme sygdom, som flød i mit blod. Således da tragedien.

På dette problem er lovsangen, som i perleportens forgård, blot en

midlertidig lindring, og begejstringen over denne fordamper med

tiden ligesom alle andre følelser. Jeg græder ikke herover lige så

lidt som at begejstres, men erstatter dette savn med en slags

skæbnetro forbøn, en lige dele frydefuld og frygtelig amor fati, for

derigennem at nå mit medmenneske i tankerne. Og dog vil jeg

aldrig nå Maria, udover gennem anfægtelse.

 

Senere på aftenen blev jeg grebet af en sær digterisk lidenskab

og følelse, og jeg bad således til Jesus om at gå i forbøn hos

faderen. Og han måtte lægge øre til nogle pinefulde anfægtelser

og en bizar, men øjensynligt varslende bøn om ikke at få samme

skæbne som Maria. Jeg vidste knap hvad jeg selv sagde. Jeg

glemte alle forbehold, som havde jeg set blod naglet fast om livet

på hende, som talte ti digteres tunger i munden på hinanden. Og de

bad Jesus om i nåde at række hende en bryllupsdragt for Gud, at

lade hende være elskovs brud, for ved kødet at drive dæmonerne

ud. Men som en rapper i febersyner tog det ene rim det næste:

 

’Å, jeg ønsker mig blot denne min eneste begæring/ for ved kødet

er Maria Lucifer i forklædning/ fortab mig for hende i forfærdelige

anfægtelser/ Jesus, om blot mit sind var en anfægtets, der/ kun i

egen krop følte blodsbrådne kar/ Men nej, hendes lidelse har for

frelsen intet mål/ din brændoffers far var selv ilden i mængdens

bål/ ja, Jesus, af engle lokkes hun mod Helvede/ sig mig, jeg lyver,

intet af mig selv ved/ sig, jeg tager fejl. Å, min elskede…’

 

Således som denne genealogi er mit forhold til Maria. Først noget

jeg med smerte måtte huske. Derefter noget jeg blev nødt til at

glemme, og nu noget jeg på ingen måde kan glemme. Nogenlunde

på samme måde som holocaust.

 

Fortrængning af virkeligheden synes udmærket at korrespondere

med den trosivrige hævdelse af historien som en formålsbestemt

bevægelse mod verdens ende. Mod krig og mod dom over den

enkelte besatte sjæl, om end dommen selv kræver de manges blod.

Hvor vi blot finder en korporlig nummerering af døde kroppe som et

led i en given Guds frelseplaner, synes dét at glemme holocaust,

altså førstnævnte fortrængning, en nødvendig nådegave. I hvert

fald for det sind, der med rette anfægtes af det meningsløse offer

af sjælen hos den enkelte, såvel som af blodet hos de mange. Og

ve den, der ikke blot anfægtes af holocaust, men tillige anfægter

fortrængningens nådegave. Netop han vil allerede i nat smage

holocaust på sjæl og krop. Kun som digter vil han kunne undgå

denne skæbnes rædsel. Således kan jeg som digter både vælge

at opdigte den meningsløse døds martyrium, såvel som jeg kan

vælge at frasige mig den. Således med denne Maria, med blodet

spændt fast om livet; Maria, som jeg blot passerede, idet jeg

undslog mig min pligt, som det hed: ’jeg kendte hende jo ikke’.

 

Nuvel, hvis det hedder sig, at jeg ikke kender Maria, så kender jeg

så sandelig heller ikke holocaust.

 

Å, jo, jeg kender hende…

 

 

 

 

 

 

 

LILLEJULEAFTEN PÅ NØRREBRO                                                                                  Kl. 20.30       

 

 

På gåtur op langs Nørrebrogades silende flodbred en mørk

og regnvejrstung lillejuleaften, hvor enhver uidentificerbar

afkrog under vandbreddens skvulpende affaldsrester syntes

at stinke af øl og hash –

 

Plaget af et besynderligt klarsyn på vej ud, da jeg gik forbi

pølsevognen ved Nørrebros Runddel. Decemberkulden

havde sat sig i mine elskede københavnere, og som på en

ø midt i flodens trafik, som en fakkel i mørket, lyste

pølsedamen op i en grimasse, som fik mig til at gyse.

