Ture Lykkegaard
MELLEM PERLEPORTENS LÆBER
– lyrik en juleaften bag fjernsynsskærmen
til Lene
PROGRAMOVERSIGT
12.00 TV-avisen
12.15 Perleporten ud og hjem igen ad
infinitum (G)
13.40 What Reality Doesn’t Show (TH)
En rejse ind i hjernen på en TV-seer.
Verbalt fikserbillede
14.20 Medley: 03.12.00 foran bordet/
03.12.00 bag bordet– 337:365 (G-TH)
Da. dok.serie om livet på Rigshospitalets
psykiatriske modtagelse.
15.00 Juleaftensgudstjeneste i Maria-
kirken
16.00 Å, at være menneske
Da. talkshow
16.45 Kvicklykantinens evige dødTM (G)
Religiøst forbrugermagasin.
17.10 Medley: 07.12.00 foran bordet/
07.12.00 bag bordet – 341:365 (G-TH)
Da. dok.serie om livet på Rigshospitalets
psykiatriske modtagelse. Bogstavelig
collage
18.00 Det autoriserede danske samleje
ved kgl. resolution af 24. december
2000
Verbal croquis
18.05 What Really Doesn’t Show (TH)
Verbalt fikserbillede
18.30 TV-avisen
- med sport og vejret
19.00 På flugt
19.25 Hinsides lægens bord:
livmoderen set indefra afd. O
Tekstfigur om livet på Rigshospitalets
psykiatriske modtagelse.
19.50 Holocaust
Sker det igen? Da. dokusoap
20.30 Lillejuleaften på Nørrebro
Da. dokusoap
21.00 TV-avisen
(21.25 The Tonight Home Video Show (planlagt)
Am. dokumentar, der går bagom
kulisserne af et fiktivt fjernsynsshow
hinsides enhver skelnen)
23.30 Juleevangeliet
Da. erotisk og telepatisk reality
show, direkte
01.00-01.10 Godnat
Tekstfigur
TV-AVISEN Kl.12.00
døden, min ven
Thi mine øjne
lugten af lig
har set din frelse
og dydens offer
som du har beredt
å, du har været
for alle folkeslag
længe ventet
Se, det barn
med både
er sat til fald
længsel og skam
og oprejsning
stilnes livet, så
for mange i Israel
tal kun du
og til et tegn,
fortæl mig engang:
som skal modsiges
hvor meget ville
– ja, også din egen
du give i pant
sjæl skal et sværd
for mit liv?
gennemtrænge –
dødens kundskab,
så at mange hjerters
jordisk retfærdighed
tanker skal
eller lovens dyd?
blive åbenbaret.
– og tavsheden følger
uden svar…
som var der
udover mig selv
ingen til stede
et ingenting, der
synger klagesange
men ikke sørger
efter Guds vilje
eller dog rettere
sørger over ikke
efter Guds vilje
at kunne give
ved sin død
men blot tage
– og tavsheden brydes igen…
jeg, der vil
han, der skal
tage livet fra
give livet til
flere kroppe
flere sjæle
ved min død end
ved sin død end
ved hele mit liv
ved hele sit liv
begge giver vi vores liv –
han for ingenting
jeg for et ingenting
han for intet
jeg for intetheden
PERLEPORTEN UD OG HJEM IGEN AD INFINITUM (G) Kl. 12.15
Det er som med Adam og Eva, der efter årtusinders flugt pludselig fandt vejen tilbage til Edens Have, hvorfra de var blevet uddrevet. Men de fandt blot en militærpost. Edens Have var der ikke længere, ja, havde aldrig været. Der var blot krig og en dommedag, der for længst syntes at have passeret, uden at nogen havde lagt mærke til det, som andet end et indslag i TV-avisen. Og de lagde sig i et bombekrater, ligesom de havde lagt sig og elsket, natten efter at de var blevet uddrevet. Nu lå de blot og lyttede til bombardementerne. Og de tænkte på, hvor mange og hvor mange gange mennesker havde elsket med hinanden, siden den allerførste gang på jorden udenfor paradisets porte. Det paradis, der siden da, som livets udgangspunkt, havde taget bolig i kvindekroppens køn. Et blomsterbed, der af hedninge blev døbt Edens Have, omkring den tid, hvor krigen startede, hvilket ellers fortabte sig i menneskehedens morgengry. Og Adam og Eva fik lyst til hinanden. Det var vist sådan, det begyndte. Den allerførste gang.
JULEKALENDEREN (24) Kl. 12.40
Dette er den fortsatte historie om en ung mand, der hed Ejaculatio
Retardata. En aften, nogle ganske få dage efter vintersolhverv, da
han gik en tur, ja, gik sin sidste tur, skete der noget underligt. Hans
fornavn forlod hans efternavn, og begge blev således frændeløse.
Det hele startede, da han under gåturen gik forbi en grotte,
der ledte ind i et bjerg. Ovenfor grotten, selvom den ingen døre
havde, havde en eller anden med en spraydåse skrevet:
”Jeg er fårenes dør”.
Og fornavnet, Ejaculatio, tænkte, at det ville gå ind i den, koste
hvad det ville, og undersøge hvad der var derinde. Men Retardata
ville ikke med ind og ventede udenfor.
For første gang havde mennesket delt sig i to.
”Det er for mørkt derinde”, sagde efternavnet, ”og måske er
grotten bosted for vilde dyr på jagt efter får”. For en stund skiltes
altså fornavn fra efternavn. Hvad de dog ikke vidste, var at de
aldrig ville blive formelig genforenet.
Denne historie fortæller, hvorledes det kunne være.
Først forlod altså Ejaculatio Retardata og begav sig ind i grotten.
Men tiden gik, mens Retardata ventede, og Ejaculatio kom ikke tilbage.
Og da Retardata havde ventet hele natten og Ejaculatio stadig ikke
var kommet tilbage, begyndte Retardata at forstå, at Ejaculatio måske
aldrig ville komme tilbage. Efternavnet var ikke helt sikker på hvorfor;
måske var fornavnet blevet ædt af vilde dyr…eller måske hørte det
blot til i denne grotte, og havde derinde glemt alt om Retardata. Men
Retarda savnede sit fornavn og besluttede, vilde dyr eller ej, at gå
ind for at søge efter det.
Da Retardata gik ind i grotten, var der slet ikke så mørkt som
efternavnet havde troet, og der var ingen vilde dyr. Imidlertid, da
Retardata havde gennemsøgt hele hulen, kunne efternavnet ikke
finde Ejaculatio nogen steder. Retardata forstod det ikke og tænkte:
”Jeg har jo stået udenfor hulen hele natten uden at se Ejaculatio
komme tilbage, og der er ingen andre udveje fra denne grotte,
end der hvor jeg stod”.
Derpå skete dog det besynderligste: Mens Retardata stod og grublede,
kom Ejaculatio gående ind i grotten af den velkendte indgang. Men
da Retardata ville spørge hvad der var sket, så efternavnet, at der var
sket en forandring med Ejaculatio. Det havde et sært, henført blik i
øjnene, ja, det virkede til at være blevet sygt, og vigtigst af alt:
det var blevet fuldstændig stumt og ude af stand til at tale.
Det kunne jo så heller ikke forklare, hvorledes det var forsvundet i
grotten, for pludselig altså at komme igen. Og stum eller ej,
fornavnet så heller ikke ud til at kunne eller ville forklare det.
Så satte Retardata sig ned og ventede, for Ejaculatio vandrede nu
hvileløst rundt. Og fornavnet så ud til at være tydeligt irriteret over
Retardatas tilstedeværelse. Ligeledes iagttog Retardata dets mindste
bevægelse, og det var virkelig som om en slags sindssygdom
havde grebet fornavnet. Det prustede og stønnede højlydt og
sendte stadig flere onde blikke hen imod Retardata. ”Det har det
da aldrig gjort før”, tænkte Retardata og blev meget tænksom og
trist til mode. Men det var som om, at jo mere tænksom Retardata
blev, des mere hvileløst, og nu nærmest fnysende, gik Ejaculatio
rundt uden at komme nogen steder. Til sidst besluttede Retardata
at rejse sig og gå ud af grotten. Og da efternavnet var kommet
ud af grotteindgangen, indså det, at Ejaculatio og det selv, fornavn
og efternavn, var spaltet i to og her var ved en frygtelig skillevej.
Ejaculatio var tydeligvis blevet syg. Retardata måtte begive sig
på vej, for at finde et menneske, én der kunne hjælpe dets stakkels
fornavn.
Men efternavnet fandt ingen mennesker, der kunne hjælpe det.
Det vil sige, det stødte faktisk på en kvinde, som Retardata spurgte
om hjælp. Men da hun hørte Ejaculatios og Retardatas navne udtalt,
braste kvinden ud i latter. Derefter sagde hun med et hånligt smil,
at hun nok skulle gøre alt hvad hun kunne, for at helbrede dets
fornavn. Og før de gik videre, præsenterede hun sig ærbødigt.
Hun hed Fellatio.
Da de skiltes, fortsatte Retardata sin ensomme færd uden at møde
nogen andre på sin vej, og levede derefter med fornavnets fravær
som et evigt pinefuldt savn. Og han tog bolig i sin fantasi, langt væk
fra verdens larm og krig.
Men Ejaculatio tog et nyt navn, og slog sig indimellem og slutteligt
ned i grotten, iblandet jævnlige indlæggelser på psykiatriske
afdelinger. Men først og fremmest begyndte han at skrive digte.
Og han døbte sin grotte ”Perleporten”. Han havde engang hørt
denne omtalt som indgangen til evig salighed.
Og i hans uskylds hjerte, og her på fjernsynsskærmen, kunne
han ikke forestille sig nogen anden evig port til evig salighed, end
de kvindelige skamlæbers åbning ind til skedehvælvingens pragt
og op til livmoderens liv og lykke. Og at noget kunne komme fra
livmoderen og ud gennem skeden, forekom ham end mere
fantastisk, og han ønskede brændende at opleve det. Han kunne
godt, med fantasiens hjælp og sine egne læbers ord, digterens
perleport, tænke sig sin ellers så sølle grotte netop således som
denne livmoder. For det var som om, noget blev født i ham allerede
dagen efter, at han havde opdaget grotten og skilt sig af med sit
slægtsnavn. Denne dag, juledag, gik han ud af grotten som et nyt
menneske. Og dette noget, som blev født i ham, kaldte han denne
juledag ved navnet: evangeliet.
MIT JULEGAVEØNSKE VILLE VÆRE, AT…* Kl. 13.10
…vi i mit hjerte da begge ville vandre
til vi ord for ord mod nutid kunne gå
om vi ved hånden kunne tage alle andre
til vi med liv og lemmer endeligt vil nå
en forårsdag, hvor sprogets sære og blide væsen
gør irrealt præteritum om til en evig præsens:
Å, mit hjerte er i højlandet
mildt og lyst
længslens blomstring i luften
frodig og tyst
klokkeblomsten aftegner en sti
langs det strømmende vand
å, mit hjerte er i højlandet
der vil jeg vandre, den skønne
dag jeg føler, at jeg kan
Å, mit hjerte er i højlandet
hvor end jeg går
der vil jeg være, når høstes her
hvad døden sår
vinden hvisker med rimen
til træerne i vangen
å, mit hjerte er i højlandet
men nærme mig kan jeg blot
et enkelt skridt ad gangen
Mit hjerte er i højlandet
tidligt på dagen
ved den skønne sø
og sangen fra svanen
store, hvide skyer, som flyder
lavt på vindens vinge
å, mit hjerte er i højlandet
det eneste sted tilbage
min vandring kan tilendebringe
Å, mit hjerte er i højlandet
blandt heste og hunde på jagt
langt oppe i grænsernes egne
væk fra byen i neons magt
med pilens hvislende sang
og buens korte smæld
mit hjerte er i højlandet
kan intet andetsteds vandre
end i det bundløse selv
Å, mit hjerte er i højlandet
ved dagens gry
hinsides bjergene, langt væk
i engens ly
der er en vej, som fører dertil
en vej jeg nok en dag finder
er jeg der end allerede i tanken
dog sjælen med suk sig besinder
__________________
*) ”Mit julegaveønske ville være, at…”: denne betydning af verbet i præteritum betegner ikke en modsætning i tid (datid), men en modsætning i opfattelse. Når julegaveønsket ville være, at det og det, er det fordi det, af en eller anden grund, netop ikke blot uden videre er det. Irrealt præteritum betegner med verbet sætninger, hvor antagelsen strider mod virkeligheden, eller rettere: mod noget, man tidligere har antaget, eller som er den almindelige opfattelse. Angår det den om livet fejlagtige antagelse, der strider mod al erfaring bortset fra længslens, opsummeres antagelsen for mig i den øjensynligt virkelighedsstridige sætning: at det kunne have været anderledes. Striden med virkeligheden ligger i sætningens bogstavelige hævdelse af at have kunnet forestille sig alt liv mere anderledes, end hvad noget levende har forestillingsevne til, og således krydse fantasiens yderste grænse, hinsides det punkt, hvor irrealt præteritum bliver til præsens. Således lader antagelsens brug af irrealt præteritum nuets ønsker og længsler (eller frygt) forestille sig eksistensen af en virkelighed, virkeligere end den sprogets konsensus, som man så primitivt må benytte sig af. For i denne må man nøjes med, at det blot kunne have været, før det i præsens kan være eller er anderledes. Men som det søges vist, kan sprogets konsensus brydes netop ved hjælp af sprog. I øvrigt vil vi senere i aftenens program høre mere til nævnte virkelighedsstridige sætning, nemlig kl. 23.30 i vores foromtale af ”Juleevangeliet”.
WHAT REALITY DOESN’T SHOW (TH) Kl. 13.40
Et nøgent ansigt
så på mig bag skærmen
som på alle andre, ville du sige
men først hos hende så jeg det
tænk, o skæbne, hendes
ansigt er nøgent
ja, jeg kunne se det hele;
øjnene, ørerne, håret, hvert
mindste træk, og da læberne,
som en perlernes port, der
åbnede sig, når hun talte.
I hendes ansigt læste jeg
et digt, der ord for ord
lovede mig at være
indgraveret i hendes hjerte
med nøjagtig samme
ordlyd som i mit. Som var
digtet i hendes ansigt
malet på skærmen, ikke
med en pensel, men ved
det blotte kød og blod.
I dette enkelte øjeblik
tænkte jeg ikke på, at
ansigtet var en elskovs
fange, og at fangevogteren
netop var skærmen –
der blot et par minutter lod
scenen afgive elskovs nåde
sit bedste skud. Dog så
meget blev mig budt:
Fandtes der end intet
mere at se,
var hendes ansigts
digt og sjælevé
dog et længsels kammer,
ved kødet malet med
et tyndt lag smerte
dér bag skærmens tremmer,
graveret ind
i billedrørets hjerte
– kunne øjet blot mættes
og se sig blind på dette øjeblik
for i erindringens mørke at have
ét og blot ét eneste ansigt –
ad længslens flod havde jeg da
langt om længe nået havet…
Og hvem bekymrer sig så om
momentet før og de timevis af
tomheds momenter, der følger
digtersjæles ene evige øjeblik
– prosaisk talt et par minutter –
hvor nu tørre øjne drukner
sig i drømmens ocean:
Jeg har utilsløret set alt det,
jeg ville – hendes forbandet
splitternøgne ansigt, med
sjælen malet bedre i kødet,
end jeg nogensinde
ville kunne skrive ned –
jeg slukker nu;
aldrig vil jeg se mere.
Var det Maria hun hed?
*
Kan man tillægge klarsyn, der for videnskabsmanden er uforklarlige, om end muligt
Om hun dog blot er fiktion, da lad fiktionen være
forekommende, nogen som helst sandhedsværdi? Som skeptiker har seeren ikke megen tillid
af en sådan slags, at den for skeptikeren, på
til sagkyndighed, men heller ikke til sine egne klarsyns sanselige duelighed. Intet kamera ville
lige så uforklarlig vis som for videnskabsmanden,
nogen sinde kunne affotografere et klarsyn. Øje og øre er sat ud af spil, og vi taler således om et
lever og har åndedræt og hjerte. Formodentlig må
fænomen, som ingen fjernsynsskærm ville kunne afbilde med andet end sneens psykedelia. Men
hun nødvendigvis stå til regnskab for den virkelighed,
netop her, udenfor rampelyset, samtidig og overensstemmende med sin skepsis, finder han i sig
der har gjort hende så meget ondt, og vil derfor
en længsel. En længsel, der er så afsindig voldsom og stærk, at dens resultat alene, nemlig hans
fra min side nok aldrig få min kærlighed i hænde.
klarsyn, ligger til grund for hans liv og fantasi, til trods for at selv et sådant udsagn for skeptikeren
Var Romeo og Julies elskovsforhold af tragisk
er at regne som fiktion. For findes der overhovedet noget som helst udenfor videokameraernes,
karakter, idet de aldrig kunne realisere deres
fjernsynets og båndoptagerens domæne? Og hvis dette findes, hvordan skulle vi kunne vide det,
kærlighed, er tragedien i det tredje årtusind af
når man jo ikke kan vende et øje eller et øre indad? Er enhver sådan mod sjælen rettet sansning
den beskaffenhed, som på skærmen ville vække
ikke vor tids hallucinationer? Hvem ville benægte, at alt der ikke kan fanges af en kameralinse,
latter, at den elskende aldrig erklærer sin kærlighed
men derimod af et menneskeligt øje, blot er ejermandens sygelige blændværk? Det virkelige liv
i hengivenhed overfor virkelighedens spændetrøje,
udspiller sig i rampelyset, og verden er én stor scene, fra hvilken ethvert forsøg på at skjule sig er
idet den elskede bag skærmen må nægte livet
dømt til at mislykkes. Vi kender i den forbindelse blot til rekvisitter og genstande. Maria, som han
adgang til sit kødelige hjerte. Var det første blot
kalder sin længsels højest elskede genstand, er dog langt mere end blot en genstand. For parrer
et skuespil, er det andet ligeså, blot indenfor
man skepsis med længsel, opstår der en fiktion, der for sanselighedens virkelighed er
rammerne af, hvad en psykiater med stor
virkelighedens sendeflade overlegen. Om end det blot er en sprække, er det måske dette, der er at
tilfredshed ville kalde virkeligheden. Og
forstå ved en mystisk indsigt. Således, er end hans klarsyn blot indbildning og fantasi, er en ting
hermed, uden at vide bare det mindste af det,
ham dog klar: om end alt stod for fald, ja om end tvivlen var at betvivle, er Maria dog af kød,
henvise til den længsel, der skaber tragedien, ikke
samme kød som Paulus fordømmer som værende ude af stand til at bøje sig under Guds reality
på en scene, men i skeptikerens hjerte. Og dog
shows regelsæt. Men ikke af hovmod, ville jeg da tilføje, men tværtimod tvunget af troskab mod
borer tvivlen stadig her, en tvivl der i sagens
sit eget hjertes renfærdighed. Var hun dog end en ganske anden end den, han troede, ja fandt
natur aldrig, så at sige, vil kunne verificeres af
hun end hans klarsyn letsindige og uvedkommende, var hun dog stadig af kød, det kød som blot
den udkårnes kød og blod. Det er altså på
hævdes at findes på fjernsynsskærmens soft porn sværm af små farvede prikker. Lægger man
fiktionens præmis, og udelukkende på denne,
imidlertid, og dette er nødvendigt, til den fuldstændige skepsis en ubeskrivelig længsel, da er Maria
at skeptikeren, stadig under støjen fra den borende
af kød og blod resultatet, blot uden mulighed for journalistisk dokumentation, skjult som længslen
tvivl, vil tale om kærlighed. Og dog så meget mere
er fra Statsradiofoniens altseende øje. Og af kød og blod på de betingelser, der er i et sådant
fyldt af en klangfuld længsel, der evner ud af
længslens skjul: for offentligheden eksisterer hendes bankende hjerte slet ikke, end ikke i
støjen at skabe og forme den skønneste musik.
sikkerhedstjenestens arkiver. Kødet og blodet er medicinske betegnelser, der ikke længere
Hvor fjernsynets mislyd måtte give fortabt,
symboliserer liv, men som hjertet blot kropsmaterie uden andet end skærmbilledets
opstod sangen således på ny.
eksistensberettigelse.
MEDLEY: 03.12.00 FORAN BORDET/ Kl. 14.20
03.12.00 BAG BORDET – 337:365 (G-TH)
På modtagelsen. En
03.12.00 Modt.
lægesamtale uden
Pt. henvender sig med
nogen som helst kontakt.
et ønske om samtale.
Det lod sig åbenbart ikke
Begrunder dette med,
udtrykke, i hvert fald
at han tidligere på
ikke før bagefter, da lod
dagen har følt sig
jeg tårerne få frit løb.
”dårligt tilpas”. Pt.
Da gennemspilledes i mig
oplyser, at det som
i hvert et vers det drama,
regel hjælper at
der under samtalen
gå en længere tur
manglede. Men jeg græd
og skrive sine tanker
ikke i lægens påsyn.
ned. Dette har
Den glæde skulle hun
imidlertid ikke
ikke have, tænkte jeg først.
hjulpet i dag.
Dernæst fik jeg den
Pt. har siden
tanke, at det vel snarere
sidste udskrivelse
var af hensyn til hende,
overnattet 4 gange
for ikke at krænke hendes
på Nabocentret,
blufærdighed. Egentlig
Amager, idet han
fortjente hun ikke bedre,
ikke bryder sig om
end at få kastet et
at være i sin
blødende hjerte i sin favn.
egen lejlighed.