 

Et ansigt netop så hæsligt, som man kun ville kunne finde

det i Berlins undergrundsbaneforgreninger, hvis man så

rigtig godt efter. Det var et ansigt så privat i sin traurigkeit,

at jeg tænkte, jeg ved at fotografere denne scene ville fange

livets grusomhed med et enkelt skud så rent og klart.

 

Og dog vidste jeg jo godt, at hele dette sceneri fandt sted

i mit eget hoved. Jeg vidste så godt som nogen, at hun ville

være glemt det øjeblik, jeg fjernede blikket, men ligeledes,

og dette var det værste, ville forfølge mig resten af aftenen

og, i andre klædninger, resten af livet.

 

Undlod jeg at nedskrive den slags oplevelser, ville jeg måske

kunne fortrænge dem, men da ville jeg ingen digter være:

At købe forstanden tilbage gennem syndsforladelse ville

være i strid med pølsedamens ansigtsudtryk i dette

splitsekund af lys i mørket.

 

Eller ville det?

 

Pludselig slog det mig: Sådan, skvulpende en mørk aften på

en lille bod langs flodens opkast, sådan tænkte jeg mig Gud.

Om end blot for et øjeblik, og kun et øjeblik, forstod jeg

syndsforladelsens nødvendighed.

 

Jeg, der altid har nægtet den. Ikke fordi syndsforladelsen i

princippet for mig var en umulighed, men fordi den ikke var

ønskelig. Jeg nægtede principielt at betale for en vare i

åndelig mønt uden at have forbrudt mig mod nogen, jeg var

så at sige uskyldig overfor en anklage, jeg end ikke forstod.

Alligevel, plejede jeg bittert at tænke, skulle jeg ikke vente

mig noget tiltalefrafald: de frelstes salighed fuldendes som

bekendt først, når de ser syndernes pinsel.

 

Sådan havde jeg altid tænkt, og vil nok altid tænke sådan,

bortset fra dette moment, hvor jeg blev grebet af

medlidenhed – med Gud, som stod her ved verdens afgrund,

indpakket i sit pølseskinds hæslighed. Smerten bibragte mig

ikke nogen form for tilfredsstillelse, og som med ét ønskede

jeg inderligt at bede pølsedamen om forladelse, som havde

jeg gang efter gang købt pølser her uden at betale. Men jeg

havde jo aldrig købt hos hende før, ja, jeg havde knap nok

lagt mærke til hendes tilstedeværelse overhovedet. Tanken

lammede mig og min handlekraft.

 

Få øjeblikke gik som år, da jeg stivnede helt ved synet af

pølseboden, for nu begyndte den at synke stadigt længere

og længere nedad mod Nørrebrogades bund. Lyset fra

pølsebodens fakkel slukkedes nu sekund for sekund, mens

pølsedamens blik bedende, og uden tegn på anklage,

syntes at fæstne sig ved min ubevægelighed. Blot et

øjeblik efter havde floden slugt hende, og alt syntes

uforandret.

 

Min lammelse forsvandt lidt efter lidt, og jeg så mig omkring,

rystende som et espeløv. Stadig skvulpede vandet ved

flodens bred af affald og opkast. Og allerede på vejen tilbage

overbeviste jeg mig selv om, at der aldrig havde været nogen

pølsebod ved Nørrebros Runddel.

 

Og jeg vendte hovedet bort i lede, da jeg gik forbi næste

pølsevogn, der hvor vandet forgrenede sig og en morgen

begyndte.

 

Indtil næste nat kommer.

 

 

 

 

 

 

 

TV-AVISEN                                                                                                                         Kl. 21.00

 

 

I dette indslag tegner vi et portræt af

               Synet om Babylon nogle år fremme i tiden,

Saddam Hussein, og det liv han fører

               hvis Guds sande profet var Johannes:

for at opretholde sit diktatoriske regime:

 

I 25 år har han regeret med frygt og terror.