Tag den, kammerat, hvis
Pt. kan ikke helt
du ellers kan.
sætte fingeren på,
hvad det er,
Desværre, forstod jeg på hende,
der er problemet,
var der ingen ledig plads.
føler sig utryg
Til gengæld fik jeg lov til at blive,
uden at kunne
til jeg skulle hjem i seng.
sætte fingeren på
Forpint og ensom som jeg var,
noget specifikt.
talte jeg hver eneste minut, kun
Pt. møder hver
med den lindring, som en
mandag i DPC-
smuk mørklødet sygeplejerske
Møllegade og får
kunne bibringe mig. Imidlertid
der udleveret
forværredes tilstanden først på
medicin i
aftenen, og da jeg søgte
doseringsæsker.
om hjælp, hørte jeg en
Tager medicinen
anden sandhed. Plads havde
regelmæssigt. Hans
de nok kunnet finde, men jeg
kontaktperson er
syntes ikke egnet til indlæggelse.
sygeplejerske Kirsten,
Disse ord ramte mig som
som han godt kan
piskesmæld, men jeg tog imod
lide at tale med.
dem uden et kny, selvom tårerne
Imidlertid har pt.
strømmede. Og den unge
fået den opfattelse,
mørklødede sygeplejerske talte
at han kun kan
til mig, ansigt til ansigt,
føle sig tryg
men jeg forstod hende ikke.
ved at tale med
På dette tidspunkt havde jeg
os herinde, hvorfor
taget stort set al den medicin,
han ofte opsøger
jeg sad inde med. Skæv som
modtagelsen, efter
jeg var, ændredes hendes
at han har
ansigt pludseligt. Hun var
talt med
smukkere end nogensinde før,
medarbejderne i
ja, fandens fager, som en
DPC. Jeg taler
Jerusalems datter.
en del med
Men hun var blevet tilføjet
pt. om det
noget dæmonisk, noget
uhensigtsmæssige i
som slog mig med lige dele
dette, idet det
rædsel og vemod,
primært er distrikts-
smukkere end noget jeg
psykiatrien, som
længe har oplevet,
skal støtte ham
som kunne blot Sct. Hans
i det daglige.
være hende rangen stridig.
Pt. kan til en
vis grad godt se
Endnu engang mærkede
dette.
jeg anklagen mod mit ansigt,
Klinisk/ psykiatrisk
halvt formuleret:
vurdering:
at jeg er digter og
Vågen, klar,
værre endnu,
orienteret. Den
at jeg bruger modtagelsen
formelle kontakt
som central for
god, den
de sværeste vers,
emotionelle læderet,
dem som jeg ikke turde
pt. fremstår yderst
tænke udenfor murene.
tilbagetrukken,
Dem som tårerne skrev
og noget garderet.
i mit hjerte, og jeg
Grundstemningen
efterfølgende fik på papir.
vurderes neutral
Jeg kan vælge at leve mit liv
med naturligt
som digter, eller rettere sagt,
psykomotorisk
jeg har en gang for
tempo. Pt. huser
alle valgt det. Men
utvivlsomt paranoide
andre kan vælge at lægge
forestillinger og
forhindringer på min vej.
er præget af
Lader disse sig
en ikke ubetydelig
da blot formulere
ambivalens.
i tårer og efterfølgende i vers,
Benægter syns-
har jeg valgt en vej,
og hørehallucinationer
som ingen læge nogensinde
og fremstår ikke
vil kunne forstå.
hallucineret
Ikke fordi det strider mod
under samtalen.
lægeløftet, men fordi det
Fremstår rolig,
strider mod den
samlet og venligt
småborgerlige snusfornuft,
imødekommende.
der gemmer sig bag
Pt. har et ønske
de fleste hvide kitler.
om at måtte
Er kroppen inden under
opholde sig
en kvindes, som det
i psykiatrisk
var i dag, kan
modtagelse
en digter blot undres.
i aften, hvilket
Er en sådan virkelig alle de vers værd?
efterkommes.
(Lykkegaard/ Jacobsen)
JULEAFTENSGUDSTJENESTE I MARIAKIRKEN Kl. 15.00
Loven: Evangeliet:
Nogle blandt os, uden at vi ved hvorfor, bløder indvendigt. Og af mentalhygiejniske årsager, fordi
Men når en kvinde Og der var en kvinde,
vores kemikalier i kroppen er urene, adskilles vi fra andre, som var vore blødninger smitsomme. Vi
har blodflåd i som havde lidt af
bliver fyldt med andre kemikalier, men stadig er vi urene og stadig bløder vi, fordi medikamenterne
længere tid, uden svære blødninger i tolv år;
blot kan lindre smerterne ved blødningerne, men aldrig forhindre så meget som en dråbe blod i at
for den tid hun hun havde døjet meget
flyde for korset. Ja, endog gør de skade, idet de forhindrer blodet i at flyde for korset, for i stedet
har sin månedlige af mange læger, og alt,
blot at sanse hvad menneskers, og ikke Guds, er. Og trods den bekostelige behandling vi får, ville
urenhed, eller når hvad hun ejede,
måske blot én forbuden frugt standse strømmen af blod; nemlig en hengiven og kærlig berøring. Af
flåddet varer længere havde hun sat til,
alt, som er os givet, af alskens terapeutiske aktiviteter; når hjertet sår tiltro til et andet menneske,
end sædvanligt uden at hun
er den ene ting, der kunne helbrede blødningens kilde i underlivet os nægtet. Og jeg tænker ikke
ved hendes var blevet hjulpet,
her på en bar og blottet berørings tiltro til elskovs høst. Nej, jeg tænker på en af inderlighed
månedlige urenhed, det var snarere
hengiven og kærlig berøring. De to adjektiver gør hele forskellen mellem om blødningens kilde
så skal hun, blevet værre med hende.
tørrer ud eller ej. Men her på fjernsynsskærmen forbyder en uudsagt lov den af inderlighed
i al den tid Hun havde hørt tale om Jesus og kom
hengivne og kærlige berøring for øjnene af hele skaren af TV-seere. Men jeg siger jer; kunne jeg i
hendes urene nu i skaren og rørte bagfra ved hans kappe.
al undseelighed nærme mig min elskede bagom kameraernes glubske rygge, og kunne jeg blot
flåd varer, Thi hun tænkte: ”Hvis jeg får rørt, om det så
i al inderlighed hengivent og kærligt røre hendes kind, ville kærligheds helbredende kraft
være stillet, som kun er ved hans klæder, bliver jeg frelst”.
gennembryde, ikke blot fjernsynsskærmen, men også både sjæl og sind. Turde jeg blot blidt og
i de dage Og straks tørredes hendes blods kilde, og hun
kærligt berøre hendes kind, tænkte jeg, ville jeg frelses alene ved min vantros tro på denne
hun har sin mærkede i sit legeme, at hun var blevet lægt for sin plage.
massemediets transcendens. Og dog er dette blot den ene umulige forudsætning; den anden er, at
månedlige urenhed; Og straks da Jesus mærkede på sig selv, at den kraft
hun mærkede berøringen mod skærmens rude, og bag denne uden forundring eller skam spørger
hun skal være uren; var udgået fra ham, vendte han sig om midt i skaren
ud i æteren, hvem det dog var, der rørte ved hendes kind. Da der ikke findes nogen, der kan
ethvert leje, hun og sagde: ”Hvem var det, der rørte ved mine klæder?”
hverken forstå eller svare på spørgsmålet, bliver der nu tavshed. Og skaren af TV-seere vil tro,
ligger på, så længe Og hans disciple sagde til ham:
hun er gal, for de har jo siddet klistret til skærmen og kan bevidne, at ingen har rørt ved hendes
hendes flåd varer, ”Du ser jo hvordan skaren trænger
kind. Nok er der mange, der ser fjernsynsprogrammet, men ingen kan vel vandre ind i skærmen,
skal være som sig om dig, og dog spørger du:
og da slet ikke uden at de mange øjne ville registrere det. Som det står skrevet, skal de se og se
hendes leje under ”Hvem var det, der rørte ved mig?”
og dog intet øjne. Imens retter den elskede på skærmen sine øjne mod kameraet, og siger: ”Hvem
hendes månedlige Og han så sig omkring for at få
du end er, så ved jeg, at du hører mig nu. For da du rørte ved min kind, mærkede jeg alene dig
urenhed, og ethvert øje på hende, som havde gjort det.
blandt de tusinder af mennesker, som befinder sig foran skærmen”. Og jeg ville blive skrækslagen,
sæde, hun sidder på, Og kvinden kom frygtsom
trods at mine blødninger var helbredt, for se hvad jeg havde gjort; jeg havde gjort det umulige
skal være urent som og bævende, da hun vidste,
og utilgivelige, at krydse grænsen mellem fantasi og virkelighed, eller rettere, min fantasi var
under hendes månedlige hvad der var sket med hende,
selv blevet til et stykke virkelighed. Og hvad hun sagde eller ikke sagde, hørte jeg ikke mere, eller
urenhed; enhver, der og hun faldt ned for ham
rettere, jeg hørte hende ikke længere tale om mig, men i stedet tale om vejret for de kommende
rører derved, bliver og sagde ham hele sandheden.
dage. Men det var som om blødningerne under dette optrin i evighed var standset, så længe jeg
uren og skal tvætte Men han sagde til hende:
troede, hvad jeg havde set. Og det var ikke, lige over psykosens overflade, placebos tro på de
sine klæder og ”Datter! din tro har frelst dig;
medikamenter, der lader legemet uskadt, men slår sjælen ihjel, og som blot lindrer smerterne, men
bade sig i vand og gå bort med fred, og
ingen blødninger kan helbrede; nej blot psykosen kunne bringe frelse og skabe en ny virkelighed,
være uren til aften… vær helbredt for din plage!”…
alene ved noget så simpelt som en af inderlighed hengiven og kærlig berøring
DER ER SÅ LIDT Kl. 16.00
Der er så lidt
der er så lidt
men der kunne have været
så meget mere
Jeg sidder i rosens dal på
afd. O, mit hjerte fra
åndens højland foruden,
og er, uden portefølje,
passende ubeskæftiget digter,
når sindstilstanden er til det.
Og altså med et hul lidt til
venstre for brystet, digterhjertet
pantsat for en sengeplads
efter natlige forhandlinger.
Jeg taler med mig selv i tankerne,
men ensomheden lindres
af trøsten heri, at du, min
stundens nærværende læser,
er her til at lytte. Eller rettere,
det er mig, der lytter,
regenten er fraveget sin trone
for at gøre plads for englelyd;
dig og de andre, eller rettere,
stemninger, der har lyd af dig.
Med dine rosenrødlige øjne
ser jeg min indre lejlighed,
på Nørrebro vest for brystet;
prøver at dykke ned gennem
de tillukkede skodder, ruder
af uigennemtrængeligt tårefald
fra et hul, hvor hjertets kald,
pludselig hverken oppe over,
under eller bag højlandet,
men på første sal til venstre,
midt for rosens dal, er kæntret
i dine øjnes sø.
Der er så lidt
der er så lidt
men der kunne have været
så meget mere
og for et splitsekund
kunne det også være
at der faktisk var
for øjeblikket efter
blot at have været
det lidt der er
Milevis af ord lagt bag mig,
og selv nu; stadig her i dette
forunderligt omfangsrige
ingenmandsland, så langt bag
fronten, finder jeg trangen efter
at skrive blot en enkelt sonate.