              Jeg så et andet dyr komme op af jorden; det       

Men han lever også selv i evig frygt. Derfor

              havde to horn som et lam, men talte som en

omgiver han sig med en livvagt på 15.000

              drage. Det udøver hele det første dyrs magt

mand, der ledes af hans yngste søn. I 2 år

              for dets øjne; det gør store tegn, så det endog

har han ikke vist sig offentligt. De ser ham

              får ild til at falde fra himlen ned på jorden for

kun på TV i optagelser fra ét af en halv

              øjnene af menneskene. Og det fik givet at

snes identiske og sikre konferencelokaler,

              blæse livsånde i dyrets billede, så dyrets billede

så ingen kan vide, hvor det bliver optaget.

              også kunne tale og få alle dem dræbt, der ikke

Hvert af hans 20 paladser er fuldt bemandet,

              vil tilbede dyrets billede. Det får alle, store og

og hver dag bliver 3 måltider tilberedt til ham

              små, rige og fattige, frie og trælle, til at sætte   

i hvert palads, for til sidste minut skal ingen

              et mærke på deres højre hånd eller deres

vide, hvor han spiser. Og han har dobbelt-

              pande, så ingen kan købe eller sælge undtagen

gængere; en snes vellignende statister, der  

             den, der bærer dette mærke, dyrets navn eller

er forbedret med plastickirurgi, så ingen kan

             dets navns tal. Her kræves der visdom! Den,

vide, hvem han er. Han sover aldrig i sine

             der har forstand, må regne på dyrets tal, for

20 forgyldte paladser, men lever i frygt som

             det er et mennesketal. Dets tal er 666.

dyret i Åbenbaringen. Men der vil komme …

 

 

 

 

--------------------------------------------- ufuldendt ---------------------------------------- (ed.)

 

 

 

 

 

JULEEVANGELIET – DANSK EROTISK OG TELEPATISK REALITY SHOW                               Kl. 23.30                               

 

 

 

 

– THIS SHOW IS PRESENTED HERE WITH A TRIO OF ILLUSTRATED TRUE STORIES PACKED WITH BEHIND-THE-SCENES INFORMATION!

 

Å, Maria, jo: som

en fange i dit hjerte

undslap jeg i nat;

ordet foruden havde

dine læbers tale

perleporten forladt.

Øjeblikket efter

du lukkede dig

om min længsel,

å, Maria, undslap

jeg i nat din

krops fængsel

          - T. Lykkegaard

 

 

 

 

 

FOROMTALE AF JULEEVANGELIET

 

I denne aftenens sidste transmission, vores erotiske og telepatiske reality show, tænkes der noget, der er sagt og sikkert også tænkt før i løbet af dagens sendeflade. Det er nemlig sætningen: at det kunne have været anderledes.

      Det vil sige, for det første, at da enhver erindring i sagens natur er et spørgsmål om fortolkning, vil det erindrede altid kunne have været anderledes. Men for det andet betyder det, at ikke blot fortiden er et spørgsmål om fortolkning; heller ikke nutiden er os givet som en sikker kendsgerning. En given fortolkning i bevidstheden kan kun stå i modsætning til en anden fortolkning, men ikke til en faktuel sædvane, idet denne sædvane, som ligeledes normalitet, ikke eksisterer, eller i hvert fald ikke kan underkastes en definition. Vi bliver bildt ind gang på gang, at en sådan sædvane kaldet normalitet står i modsætning til afvigelse, men sædvanen er blot enten et nihil, et vakuum, eller en afvigelse fra afvigelsen, så at sige. Således burde jeg måske have skrevet, at det nødvendigvis har været anderledes, idet det altså ikke kunne have været andet. Men et sådan udsagn er jo nonsens, da vi altid efterfølgende vil spørge: anderledes fra hvad? Når vi taler lader vi altså noget være givet, om ikke andet de lyde vi kalder ord, og ender så hvor jeg nu er. Nemlig med at konkludere, at dog noget tages for givet, uretmæssigt eller ej. Og altså efterfølgende, at gives der virkelig et sådan vedtaget faktum, gives der tillige nødvendigvis følelsen: at det kunne have været anderledes.