Forstå mig ret; ikke en sådan
komposition, som en elsket får
i hænde, snarere tværtimod.
Ikke engang i musisk øjemed
et værk jeg er i stand til at
fremføre. Snarere en lille og sart
hyldest til hverdagslivet,
men slet ikke fordi jeg holder
af det. Modsat finder jeg,
hverdagen til trods, grunden
i de mennesker af kød og blod,
som sonaten omhandler, og
som, til trods for at hverdagslivet
egentlig slet ikke lader sig gøre,
vemodigt lader strengeklang lyde
i tankernes tonefald. Men uden
at overspille, endelig uden at
spænde buen for højt, for da
rammer jeg, som det græske
ord for synd, langt forbi målet,
nemlig selv samme mennesker
af kød og blod. Her er blot at
tilføje, hvor pilen da uvægerligt
ender: først som sidst i dette
forunderligt omfangsrige
ingenmandsland, så langt
bag fronten.
Der er så lidt
der er så meget mindre
end der kunne have været
der er så lidt
der med ord lader sig forklare
og beklageligvis så meget mere
der uden ord forklarer
hvor lidt der er
at forklare om ord
der dog så meget mere
indædt bliver forsvaret
fordi de kunne have
været så meget mere
alt det de så gerne ville være
men bare er
men der kunne have været
så meget mere
og for et splitsekund
kunne det også være
at der faktisk var
for øjeblikket efter
blot at have været
det lidt der er
KVICKLYKANTINENS EVIGE DØDTM (G) Kl. 16.45
længes du efter døden?
efter de evige Kvicklykantiner
og kaffebrygningens støj
der aldrig hører op
eller også netop er hørt op?
hvad enten din længsel angår
evighed eller intethed da
er den evige døds
tilbud nok det mest favorable
for evighed og intethed udgør
ikke nogen forskel vel?
ja at dømme efter
evigheden i en Kvicklykantine
men du dømmer selv alt efter
hvad dit liv rækker til
kaffebrygningen
Kvicklykantinens evige dødTM
MEDLEY: 07.12.00 FORAN BORDET/ Kl. 17.10
07.12.00 BAG BORDET – 341:365 (G-TH)
En kvindelig medpatient, der førstegangsindlagt skal 20. indlæggelse
overflyttes til en gangplads Indlæggelse af 28-årig mand, velkendt
midt i en depression. En simpel hændelse, men samtidig under
en grusomhed, som egentlig diagnosen skizofreni, henvises af
gør alle digterens sproglige kunstnerier inadækvate overlæge
Hvad kan jeg gøre fra eller til, Uffe Juhl Povlsen, DPC-Møllegade, pga.
hvordan kommer min digtning hende til gavn? udtalt
Fandens også, angst og overforbrug af Truxal og Rivotril
tænker jeg, og igen trangen efter et skud så rent og klart gennem
at vise det til hele verden den sidste uges tid. Pt. er indstillet til SHH,
med det fineste stof af dem alle. Den meningsløse lidelse oplyser, at
Kunne jeg dog bare, han netop står for at blive indkaldt til
men nej. Månen skinner så klart, og mit hjerte er så forsamtale.
formørket, at det nærmest Samtale med pt. Pt. forklarer, at han
er som at vandre i dagslys. Så fandens klart. Hvad kan gennem den
en digter da gøre? sidste uges tid er kommet op på at
Systemet kan i det mindste lidt, en gangplads er bedre indtage store
end ingenting. Men doser Truxal og Rivotril i et forsøg på
en digter, hvad kan han? Måske af uransagelige veje og at kooperere de
med mystikerens vision panik/angstanfald, som han får specielt
om sjælenes enhed mejsle en statue af guld for hvert om aftenen.
et knust hjerte Angiver, at han nogen gange nærmest
Kommer det ingen til nytte, har jeg spildt mit ganske liv har taget
og vil spilde det resten medicinen i ”håndfulde”. Skønner, at han
af mine dage. Kommer det blot dig, min elskede ukendte, den sidste
til gode, er ikke et minut uges tid har brugt ca. 1000 mg Truxal og
på modtagelsen gemt for evighedens lup. Således på 5-7,5 mg Rivotril
den sædvanlige bænk dagligt. Måtte i går aftes næsten flygte
på Blegdamsvej. En pludselig sorg over et andet menneskes ud af
skæbne, et liv, lejligheden og sad i første omgang nogle timer på
jeg formodentlig aldrig igen vil stifte bekendtskab med. en cafe,
Måske forsagede jeg hvorefter han ringede efter moderen,
mit betroede talent i hendes ansigt at læse et digt der kom
Og dog kommer ansigtet og hentede ham. Har sovet hos hende
igen, dag efter dag og aften efter aften. Og altid, altid er det i nat, men
kvinden, som lider føler det belastende at være hos
Martin Luther ville rent ud benægte et sådant tragisk element moderen,
i livet. Men måske, når han har det psykisk dårligt, da
når tragedien lader sig høre og se, forstår vi i og med kødet hun så
Guds lov bedre end bliver ked af det og nogle gange
han tør indrømme. Og dog, manden lider også, men på en græder.
sær anderledes vis Har i den periode han har taget de
Han lider som digter, og går hans lidelse end dybere, går ekstra Truxal
kvindens skæbne forud og Rivotril faldet i søvn allerede ved
for ham. Alene rent biologisk, men også i livet i almindelighed 20.00-
En mand alene, om han tiden om aftenen, sover uden problemer
aldrig så meget som blot rører en kvinde, er fortabt uden hende hele
Hvor er da digterens glorie? natten igennem. Føler sig i løbet af
Ikke længere overgivet Gud, ikke længere over mit hoved, dagtiden
men i elskovs varetægt, hvor træt og hukommelsesbesværet. Sidder i
lidt jeg end bryder mig om at sige det, fordi jeg tærsker øjeblikket og
langhalm på en pige, for hvem jeg forsøger at skrive på en dagbog, som
beredvilligt skulle have givet et offer. Men jeg tav og lod hende i han
stedet være et fabeldyr for min pen. håber kan blive udgivet engang.
(Lykkegaard/ Dahlstrøm)
DET AUTORISEREDE DANSKE SAMLEJE VED Kl. 18.00
KGL. RESOLUTION AF 24. DECEMBER 2000
Livagtige nøgne kroppe, der slynger
sig ind og ud mellem hinanden
og udveksler legemsvæsker
en strøm af organisk
livagtigheds død
som giver os at modtage
organisk føde
ikke livets brød,
men dets blod og kød
til ihukommelse af
hvedekornet i jordens skød
en læderet moderskedes
præventivt ubesmittede
undfangelse af intethed
et spyd der perforerer
og spalter op denne julenat
hvor stenbroen lader vokse
op af sprækken i gadens asfalt
et organisk blomsterbed
korsfæstet i ægtesengen
for derved næsten at fuldbringe
en non-stop orgasmes livagtighed
WHAT REALLY DOESN’T SHOW (TH) Kl. 18.05
”Kære Maria,
Jeg sneg mig ind i perleportens forgård. Egentlig for mig et projekt på falske præmisser, idet jeg
der er så mange ting, jeg gerne ville vide om dig, så mange ting jeg gerne
vel nok betragtede forsamlingens lovsang som stof til sproglige kunstnerier på linie med sovepiller
ville spørge dig om, at jeg knap ved, hvor jeg skal begynde. Du åbner dit
og anden bestikkelse af Helligånden. Det var bare så svært at forklare, at jeg ikke på nogen måde
hjerte for mig hvert øjeblik på en måde, så jeg undrer mig over, om jeg
kunne få det over mine læber. I øvrigt var jeg også, med god grund, bange for at fornærme eller
ikke allerede kender svaret på mine spørgsmål. Eller om svaret på mine
krænke dem, jeg fandt mig forsamlet iblandt, ved forsætligt at betragte dem som statister blandt
spørgsmål ikke er låst inde bag mine lukkede øjenlåg. Men jeg priser mig
underbevidsthedens fabeldyr. Sandelig var det sådan, at om nogen af os levede i den sagnom-
lykkelig for at have fundet dig, fordi Jesus er i dit moders hus, mellem
spundne virkelighed, da var det de andre. Sædvanligvis søgte jeg denne særegne digteriske
perleportens vægge. Fordi hans lys, når jeg tænker på dig, kaster en svag
ensomhed, der som et skuespil i åndens verden at regne belønner solisten. Sandelig fandt jeg den
afglans af sødme over mit ansigt, om end mit indre er dunkelt. Jeg tror og
også, men denne gang uden følgeskab af beruselse. Før jeg fandt tilbage til Nørrebro, søgte jeg
håber, at dit livmoders lys på forunderlig vis kan forplante sig til mine
sædvanligvis godtgørelse gennem skriften, og endog var jeg så begunstiget, at en ung kvinde ved
indre organer, trods lyset er frygtindgydende; ja, måske i den grad frygteligere
navn Maria talte med mig aftenen lang, og dog bidrog dette blot yderligere til min forarmelse. Så
end mørket, at jeg i dit nærvær knap tør åbne mine øjne. Måske fordi jeg
tæt på at få den hjælp, jeg burde have søgt, og dog uden andet resultat af besøget end et forsøg
er styret af fantasier og tanker akkompagneret af et sært indre skuespil.
på gennem gåder at bibringes en forbøn. Jeg forsøgte at skrive et brev, der kunne have været
Fra dette drager jeg inspiration, men dræber som i en pagt af djævelskab
henvendt til stort set hvem som helst af de tilstedeværende, og dog, uden at jeg egentlig på nogen
med min kuglepen håbet om frelse. Men denne scene, en bogstavelig tanke,
måde kan forklare hvorfor, helst til den unge kvinde jeg talte med. Et smukt ansigt synes at kunne
der taler til øret, er også, hvis den forenes med troens nådegave, beslægtet
feje ethvert fabeldyr af banen, thi denne pige var så virkelig, at hun blot ved sin tilstedeværelse
med bøn. Blot er der ved bøn en art tilskuer til stede, der i så tilfælde er et
vækkede mit fængslede hjerte, som jeg egentlig burde have forudsagt. Vi fritages for en dødelig
fokus for den mest sjælsstærke koncentration, en koncentration givet gennem
dosis sandhed, når kødet kommer på tværs, og dog erfarer vi den på afdrag med renters rente.