     Nogle gange kan jeg om livet tænke: det er mærkeligt, at man finder sig i det, sådan uden videre, uden protester eller indsigelser. I det hele taget at ingen, overhovedet ingen, tager til genmæle. Det er i sådanne tilfælde at følelsen: at det kunne have været anderledes, får mening. Med protesten må vi nemlig spørge: protestere over eller imod hvad? Og tillige: til hvem? Disse spørgsmål er, netop af hensyn til den givne sædvanes eventuelle uretmæssighed, altså hvis virkelig intet kan tages for givet, ubesvarlige. Af samme årsag er vi som svin i kreaturvogne på vej til slagtning; alle ved vel nok hvad der skal ske, men da der intet tænkeligt alternativ findes, eller rettere, da enhver protest er en slags eksistentiel tautologi, som en slange der bogstavelig talt fortærer sin egen hale, protesterer vi ikke. Blot så meget mere befriende og berusende bliver da følelsen: at det kunne have været anderledes. Der kunne have været en mulighed for protest.

 

God fornøjelse!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Længe efter at det er gået op for ham, hvor

lidenskabeligt hun, med ordet som en åben

lue                               Som jeg har læst det i Højsangen; kærlighed

                                    er stærk som døden, dens gløder er brændende

                                    glød, dens lue er Herrens lue

elsker Jesus, har han og hun bestemt

sig for at holde juleaften

                                    Hvad vi hver for sig i dagene, aftenerne og

                                    nætterne op til da, har troet ville ske

hos hende. I hvert fald mødes de, fulde af en

ætsende blanding af frygt og forventning, i

                                    er det langt ud over digtets, og tillige mine

                                    digteriske evners, muligheder og hensigt at

                                    beskrive

hendes lejlighed i et for offentligheden fjernt

og glemt hjørne af Nørrebro. Og da de først

er mødtes, opstår mellem dem en spænding,

som i løbet af aftenen skal slå over

                                    Ikke at vi skændtes eller skændes

i åben konflikt

                                    men hun ønsker denne aften, af kærlighed til

                                    sjælen føler hun vel, intet andet end at vinde

                                    mig for Jesu kærlighed

Samtidig har han hele dagen vidst dette, og

har besluttet sig for  som i en inderlig og dybfølt, men bestemt trods

at afvise hendes tros begærlighed, idet den

som en ild for ham synes at true med at brænde

hans sjæl op              at brænde op alt, hvad jeg ejer i mig af tiltro til

                                    elskovs gave, for udelukkende at reservere

                                    denne tiltro til Gud. Ikke blot til Jesus, men til

                                    Faderen

For han ved jo, at hun, med hele sin sjæls ildhu,

deltager i Guds lovsang i Faderhuset i

perleportens indre, med en kreds af Guds børn

                                    for hvem den elskov vi har delt de få gange,

                                    har været hor og har været at sidestille med

                                    drab

der umærkeligt syntes at have tilbageholdt netop

hans kærtegn, mærkeligt nok, af angst, en stadigt

voksende angst for hendes sitrende kærlighed

Da de sent på aftenen, på hendes foranledning,

beder sammen, forlader, som i flugt, alt mod

hans bløde sind        Pludselig, pludselig gribes jeg af rædsel for min

                                   elskede. Som voksede der hjørnetænder i

                                   hendes mund

som var ethvert af hendes bedende ord

besværgelser fra en heks i forklædning

                                   som afklædte heksen sig sin ham i et langsomt

                                   og frygteligt skue

I ethvert ord, i ethvert ønsket kærtegn,

gennemsyres hans krop nu af den forvandling

hans elskede synes at gennemgå lige foran

hans vantro øjne

Og hun begynder at tale til ham og at tale til

ham med ord, der har været længe ventet og

frygtet                        Men jeg hører ikke hendes ord, jeg kan ikke

                                   høre dem af blot og bar rædsel

Udelukkende forsøger han at gribe efter den

beroligende stemme i sit hoved, som han

plejer at kunne høre i rolige stunder. Men

                                   Jeg hører blot hendes stemme, og selvom jeg ikke

han kan ikke finde den

                                   kan koncentrere mig om, hvad hun siger, hører jeg i                                                               