intervention i dit moders hus. Blodet ved denne indtrængen i det sprækkende
Således er synden, modsat loven, sandhedens åbenbaring, og syndernes forladelse den gåde, jeg
liv, skriver jeg da med som erstatning for blæk, og jeg skriver et ord, jeg aldrig
fortabte mig i, mens mørket sænkede sig over Nørrebro. Kunne jeg dog blot have forklaret hende,
forstår. Et ord, Maria, jeg tror du gemmer bag dit hjertes spejl. Om mine
at man også kan finde fortabelse i sandheden, i Jesu kød. Jeg prøvede vist at forklare det, og var
øjne kan åbnes, hvad jeg knap tør tro, tror jeg de vil åbenbare dit hjertes
jeg ikke kommet med digteriske intentioner, var det måske også lykkedes. Jeg var dybt hensunken
hemmelighed; et ord som en blomst, døbt med tårer og vædet med ånd. Men
i tanker omkring den bevægelse i mig, det altid skaber, når jeg mødes med piger, der i troen er så
Maria, forstår du, selvom du i tanken har lidt under mit begær, har din elskov
fast forankrede, at deres nærvær er skræmmende og dog i elskovs fylde dragende, til trods for at
aldrig for mig som for de ti bud været at sidestille med drab. Og dog, for en
vi ved kødet er som fremmede. Netop her, midt i tusmørket, på vej tilbage til Nørrebro, så jeg en
digterisk betragtning forstår jeg denne sideordning, med hor som et drab på en
sidste gang Maria, der med rolige øjne iagttog min afgang, netop som jeg havde skrevet mit brev,
sværmerisk drøm om ordet elskovs uangribelighed. Men intet ord er uangribeligt,
der, rimeligvis uden adressat, havde søgt hendes bistand omkring visse teologiske spørgsmål.
selvom drømmens offer let lader fortvivlelsen påkalde ordets bogstavelighed, både
Eller rettere sagt søgte jeg vel egentlig hendes hjertes lovsang, men dermed ikke sagt, at jeg i mit
i og udenfor skriften, og råber op om dødelig voldtægt, når bogstaveligheden trues
brev havde haft uærlige intentioner. For disse teologiske spørgsmål omhandlede nemlig hendes
af æstetikkens driftsliv. Således lider jeg stadig under loven, men dog med denne
hjertes lovsang, denne som drog mig, til trods for, at hun på ingen måde optrådte som et erotisk
aften som en lykkelig undtagelse. Og undtagelsen kommer sig, ligesom forståelsen
fabeldyr i min underbevidsthed. Fabeldyr var hun nok, men hendes elskovs fylde gik langt dybere i
for loven, af digtning, en dårskab for forstanden og en forargelse for følelsen.
min sjæl end blot til bæltestedet. Ved kødet var hun således fremmed og dog i elskov som en fe, i
Den spalter mig således i to, sådan som det må ske for enhver, der undrer sig
hvis ansigt jeg læste ethvert sørgmodig ord, jeg måtte have nedfældet. Å, altid disse piger, der i
over ordet. Da jeg fandt dig, indså jeg, at du altid har måttet lægges til last for
deres hjerter gemmer nøglen til min tro i kødets klædedragt, som var kærlighed kun en allegorisk
min synd, men at det dog var bedre i dig end i mig at finde Gud. Havde jeg ikke
drøm smukkere end livet selv, blot tilgængelig ved skriftens sanselighed. Men jeg undslog mig
fundet ud af, at jeg var digter, havde jeg aldrig fundet dig og havde således aldrig
hendes blik, og befandt mig øjeblikket efter i min fængselscelle på Nørrebro, omgivet af
denne aften været loven foruden. Frygtelige lidelser venter mig, og dog ved jeg nu,
tommetykke mure af ord, som sten føjet til sten. Og dog var noget i mig blevet vækket. Bare kald
at der er et liv, ja, et foster efter det sjette bud. Men blot som digter. Havde jeg
det længsel, jeg ved ikke af ord, når blot drømmen kan føre til vækkelse, og dog end ikke
ikke fundet dig, havde dette bud tynget mig til jorden, ensom og fortabt i natten.
vækkelsen give ordet navn efter fortjeneste, sekundet før søvnen igen fører til tavshed, og nok en
Da havde jeg aldrig kunnet blive frelst, da havde jeg været som en levende død.
bogstavelig mosaik, et ordets fikserbillede, nænsomt unddrager sig den åbenbarlige forstand.
Nu, snarere, er jeg som en død, der lever, ene og alene i kraft af dig.
Jeg ved ikke af ord, når jeg aner i digtning, at forstandens åbenbarelse for drømmen er dårskab.
Kærlig hilsen Ture.”
TV-AVISEN Kl. 18.30
udenfor vinduet marcherer
en sensommernat forbi
gennem nørrebro
stille soldater som børn
født et sagte og
umælende efterår
nogle råber og én råber:
du er død, mand!
mere vidunderligt tæt
på døden har jeg
ikke været, siden
jomfruhinden i hjertet
blev brudt ned med
et kys, sidste nat før
det dagedes i øst
da eventyrene
fra tusind og én
sensommernats søvn
alle var fortalt, og
nogen tændte for
en sol af neonrør
som vækkede mig
selv her, en verden
vest for den krig
der blev tabt til
stille soldater som børn
radiostøjens stemmer
skingre som var
de til fodboldkamp
en sværm af farveprikker
men mest af alt,
sagte og umælende
efterårsregn på min rude.
PÅ FLUGT Kl.19.00
Jeg ved ikke, hvor jeg er
og jeg kan ikke huske
hvad jeg flygtede fra
for at komme her
Bare jeg vidste, hvor du var
og vidste, at du
var tryg og rolig
og intet skulle flygte fra
Men vi var begge på flugt
blandt andre, der
aldrig fandt hvile
andetsteds end hjertets suk
Jeg troede, jeg fandt dig
blandt tusinder af de
brolagte stier, som
jeg troede ledte mod mig
Og da jeg så endelig var
der, hvor vejen
mod hvilen gik
så jeg, hvad du flygtede fra
Et ansigt, så ukendeligt mit
et ansigt jeg troede,
jeg kendte fra spejlet
og troede at have set så tit
Men det var en fremmed,
en skygge, skæbnen
havde gemt i dig
forlist og intetsteds havnet
Imens var han flygtet til den dag
hvor han ikke længere
havde noget at flygte fra
ikke engang flugtens behag
HINSIDES LÆGENS BORD: LIVMODEREN SET INDEFRA AFD. O Kl. 19.25
Der
er ingen
I perleportens hule som et foster inde bag ordet, her udtalt
vej ud af her
hvor alt i mig genkalder
som en lille smule venten. En tung vejrtrækning, der
sig, ingen veje åbne
for begær, andet end
dækker over et syn af morgenregn og en smal
en smal stribe
lysstribe i mørket, der vidner om skalpellens
af lysstofrør, en slumrende
snit og åbningen af moderens liv, som
salighed undervejs i blodårerne,
kastede solen sit bittersøde
en dør, der åbner indad, og altså lukker
kærtegn på mig i dette
os ud i et landskab af støjsvaghed, hvor der i
forstadium til den
miles omkreds er dæmpet loftsbelysning, og ikke andet
begyndende
end en modvilligt varm fornemmelse af uigenkaldelighed
fødsel
*
kunne jeg bare få disse Det er karakteristisk for skizofreni, at den funda-
At græde over livets tragedie er at se sandhedens fulde billede. At kærlighed er alt omkring
bogstaver til at tale mentalt solide baggrund for alle vore oplevelser,
dig og alt inden i dig. Men at den samtidig er fuldkommen magtesløs og fuldstændig forgæves.
det gør ondt at tænke nemlig jeg’ets intakte kvaliteter ofte går i opløsning.
Den er alt, men i magtens sprog, det menneskelige tungemål, er den ingenting. Det er dette,
og jeg har så meget Den skizofrene oplever det, der næsten er utænke-
der er forbudt at mærke. Det er dette, du ikke må mærke, men som tårerne mærker. Dette
jeg gerne vil vise dig ligt, nemlig at den grundlæggende oplevelse af
du ikke kan mærke, fordi sandheden er for stor. Men når du græder, nogle gange, undergår du i
der er så lidt jeg-stabilitet undergår en forandring. Patienten har
disse få øjeblikke det hele. Du ser den fuldstændige tragedie kaldet livet overalt omkring dig og
der er så få sekunders vanskeligheder med at forklare og beskrive, hvad han
overalt inden i dig. Jeg tror ikke, at jeg nogensinde er eller kan blive lykkeligere, end i disse
uendelighed tilbage oplever, idet han forsøger at beskrive en forstyrrelse
få øjeblikke når jeg græder. Jeg tror ikke, der findes nogen lykke større end denne.
og jeg har så meget i en funktion, hvis intakthed er selve forudsætningen
Jeg tror ikke, der findes noget mere bekræftende ved livet end således at græde.
at vise dig for en oplevelse og dens beskrivelse.
HOLOCAUST Kl. 19.50
En kvindelig digter, der led af svære depressioner,
Indlevelsesevnen i såvel stupor som holocaust, selvom man hverken
måtte have oplevet det ene eller det andet på egen krop, er et
skulle angiveligt have sammenlignet sine
særkende ved de sjæleligt følsomme og uforhærdede tilstande
man uretfærdigvis har givet betegnelsen sygdom. Medfølelsen er således
lidelsers kvalitet og styrke med hele verdens-
krigens jødeudryddelse. Og jeg forstår hende,
andre, der ikke er pårørte, forhindret, såvel som indlevelsen er
det, alene på grund af uvantheden ved opholdet i en sådan lidelses
al forargelse for følelsen til trods. For der er
den sammenhæng mellem holocaust og en
massive tyngde. En sådan uvanthed og dens forhærdelse blev
eksempelvis en medpatient på en lukket afdeling på Sct. Hans offer for.
sjælstilstand som eksempelvis stupor, at
begge ord, al forskellighed til trods, det første et
Det startede, sædvanligvis havde jeg nær sagt, med en bæltefixering
af en forpint og ulykkelig ung pige. Hendes blanding af gråd,
folkemord, det andet en sjælelig lidelse, har
ufatteligheden som fællesnævner. Netop i kraft
skrig og rallen forplantede sig time efter time udover hele
afdelingen. En medpatient, der udover at være et kærligt og følsomt
af, at begge fænomener er ufattelige, og at
ufatteligheden som funktion har forstandens blotte
menneske var så uheldig at have fået pådraget sig en behandlingsdom,
havde så svært ved at udholde denne pinagtige lydkulisse, at
overlevelse, har de faktisk en fællesnævner.