                                   mit indre blot hendes, og ikke min egen stemme. Blot

                                   hendes, og ikke blød og kærlig, som den engang var,

                                   men skærende og forvrænget. Men jeg hører mere

                                   min egen rædsel, end hvad hun egentlig, ord for ord,                         

Hun taler, udenfor hans hoved, så blødt og

                                   siger…

salvelsesfuldt som hun kan, men mærker mere

og mere hans fravær. Uden at hun ønsker det,

                                   Hun – eller er det evangelisten – begynder at tale

som skete det langsomt og glidende 

                                   om Jesu ord til Nikodemus, der spurgte, som var det

fra sekund til sekund, minut over minut, 

                                   mig, om man da skal genfødes af moders skød. I

bliver hendes stemme hård

                                   virkeligheden kan jeg ikke skelne, hvad hun siger,

                                   fra hvad jeg tænker, så at sige, og hvad der er tanker

                                   fra hvad der er lyd

’For vi må altid have hans slutningsord i

tankerne, at det er skrevet, for at vi skal tro, at

Jesus er Kristus, Guds søn, og for at vi, når

vi tror, skal have livet i hans navn’

                                    Men vores liv, hvad med vores liv, begynder en svag

                                    stemme i mit indre at bæve. Alt hvad hun siger, er som

                                    med tanke for senere begivenheder. Natten. Korset

                                    og døden

’Thi således elskede Gud verden, at han gav

sin Søn den enbårne, for at enhver, som tror

på ham, ikke skal fortabes, men have evigt

liv’                               Ord, der fortjener at skrives med gyldne bogstaver,

                                    siges det så, ikke på papir, men i hjertet, for det er

                                    ord, siges der, der kan gøre en bedrøvet glad, en død

                                    levende…thi det var forud for verden, forud for vores

                                    liv…

’Thi Gud sendte ikke sin Søn til verden, for

at dømme verden, men for at verden skal

frelses ved ham’        Kunne ordets dom ikke være overgivet os, vores liv,

                                    begynder en bævende stemme igen, eller er jeg

’Den, som tror på ham, dømmes ikke; den, som

ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har

troet på Guds enbårne Søns navn’

                                    allerede dømt? Mennesket fælder sin egen dom,

                                    fortabelsens dom, siges det 

’Og dette er dommen, at lyset er kommet til

verden, og menneskene elskede mørket mere

end lyset; thi deres gerninger var onde’                           

                                    Ikke senere, ikke hinsides, men her og nu i

                                    bevidstheden om den domshandling vi udfører over

                                    os selv; dommen er indbygget i os, i vores tro eller

                                    vantro

’Thi enhver, som øver ondt, hader lyset og

kommer ikke til lyset, for at hans gerninger

ikke skal afsløres’     Igen vækkes i mine tanker den bævende stemme;

                                    lyssky gerninger gør os selv lyssky…er jeg da

                                    lyssky, når jeg tænker? Er min tanke da lyssky,

                                    når den tænkes?

’Men den, som gør sandheden, kommer til

lyset, for at det må blive åbenbart, at hans

                                    Er jeg da Nikodemus, hun taler til? Som blev 

gerninger er gjort i Gud’

                                    svaret, da han ville fødes af moders skød, at det

                                    var af Ånden, han skulle fødes. Som ville han

                                    måske, som mig, søge en vej væk, ud af livmorhalsen

                                    og ned ad skedeåbningen. Ud af perleporten…

                                    Men nej. Der sigtes til et liv uden begyndelse og

’Hermed, kæreste, er der ikke givet os en

                                    ende, fordi det er et evigt liv i Gud gjort i Gud 

forklaring på, hvem der frelses og hvem ikke

Gud alene ved, om der er sandhed i

hjertedybet hos et menneske. Men vil du                        

gøre sandheden? Vil du ind i lyset?’

                                    Hvor rædselsvækkende; et liv uden begyndelse og

                                    ende, tænkte jeg vemodigt og lidt trodsigt, da mit

                                    hidtil bøjede ansigt langsomt så op. Og så hende,

                                    stift og ubøjeligt stirre mig ind i ansigtet, med øjne

                                    der strålede af slet tøjlet vrede, ja, raseri

Da sker der pludselig noget. Han, der har

kæmpet en skånselsløs kamp, for at holde

igen, begynder at græde. Først stille og

forsagt, dernæst højt og nærmest hulkende

                                    Og som i glimt bag snot og tårer, ser jeg hende stivne

                                    Jeg ser ikke nogen som helst heks, men en

                                    forskrækket, ja, pludselig forstenet, pige på et par og

                                    tyve år. For første gang, da jeg ser hende i øjnene, ja,

                                    for første gang ser overhovedet nogen frygten i hendes

                                    blik

Nu sker det, som på skæbnens uforsonlige

og ubøjelige, men tillige ubøjeligt

nødvendige ordre     Og jeg væmmes ved alle de kærtegn, jeg så inderligt                           

at hun forsigtigt og lidt famlende begynder

                                    har givet hende. Jeg føler, jeg til fulde forråder 

at kærtegne hans øre og forgrædte ansigt

                                    kærligheden, ja, at jeg gør det i dobbelt forstand

Og som aftenen udvikler sig, ender begge

med at bedyre deres kærlighed uden ord,

med blot det ene gensidige løfte, hvisket

                                    af ren og skær angst for hende, som tillod rædslen

                                    ingen anden udvej

fra begge parter, at denne elskovs nat

bliver den sidste       Ikke kun har jeg forledt Maria til hor, trods hendes

                                    hjertes løfte, dette som helvedesprofeterne inde bag

                                    perleporten har brændt ind i Marias sind, er at

                                    sidestille med drab, men tillige har jeg, modsat Maria,

                                    forstilt mig

For ham er dette nødvendigt, tænker Maria

højt, for ham må de elske og sove sammen,     

                                    Det hjertes løfte Maria har brudt, har hun brudt ene og

                                    alene af kærlighed til mig,

for derefter endegyldigt at forlade

hinanden                    og jeg har blot kunnet svare med at forstille mig. Jeg

                                    er, modsat Marias udsagte, og dog smerteligt

                                    anfægtede, men udtrykkelige nærvær,

Men stadig, som det nærmer sig midnat,                                                                                                                                                                   

                                    ikke nærværende i mine kærtegn.

har angsten til stadighed taget kontrol over

hans hjerte,                Hvor hun har givet langt mere af sin sjæl, end hun selv

                                    ejer, og har gjort det uden at måtte det, vil jeg natten

                                    igennem fornægte hende min

som han selv som en lille dreng er flygtet

fra, for at tage sin sidste tilflugt i Marias

skød                            Hvor hun, i kærlighed til mig, bevidst har måttet spotte

                                    sin Gud

som havde alle andre følelser forladt hans

spinkle krop, der udelukkende blind adlyder

skæbnens uudsagte ordrer

                                    og bryde hvert bud i loven, idet hun har brudt blot ét, har

                                    min angst nægtet hende mit hjerte.

                                            

                                                     

 

Han kæler for Maria, men de kys og kærtegn

han giver, forekommer ham

                                    hun mærker det ikke, hun mærker det ikke

underligt mekaniske, selvom han anstrenger

sig alt det, han kan    hykler!

Maria kigger på ham med et mærkeligt og

ubestemmeligt           ja, netop, mærkeligt og ubestemmeligt    

smil, og han havde følt sig underligt forlegen

ved at stå nøgen, hvis ikke det var for den

rene og skære følelse af rædsel

                                    de ulvetænder, hvad vil de…?

’Læg dig ned på ryggen’.