Egenskaben rædslens ufattelighed er i sagens
han skruede tilpas højt op for stereoanlæggets dulmende
technorytmer, så højt som det nu var nødvendigt for at overdøve denne
natur – netop i og med at den betegner noget,
mennesket ikke forstår – ens uanset fænomenets
hørbare og tunge klump af smerte og pinsel. Det er således
med strafferetspsykiatrien, den gren af retspsykiatrien der omhandler
karakter. Ligesom det ikke er givet noget
menneske nogensinde at forstå holocaust, således
behandlingsdomme, at lægerne ikke behøver at retfærdiggøre
overgreb mod patienter med, at tvangen er til deres eget bedste. Har du en
også med stupor, det vil enhver der i hjertet
har overværet et menneske i stuporøs tilstand vide.
behandlingsdom er al hykleri således overflødigt, så at sige som
i Helvedets indergård hvor masken endegyldigt er revet af Lucifer og
I ordbogen defineres stupor blot som
”fuldkommen sløvhed hos sindssyge”. Derved dækkes
mareridtet virkeliggjort uden at have nogen besværlige
civilretspsykiatriske røde, gule eller andre papirer nødig. Derfor, da han
dog på ingen måde den rædselsvækkende
tilstand som ordet søger at betegne. Ved
gentagne gange nægtede at skrue ned for den høje musik blev han
uden nogen yderligere palaver med vold tvunget op i den anden ende
betegnelsen forstår man en yderst svær
psykomotorisk hæmning, ledsaget af et mentalt
af hospitalet, nærmere bestemt R1, den hårdeste retspsykiatriske
afdeling på hele Sct. Hans. Her blev han så, med alles vidende som
mareridt, der i lidelses dybde når længere
end det er givet noget menneske at udgrunde,
en slags samvittighedsfange par excellance, bofælle med mennesker
som vi andre ellers kun kender fra B.T.’s eller Ekstra Bladets
endsige erindre. Som en læge ville se det,
ligger patienten bevægelsesløst i sengen, ansigtet
forsider de sommerdage, hvor oplagene trænger til et velfortjent
vitamintilskud og et forhærdet og forrået eksempel på menneskesjælens
er udtryksløst og blottet for mimik. Desværre
er bevidstheden bevaret, til trods for at vi rent
mørkeste afgrunde har skudt to tilfældige drenge i baghovedet på
Amager Fælled. Påstanden om at en sådan overflytning skulle gøre
fysiologisk taler om en tilstand, under hvilken
det ikke sjældent ses, at organismen begynder
nævnte patient til et bedre og mere velfungerende samfundsmedlem,
og ikke er udtryk for et disciplineringsmiddel eller en regulær
at træde ud af funktion. Med andre ord, vi
taler om en sjælelig lidelse med en sådan dybde,
afstraffelse, er et eksempel på den løgnagtighed, som i
strafferetspsykiatrien er sat i system. Således er den syges såkaldte ”straffrihed”
at den faktisk i mange tilfælde er livstruende,
og hvor det fysiske liv på uforklarlig vis blot,
en floskel, hvis verbale hykleri er en forbrydelse af samme
karakter som benægtelsen af holocaust – som tillige ramte de mange
om muligt, kan reddes ved blind og akut brug
af elektrochok. Man kender stupor især fra de
tusinder af gale, der af tyske læger, som i bespottelse af lægeløftet, i
begyndelsen blev aflivet på hospitalerne med giftsprøjter, for senere,
sværeste depressioner, også kaldet
stuporøse depressioner, og tillige fra psykoser, i
midt i verdenskrigens massepsykose, i gaskamrene systematisk
at blive overgivet samme skæbne som millioner af andre afvigere,
særdeleshed skizofreni.
således som depressionens indre jødeudryddelse
nogle årtier efter ramte digteren.
*
Ofte hører man ved højtidelige lejligheder vigtigheden af at huske
betonet. Dertil har jeg at sige, at vi nødvendigvis som mennesker
må glemme. Og når vi ved højtidelige lejligheder kan betone
vigtigheden af at huske, er det udelukkende, fordi vi blot nødtørftigt
har glemt smerten ved at huske.
Således er glemsel, eller glemsomhed som i Bibelen ofte regnes
for en synd mod Gud, en konstant nødvendighed, og vort
velbefindende afhængigt af, hvor godt bevidstheden formår at
glemme selve fortrængningens kunst. Altså at glemme, at vi har
glemt, ved højtidelige lejligheder altså også kaldet at huske.
Når vi så faktisk til stor skade husker, er det netop således fordi
vi glemmer at huske at glemme. Dette er beklageligvis at huske.
Eller sagt på en anden måde; at huske er samtidig at huske på,
at det, der siges aldrig at måtte ske igen, sker hver evig eneste
dag, ja, endog i selve det øjeblik ordene falder.
Da griber den kolde nat os endeløst om hjertet og tynger det mod
jorden. Det er som med den pige, der lå spændt fast til sin seng,
som den evigt selv samme pige jeg gik forbi forleden. Jeg ville
have sværget på, at det var Maria, ja, jeg tror det var hende. Men
hun havde et udtryk i ansigtet, som var hun besat af dæmoner. En
mimik jeg uheldigvis først siden forstod at dechifrere, hvad det dog
næppe i al evighed er givet nogen læge at kunne gøre. Jeg blev
grebet, først af rædsel, dernæst af medlidenhed.
Alligevel gik jeg blot forbi hende som en søvngænger. Som det
hedder sig, når man undslår sig sin pligt, jeg kendte hende jo ikke.
Det var aften, og månen var fremme. Månesyge. Det var med
månen som med denne Maria; hvad der drog mig mod hende, var
den selv samme sygdom, som flød i mit blod. Således da tragedien.
På dette problem er lovsangen, som i perleportens forgård, blot en
midlertidig lindring, og begejstringen over denne fordamper med
tiden ligesom alle andre følelser. Jeg græder ikke herover lige så
lidt som at begejstres, men erstatter dette savn med en slags
skæbnetro forbøn, en lige dele frydefuld og frygtelig amor fati, for
derigennem at nå mit medmenneske i tankerne. Og dog vil jeg
aldrig nå Maria, udover gennem anfægtelse.
Senere på aftenen blev jeg grebet af en sær digterisk lidenskab
og følelse, og jeg bad således til Jesus om at gå i forbøn hos
faderen. Og han måtte lægge øre til nogle pinefulde anfægtelser
og en bizar, men øjensynligt varslende bøn om ikke at få samme
skæbne som Maria. Jeg vidste knap hvad jeg selv sagde. Jeg
glemte alle forbehold, som havde jeg set blod naglet fast om livet
på hende, som talte ti digteres tunger i munden på hinanden. Og de
bad Jesus om i nåde at række hende en bryllupsdragt for Gud, at
lade hende være elskovs brud, for ved kødet at drive dæmonerne
ud. Men som en rapper i febersyner tog det ene rim det næste:
’Å, jeg ønsker mig blot denne min eneste begæring/ for ved kødet
er Maria Lucifer i forklædning/ fortab mig for hende i forfærdelige
anfægtelser/ Jesus, om blot mit sind var en anfægtets, der/ kun i
egen krop følte blodsbrådne kar/ Men nej, hendes lidelse har for
frelsen intet mål/ din brændoffers far var selv ilden i mængdens
bål/ ja, Jesus, af engle lokkes hun mod Helvede/ sig mig, jeg lyver,
intet af mig selv ved/ sig, jeg tager fejl. Å, min elskede…’
Således som denne genealogi er mit forhold til Maria. Først noget
jeg med smerte måtte huske. Derefter noget jeg blev nødt til at
glemme, og nu noget jeg på ingen måde kan glemme. Nogenlunde
på samme måde som holocaust.
Fortrængning af virkeligheden synes udmærket at korrespondere
med den trosivrige hævdelse af historien som en formålsbestemt
bevægelse mod verdens ende. Mod krig og mod dom over den
enkelte besatte sjæl, om end dommen selv kræver de manges blod.
Hvor vi blot finder en korporlig nummerering af døde kroppe som et
led i en given Guds frelseplaner, synes dét at glemme holocaust,
altså førstnævnte fortrængning, en nødvendig nådegave. I hvert
fald for det sind, der med rette anfægtes af det meningsløse offer
af sjælen hos den enkelte, såvel som af blodet hos de mange. Og
ve den, der ikke blot anfægtes af holocaust, men tillige anfægter
fortrængningens nådegave. Netop han vil allerede i nat smage
holocaust på sjæl og krop. Kun som digter vil han kunne undgå
denne skæbnes rædsel. Således kan jeg som digter både vælge
at opdigte den meningsløse døds martyrium, såvel som jeg kan
vælge at frasige mig den. Således med denne Maria, med blodet
spændt fast om livet; Maria, som jeg blot passerede, idet jeg
undslog mig min pligt, som det hed: ’jeg kendte hende jo ikke’.
Nuvel, hvis det hedder sig, at jeg ikke kender Maria, så kender jeg
så sandelig heller ikke holocaust.
Å, jo, jeg kender hende…
LILLEJULEAFTEN PÅ NØRREBRO Kl. 20.30
På gåtur op langs Nørrebrogades silende flodbred en mørk
og regnvejrstung lillejuleaften, hvor enhver uidentificerbar
afkrog under vandbreddens skvulpende affaldsrester syntes
at stinke af øl og hash –
Plaget af et besynderligt klarsyn på vej ud, da jeg gik forbi
pølsevognen ved Nørrebros Runddel. Decemberkulden
havde sat sig i mine elskede københavnere, og som på en
ø midt i flodens trafik, som en fakkel i mørket, lyste
pølsedamen op i en grimasse, som fik mig til at gyse.
Et ansigt netop så hæsligt, som man kun ville kunne finde
det i Berlins undergrundsbaneforgreninger, hvis man så
rigtig godt efter. Det var et ansigt så privat i sin traurigkeit,
at jeg tænkte, jeg ved at fotografere denne scene ville fange
livets grusomhed med et enkelt skud så rent og klart.
Og dog vidste jeg jo godt, at hele dette sceneri fandt sted
i mit eget hoved. Jeg vidste så godt som nogen, at hun ville
være glemt det øjeblik, jeg fjernede blikket, men ligeledes,
og dette var det værste, ville forfølge mig resten af aftenen
og, i andre klædninger, resten af livet.
Undlod jeg at nedskrive den slags oplevelser, ville jeg måske
kunne fortrænge dem, men da ville jeg ingen digter være:
At købe forstanden tilbage gennem syndsforladelse ville
være i strid med pølsedamens ansigtsudtryk i dette
splitsekund af lys i mørket.
Eller ville det?
Pludselig slog det mig: Sådan, skvulpende en mørk aften på
en lille bod langs flodens opkast, sådan tænkte jeg mig Gud.
Om end blot for et øjeblik, og kun et øjeblik, forstod jeg
syndsforladelsens nødvendighed.
Jeg, der altid har nægtet den. Ikke fordi syndsforladelsen i
princippet for mig var en umulighed, men fordi den ikke var
ønskelig. Jeg nægtede principielt at betale for en vare i
åndelig mønt uden at have forbrudt mig mod nogen, jeg var
så at sige uskyldig overfor en anklage, jeg end ikke forstod.
Alligevel, plejede jeg bittert at tænke, skulle jeg ikke vente
mig noget tiltalefrafald: de frelstes salighed fuldendes som
bekendt først, når de ser syndernes pinsel.
Sådan havde jeg altid tænkt, og vil nok altid tænke sådan,
bortset fra dette moment, hvor jeg blev grebet af
medlidenhed – med Gud, som stod her ved verdens afgrund,
indpakket i sit pølseskinds hæslighed. Smerten bibragte mig
ikke nogen form for tilfredsstillelse, og som med ét ønskede
jeg inderligt at bede pølsedamen om forladelse, som havde
jeg gang efter gang købt pølser her uden at betale. Men jeg
havde jo aldrig købt hos hende før, ja, jeg havde knap nok
lagt mærke til hendes tilstedeværelse overhovedet. Tanken
lammede mig og min handlekraft.