Han lægger sig ned på sengen med armene

strakt ud til siden      som skulle jeg korsfæstes

En underligt skrækindjagende følelse af sær

nydelse gennemstrømmer ham, da hun også       …Og han opløftede sine øjne mod 

også har klædt sig nøgen og begynder at             Himmelen og sagde: ”Fader! timen er

kærtegne hans køn.                                                  kommet; herliggør din Søn, så Sønnen

                                    for fanden, bare den nu vil stå ordentligt, bare jeg ikke

                                    havde taget al den.... Rivotril                                                                                                                                   

Hun har sat sig på knæene, bøjet                            kan herliggøre dig…

                                    …jo

sig ned og lukket sine læber om glansen

                                    de fandens hugtænder

                                                                                    Du har jo givet ham magt over alt kød,  

                                                                                    for at han kan give evigt liv til alle dem,                                                                                                                                                                                                          

                                    Jeg prøver at tænke på noget andet, lige

                                                                                    som du har givet ham

                                    meget hvad; hvad hun nu end har fortalt mig, den

                                    første salme, som havde grebet

                                    hende, hvad var det nu           ”Hvor er det godt at lande i Himlens                                                                                                    

                                                                                    søde favn…”

Han ryster af skræk, men behersker sig og          

får i sine tanker en underligt stærk, men 

velgørende følelse, som bryder hjertet                   ”Hvor er det sødt at smage, hvad huset   

gennem hans hoved, for derved at frelse ham       der formår! O herlighed, som ingen ved                                                                                                                                                                                             

for pinen. At det kunne have været                          før han de søde grænser når…”

anderledes. En følelse der dog også kræver

beherskelse, for ikke igen at blotte sig for

disse ulvetænder og bryde ud i gråd

Pludselig rammer også en anden tanke ham,

en tanke der synes at komme et helt andet

sted fra; hvad smager han af?

                                    af nåde, sandhed og kærlighed?

Tanken rammer ham, som kom den udefra,

fra et andet sted; en anden lejlighed i

myriaden af lejligheder denne aften på Indre

Nørrebro?                                 

Sker der noget med en art idiosynkratisk                Og dette er det evige liv, at de kender dig,

lighed et sted på brokvarteret i dette øjeblik?         den eneste sande Gud, og ham, som du                                                                       

Han ved ikke hvorfra denne tanke kommer, og       har sendt, Jesus Kristus

bliver også afledt fra al den slags tanker, da

Maria går fra at slikke glansen til med

stødende bevægelser at bevæge hele

mundhulen frem og tilbage på

                                    å ja, hvad ville en kristen kalde den tingest, den der

                                    smager af nåde, sandhed og kærlighed?

hans erigerede lem, mens alskens

blasfemiske tanker flyver gennem hans hoved,

pludseligt afledt af en isnende tanke, der

rammer ham under en stadigt stigende

blanding af ophidselse, hivende åndedræt og

angst.                          voldtægt                                    Jeg har herliggjort dig på jorden ved at                                                                                              

Hendes gryntende smaskelyde bliver afledt            fuldføre den gerning, du har givet mig

af en besynderlig tanke                                              at gøre

                                     en kvinde kan da ikke voldtage en mand?

                                     Og dog

Rædslen tager til        hvad med den udsendelse i radioen, hvor de havde

                                     diskuteret uagtsom voldtægt; at et menneske kunne

                                     voldtage et andet uden

                                                                                        Og nu, Fader! herliggør du mig hos dig

                                     at være sig det bevidst

men ligeledes gør en tung og efterhånden                 selv med den herlighed, jeg havde hos

stønnende vejrtrækning                                                dig, før verden blev til…                                                                                                                                  

                                      uden at være sig det bevidst. Uden at ville være…

Når elskov i skæbnestunden udløses af kødet

og udløses som en tyv i natten, som det står                                    

skrevet;                        det nærmer sig…Å, blot det ikke var sådan, blot alt

i det sidste øjeblik, der dem sammen er givet

                                      var anderledes, blot alt dog var anderledes…det

skal en mand og en kvinde ligge på et leje og

elske; den ene skal     kunne godt have været anderledes…Det Kunne

tages med og den anden lades tilbage. Den

af dem, som giver sit liv bort i elskovs akt

skal vinde det;             Have Været Anderledes…det…kunne have…have…

og den som søger at bjærge det i elskovs

magt, skal miste det   have været…anderledes…

Men hvem er hvem?...ja, hvem er hvem?