Få øjeblikke gik som år, da jeg stivnede helt ved synet af
pølseboden, for nu begyndte den at synke stadigt længere
og længere nedad mod Nørrebrogades bund. Lyset fra
pølsebodens fakkel slukkedes nu sekund for sekund, mens
pølsedamens blik bedende, og uden tegn på anklage,
syntes at fæstne sig ved min ubevægelighed. Blot et
øjeblik efter havde floden slugt hende, og alt syntes
uforandret.
Min lammelse forsvandt lidt efter lidt, og jeg så mig omkring,
rystende som et espeløv. Stadig skvulpede vandet ved
flodens bred af affald og opkast. Og allerede på vejen tilbage
overbeviste jeg mig selv om, at der aldrig havde været nogen
pølsebod ved Nørrebros Runddel.
Og jeg vendte hovedet bort i lede, da jeg gik forbi næste
pølsevogn, der hvor vandet forgrenede sig og en morgen
begyndte.
Indtil næste nat kommer.
TV-AVISEN Kl. 21.00
I dette indslag tegner vi et portræt af
Synet om Babylon nogle år fremme i tiden,
Saddam Hussein, og det liv han fører
hvis Guds sande profet var Johannes:
for at opretholde sit diktatoriske regime:
I 25 år har han regeret med frygt og terror.
Jeg så et andet dyr komme op af jorden; det
Men han lever også selv i evig frygt. Derfor
havde to horn som et lam, men talte som en
omgiver han sig med en livvagt på 15.000
drage. Det udøver hele det første dyrs magt
mand, der ledes af hans yngste søn. I 2 år
for dets øjne; det gør store tegn, så det endog
har han ikke vist sig offentligt. De ser ham
får ild til at falde fra himlen ned på jorden for
kun på TV i optagelser fra ét af en halv
øjnene af menneskene. Og det fik givet at
snes identiske og sikre konferencelokaler,
blæse livsånde i dyrets billede, så dyrets billede
så ingen kan vide, hvor det bliver optaget.
også kunne tale og få alle dem dræbt, der ikke
Hvert af hans 20 paladser er fuldt bemandet,
vil tilbede dyrets billede. Det får alle, store og
og hver dag bliver 3 måltider tilberedt til ham
små, rige og fattige, frie og trælle, til at sætte
i hvert palads, for til sidste minut skal ingen
et mærke på deres højre hånd eller deres
vide, hvor han spiser. Og han har dobbelt-
pande, så ingen kan købe eller sælge undtagen
gængere; en snes vellignende statister, der
den, der bærer dette mærke, dyrets navn eller
er forbedret med plastickirurgi, så ingen kan
dets navns tal. Her kræves der visdom! Den,
vide, hvem han er. Han sover aldrig i sine
der har forstand, må regne på dyrets tal, for
20 forgyldte paladser, men lever i frygt som
det er et mennesketal. Dets tal er 666.
dyret i Åbenbaringen. Men der vil komme …
--------------------------------------------- ufuldendt ---------------------------------------- (ed.)
JULEEVANGELIET – DANSK EROTISK OG TELEPATISK REALITY SHOW Kl. 23.30
– THIS SHOW IS PRESENTED HERE WITH A TRIO OF ILLUSTRATED TRUE STORIES PACKED WITH BEHIND-THE-SCENES INFORMATION!
Å, Maria, jo: som
en fange i dit hjerte
undslap jeg i nat;
ordet foruden havde
dine læbers tale
perleporten forladt.
Øjeblikket efter
du lukkede dig
om min længsel,
å, Maria, undslap
jeg i nat din
krops fængsel
- T. Lykkegaard
FOROMTALE AF JULEEVANGELIET
I denne aftenens sidste transmission, vores erotiske og telepatiske reality show, tænkes der noget, der er sagt og sikkert også tænkt før i løbet af dagens sendeflade. Det er nemlig sætningen: at det kunne have været anderledes.
Det vil sige, for det første, at da enhver erindring i sagens natur er et spørgsmål om fortolkning, vil det erindrede altid kunne have været anderledes. Men for det andet betyder det, at ikke blot fortiden er et spørgsmål om fortolkning; heller ikke nutiden er os givet som en sikker kendsgerning. En given fortolkning i bevidstheden kan kun stå i modsætning til en anden fortolkning, men ikke til en faktuel sædvane, idet denne sædvane, som ligeledes normalitet, ikke eksisterer, eller i hvert fald ikke kan underkastes en definition. Vi bliver bildt ind gang på gang, at en sådan sædvane kaldet normalitet står i modsætning til afvigelse, men sædvanen er blot enten et nihil, et vakuum, eller en afvigelse fra afvigelsen, så at sige. Således burde jeg måske have skrevet, at det nødvendigvis har været anderledes, idet det altså ikke kunne have været andet. Men et sådan udsagn er jo nonsens, da vi altid efterfølgende vil spørge: anderledes fra hvad? Når vi taler lader vi altså noget være givet, om ikke andet de lyde vi kalder ord, og ender så hvor jeg nu er. Nemlig med at konkludere, at dog noget tages for givet, uretmæssigt eller ej. Og altså efterfølgende, at gives der virkelig et sådan vedtaget faktum, gives der tillige nødvendigvis følelsen: at det kunne have været anderledes.
Nogle gange kan jeg om livet tænke: det er mærkeligt, at man finder sig i det, sådan uden videre, uden protester eller indsigelser. I det hele taget at ingen, overhovedet ingen, tager til genmæle. Det er i sådanne tilfælde at følelsen: at det kunne have været anderledes, får mening. Med protesten må vi nemlig spørge: protestere over eller imod hvad? Og tillige: til hvem? Disse spørgsmål er, netop af hensyn til den givne sædvanes eventuelle uretmæssighed, altså hvis virkelig intet kan tages for givet, ubesvarlige. Af samme årsag er vi som svin i kreaturvogne på vej til slagtning; alle ved vel nok hvad der skal ske, men da der intet tænkeligt alternativ findes, eller rettere, da enhver protest er en slags eksistentiel tautologi, som en slange der bogstavelig talt fortærer sin egen hale, protesterer vi ikke. Blot så meget mere befriende og berusende bliver da følelsen: at det kunne have været anderledes. Der kunne have været en mulighed for protest.
God fornøjelse!
Længe efter at det er gået op for ham, hvor
lidenskabeligt hun, med ordet som en åben
lue Som jeg har læst det i Højsangen; kærlighed
er stærk som døden, dens gløder er brændende
glød, dens lue er Herrens lue
elsker Jesus, har han og hun bestemt
sig for at holde juleaften
Hvad vi hver for sig i dagene, aftenerne og
nætterne op til da, har troet ville ske
hos hende. I hvert fald mødes de, fulde af en
ætsende blanding af frygt og forventning, i
er det langt ud over digtets, og tillige mine
digteriske evners, muligheder og hensigt at
beskrive
hendes lejlighed i et for offentligheden fjernt
og glemt hjørne af Nørrebro. Og da de først
er mødtes, opstår mellem dem en spænding,
som i løbet af aftenen skal slå over
Ikke at vi skændtes eller skændes
i åben konflikt
men hun ønsker denne aften, af kærlighed til
sjælen føler hun vel, intet andet end at vinde
mig for Jesu kærlighed
Samtidig har han hele dagen vidst dette, og
har besluttet sig for som i en inderlig og dybfølt, men bestemt trods
at afvise hendes tros begærlighed, idet den
som en ild for ham synes at true med at brænde
hans sjæl op at brænde op alt, hvad jeg ejer i mig af tiltro til
elskovs gave, for udelukkende at reservere
denne tiltro til Gud. Ikke blot til Jesus, men til
Faderen
For han ved jo, at hun, med hele sin sjæls ildhu,
deltager i Guds lovsang i Faderhuset i
perleportens indre, med en kreds af Guds børn
for hvem den elskov vi har delt de få gange,
har været hor og har været at sidestille med
drab
der umærkeligt syntes at have tilbageholdt netop
hans kærtegn, mærkeligt nok, af angst, en stadigt
voksende angst for hendes sitrende kærlighed
Da de sent på aftenen, på hendes foranledning,
beder sammen, forlader, som i flugt, alt mod
hans bløde sind Pludselig, pludselig gribes jeg af rædsel for min
elskede. Som voksede der hjørnetænder i
hendes mund
som var ethvert af hendes bedende ord
besværgelser fra en heks i forklædning
som afklædte heksen sig sin ham i et langsomt
og frygteligt skue
I ethvert ord, i ethvert ønsket kærtegn,
gennemsyres hans krop nu af den forvandling
hans elskede synes at gennemgå lige foran
hans vantro øjne
Og hun begynder at tale til ham og at tale til
ham med ord, der har været længe ventet og
frygtet Men jeg hører ikke hendes ord, jeg kan ikke
høre dem af blot og bar rædsel
Udelukkende forsøger han at gribe efter den
beroligende stemme i sit hoved, som han
plejer at kunne høre i rolige stunder. Men
Jeg hører blot hendes stemme, og selvom jeg ikke
han kan ikke finde den
kan koncentrere mig om, hvad hun siger, hører jeg i
mit indre blot hendes, og ikke min egen stemme. Blot
hendes, og ikke blød og kærlig, som den engang var,
men skærende og forvrænget. Men jeg hører mere
min egen rædsel, end hvad hun egentlig, ord for ord,
Hun taler, udenfor hans hoved, så blødt og
siger…
salvelsesfuldt som hun kan, men mærker mere
og mere hans fravær. Uden at hun ønsker det,
Hun – eller er det evangelisten – begynder at tale
som skete det langsomt og glidende
om Jesu ord til Nikodemus, der spurgte, som var det
fra sekund til sekund, minut over minut,
mig, om man da skal genfødes af moders skød. I
bliver hendes stemme hård
virkeligheden kan jeg ikke skelne, hvad hun siger,
fra hvad jeg tænker, så at sige, og hvad der er tanker
fra hvad der er lyd
’For vi må altid have hans slutningsord i
tankerne, at det er skrevet, for at vi skal tro, at
Jesus er Kristus, Guds søn, og for at vi, når
vi tror, skal have livet i hans navn’
Men vores liv, hvad med vores liv, begynder en svag
stemme i mit indre at bæve. Alt hvad hun siger, er som
med tanke for senere begivenheder. Natten. Korset
og døden
’Thi således elskede Gud verden, at han gav
sin Søn den enbårne, for at enhver, som tror
på ham, ikke skal fortabes, men have evigt
liv’ Ord, der fortjener at skrives med gyldne bogstaver,
siges det så, ikke på papir, men i hjertet, for det er
ord, siges der, der kan gøre en bedrøvet glad, en død
levende…thi det var forud for verden, forud for vores
liv…
’Thi Gud sendte ikke sin Søn til verden, for
at dømme verden, men for at verden skal
frelses ved ham’ Kunne ordets dom ikke være overgivet os, vores liv,
begynder en bævende stemme igen, eller er jeg
’Den, som tror på ham, dømmes ikke; den, som
ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har
troet på Guds enbårne Søns navn’
allerede dømt? Mennesket fælder sin egen dom,
fortabelsens dom, siges det
’Og dette er dommen, at lyset er kommet til
verden, og menneskene elskede mørket mere
end lyset; thi deres gerninger var onde’
Ikke senere, ikke hinsides, men her og nu i
bevidstheden om den domshandling vi udfører over
os selv; dommen er indbygget i os, i vores tro eller
vantro
’Thi enhver, som øver ondt, hader lyset og
kommer ikke til lyset, for at hans gerninger
ikke skal afsløres’ Igen vækkes i mine tanker den bævende stemme;
lyssky gerninger gør os selv lyssky…er jeg da
lyssky, når jeg tænker? Er min tanke da lyssky,
når den tænkes?