 

 

 

Hun kryber søvnigt i nattøjet, mens han

ligger sammenkrøbet og stirrer ud af vinduet,

langt ud, langt væk

Et andet sted. Fellatio. Et kys, der smagte

af nåde, sandhed og kærlighed                

                                   Fy, for satan!

De få ord, hvis der var nogle, var prosaiske

og knappe, om end ikke uden en vis bizar

ømhed. Og han ligger stadig og stirrer ud

af vinduet, da han hører Maria falde i søvn

med et tungt åndedræt. Kort efter falder

han selv i søvn         Anafranilerne oven på toiletskabet…ja…tænk, et ord,

                                   der ingenting betyder…et ord, der kan betyde hvad

                                   som helst…Anafranil

Men han sover kun en kort stund, det er

i hvert fald mørkt      som ind i helvede

da han vågner

                                   Anafranil, den er stensikker…

Han lister med tøjet i hænderne ud mod

toilettet, og låser døren bag sig. Om lidt

vil han have slugt flere måneders

arsenal af psykofarmaka, deriblandt

                                   …den er stensikker…

to glas med Anafranil, han finder et ekstra,

foruden det, der stod oven på toiletskabet

                                   hun har sikkert lagt dem til mig, reserveret dem lige til

                                   denne stund. Stensikkert…

Han sluger samtlige piller med et

underligt, allerede lidt fremmed smil

Klæder sig                rører hun sig derinde, jeg synes jeg, nej, det er bare…

                                   forsigtig, for helvede

musestille på, lukker sig ud og forlader

i al forsigtighed lejligheden

Går ganske varsomt ned ad de få trin

fra stuen og ud på gaden

                                   jeg er fri, jeg er fri! Som har jeg allerede forladt livet,

                                   som er døden allerede blevet en vane…

Han begynder en rastløs vandring,                     …Det er fuldbragt!”

hvorunder hans bevidsthed gradvis

sløres, og benene mere og mere

slæbende tager retning af…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…ET EFTERORD (1)

 

 

Hvis du elsker livet

sandelig, sandelig

så elsker du, trods at,

siger jeg jer:

det gælder livets ord

hvis hvedekornet ikke

er andet end en metafor, og ikke

falder i jorden og dør,

spirer dit digt ikke af livets frø, og da

bliver det kun

dit liv og din kære afkrævet, at leve af

det ene korn;

bogstav for bogstav, brugt op af ord,

men hvis det dør

i digterspirens evigt frodige jord

bærer det

et digt, der flyder af livets frø

mange fold

alene ved nok en gang at dø

 

 

 

 

 

…ET EFTERORD (2)

 

 

Hvis du elsker livet

sandelig, sandelig

så elsker du, trods at,

siger jeg jer:

det gælder livets ord

hvis hvedekornet ikke

er andet end en metafor, og ikke

falder i jorden og dør,

spirer dit digt ikke af livets frø, og da

bliver det kun

dit liv og dig afkrævet, at leve af

det ene korn;

bogstav for bogstav, brugt op af ord,

men hvis det dør

i digterspirens evigt nærende jord

bærer det

et digt, der besejrer dødens frø

mange fold

ved blot én gang at dø

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GODNAT                                                                                                                  Kl. 01.00-01.10 

 

 

Jeg kan ikke forklare

              Lad digteren besvare

hvad det er, som jeg ikke forstår

               hvad end jeg ikke selv formår

og ligeledes ikke forstå

              for derved at formå

hvad det er, jeg ikke kan forklare

              så meget desto mere at erfare

når digtet går på hæld.

              uforståeligheden selv.

 

 

 

 

 

 

 

THE END…