’Men den, som gør sandheden, kommer til
lyset, for at det må blive åbenbart, at hans
Er jeg da Nikodemus, hun taler til? Som blev
gerninger er gjort i Gud’
svaret, da han ville fødes af moders skød, at det
var af Ånden, han skulle fødes. Som ville han
måske, som mig, søge en vej væk, ud af livmorhalsen
og ned ad skedeåbningen. Ud af perleporten…
Men nej. Der sigtes til et liv uden begyndelse og
’Hermed, kæreste, er der ikke givet os en
ende, fordi det er et evigt liv i Gud gjort i Gud
forklaring på, hvem der frelses og hvem ikke
Gud alene ved, om der er sandhed i
hjertedybet hos et menneske. Men vil du
gøre sandheden? Vil du ind i lyset?’
Hvor rædselsvækkende; et liv uden begyndelse og
ende, tænkte jeg vemodigt og lidt trodsigt, da mit
hidtil bøjede ansigt langsomt så op. Og så hende,
stift og ubøjeligt stirre mig ind i ansigtet, med øjne
der strålede af slet tøjlet vrede, ja, raseri
Da sker der pludselig noget. Han, der har
kæmpet en skånselsløs kamp, for at holde
igen, begynder at græde. Først stille og
forsagt, dernæst højt og nærmest hulkende
Og som i glimt bag snot og tårer, ser jeg hende stivne
Jeg ser ikke nogen som helst heks, men en
forskrækket, ja, pludselig forstenet, pige på et par og
tyve år. For første gang, da jeg ser hende i øjnene, ja,
for første gang ser overhovedet nogen frygten i hendes
blik
Nu sker det, som på skæbnens uforsonlige
og ubøjelige, men tillige ubøjeligt
nødvendige ordre Og jeg væmmes ved alle de kærtegn, jeg så inderligt
at hun forsigtigt og lidt famlende begynder
har givet hende. Jeg føler, jeg til fulde forråder
at kærtegne hans øre og forgrædte ansigt
kærligheden, ja, at jeg gør det i dobbelt forstand
Og som aftenen udvikler sig, ender begge
med at bedyre deres kærlighed uden ord,
med blot det ene gensidige løfte, hvisket
af ren og skær angst for hende, som tillod rædslen
ingen anden udvej
fra begge parter, at denne elskovs nat
bliver den sidste Ikke kun har jeg forledt Maria til hor, trods hendes
hjertes løfte, dette som helvedesprofeterne inde bag
perleporten har brændt ind i Marias sind, er at
sidestille med drab, men tillige har jeg, modsat Maria,
forstilt mig
For ham er dette nødvendigt, tænker Maria
højt, for ham må de elske og sove sammen,
Det hjertes løfte Maria har brudt, har hun brudt ene og
alene af kærlighed til mig,
for derefter endegyldigt at forlade
hinanden og jeg har blot kunnet svare med at forstille mig. Jeg
er, modsat Marias udsagte, og dog smerteligt
anfægtede, men udtrykkelige nærvær,
Men stadig, som det nærmer sig midnat,
ikke nærværende i mine kærtegn.
har angsten til stadighed taget kontrol over
hans hjerte, Hvor hun har givet langt mere af sin sjæl, end hun selv
ejer, og har gjort det uden at måtte det, vil jeg natten
igennem fornægte hende min
som han selv som en lille dreng er flygtet
fra, for at tage sin sidste tilflugt i Marias
skød Hvor hun, i kærlighed til mig, bevidst har måttet spotte
sin Gud
som havde alle andre følelser forladt hans
spinkle krop, der udelukkende blind adlyder
skæbnens uudsagte ordrer
og bryde hvert bud i loven, idet hun har brudt blot ét, har
min angst nægtet hende mit hjerte.
Han kæler for Maria, men de kys og kærtegn
han giver, forekommer ham
hun mærker det ikke, hun mærker det ikke
underligt mekaniske, selvom han anstrenger
sig alt det, han kan hykler!
Maria kigger på ham med et mærkeligt og
ubestemmeligt ja, netop, mærkeligt og ubestemmeligt
smil, og han havde følt sig underligt forlegen
ved at stå nøgen, hvis ikke det var for den
rene og skære følelse af rædsel
de ulvetænder, hvad vil de…?
’Læg dig ned på ryggen’.
Han lægger sig ned på sengen med armene
strakt ud til siden som skulle jeg korsfæstes
En underligt skrækindjagende følelse af sær
nydelse gennemstrømmer ham, da hun også …Og han opløftede sine øjne mod
også har klædt sig nøgen og begynder at Himmelen og sagde: ”Fader! timen er
kærtegne hans køn. kommet; herliggør din Søn, så Sønnen
for fanden, bare den nu vil stå ordentligt, bare jeg ikke
havde taget al den.... Rivotril
Hun har sat sig på knæene, bøjet kan herliggøre dig…
…jo…
sig ned og lukket sine læber om glansen
de fandens hugtænder
Du har jo givet ham magt over alt kød,
for at han kan give evigt liv til alle dem,
Jeg prøver at tænke på noget andet, lige
som du har givet ham
meget hvad; hvad hun nu end har fortalt mig, den
første salme, som havde grebet
hende, hvad var det nu ”Hvor er det godt at lande i Himlens
søde favn…”
Han ryster af skræk, men behersker sig og
får i sine tanker en underligt stærk, men
velgørende følelse, som bryder hjertet ”Hvor er det sødt at smage, hvad huset
gennem hans hoved, for derved at frelse ham der formår! O herlighed, som ingen ved
for pinen. At det kunne have været før han de søde grænser når…”
anderledes. En følelse der dog også kræver
beherskelse, for ikke igen at blotte sig for
disse ulvetænder og bryde ud i gråd
Pludselig rammer også en anden tanke ham,
en tanke der synes at komme et helt andet
sted fra; hvad smager han af?
af nåde, sandhed og kærlighed?
Tanken rammer ham, som kom den udefra,
fra et andet sted; en anden lejlighed i
myriaden af lejligheder denne aften på Indre
Nørrebro?
Sker der noget med en art idiosynkratisk Og dette er det evige liv, at de kender dig,
lighed et sted på brokvarteret i dette øjeblik? den eneste sande Gud, og ham, som du
Han ved ikke hvorfra denne tanke kommer, og har sendt, Jesus Kristus
bliver også afledt fra al den slags tanker, da
Maria går fra at slikke glansen til med
stødende bevægelser at bevæge hele
mundhulen frem og tilbage på
å ja, hvad ville en kristen kalde den tingest, den der
smager af nåde, sandhed og kærlighed?
hans erigerede lem, mens alskens
blasfemiske tanker flyver gennem hans hoved,
pludseligt afledt af en isnende tanke, der
rammer ham under en stadigt stigende
blanding af ophidselse, hivende åndedræt og
angst. voldtægt Jeg har herliggjort dig på jorden ved at
Hendes gryntende smaskelyde bliver afledt fuldføre den gerning, du har givet mig
af en besynderlig tanke at gøre
en kvinde kan da ikke voldtage en mand?
Og dog
Rædslen tager til hvad med den udsendelse i radioen, hvor de havde
diskuteret uagtsom voldtægt; at et menneske kunne
voldtage et andet uden
Og nu, Fader! herliggør du mig hos dig
at være sig det bevidst
men ligeledes gør en tung og efterhånden selv med den herlighed, jeg havde hos
stønnende vejrtrækning dig, før verden blev til…
uden at være sig det bevidst. Uden at ville være…
Når elskov i skæbnestunden udløses af kødet
og udløses som en tyv i natten, som det står
skrevet; det nærmer sig…Å, blot det ikke var sådan, blot alt
i det sidste øjeblik, der dem sammen er givet
var anderledes, blot alt dog var anderledes…det
skal en mand og en kvinde ligge på et leje og
elske; den ene skal kunne godt have været anderledes…Det Kunne
tages med og den anden lades tilbage. Den
af dem, som giver sit liv bort i elskovs akt
skal vinde det; Have Været Anderledes…det…kunne have…have…
og den som søger at bjærge det i elskovs
magt, skal miste det have været…anderledes…
Men hvem er hvem?...ja, hvem er hvem?
Hun kryber søvnigt i nattøjet, mens han
ligger sammenkrøbet og stirrer ud af vinduet,
langt ud, langt væk
Et andet sted. Fellatio. Et kys, der smagte
af nåde, sandhed og kærlighed
Fy, for satan!
De få ord, hvis der var nogle, var prosaiske
og knappe, om end ikke uden en vis bizar
ømhed. Og han ligger stadig og stirrer ud
af vinduet, da han hører Maria falde i søvn
med et tungt åndedræt. Kort efter falder
han selv i søvn Anafranilerne oven på toiletskabet…ja…tænk, et ord,
der ingenting betyder…et ord, der kan betyde hvad
som helst…Anafranil…
Men han sover kun en kort stund, det er
i hvert fald mørkt som ind i helvede
da han vågner
Anafranil, den er stensikker…
Han lister med tøjet i hænderne ud mod
toilettet, og låser døren bag sig. Om lidt
vil han have slugt flere måneders
arsenal af psykofarmaka, deriblandt
…den er stensikker…
to glas med Anafranil, han finder et ekstra,
foruden det, der stod oven på toiletskabet
hun har sikkert lagt dem til mig, reserveret dem lige til
denne stund. Stensikkert…
Han sluger samtlige piller med et
underligt, allerede lidt fremmed smil
Klæder sig rører hun sig derinde, jeg synes jeg, nej, det er bare…
forsigtig, for helvede
musestille på, lukker sig ud og forlader
i al forsigtighed lejligheden
Går ganske varsomt ned ad de få trin
fra stuen og ud på gaden
jeg er fri, jeg er fri! Som har jeg allerede forladt livet,
som er døden allerede blevet en vane…
Han begynder en rastløs vandring, …Det er fuldbragt!”
hvorunder hans bevidsthed gradvis
sløres, og benene mere og mere
slæbende tager retning af…
…ET EFTERORD (1)
Hvis du elsker livet
sandelig, sandelig
så elsker du, trods at,
siger jeg jer:
det gælder livets ord
hvis hvedekornet ikke
er andet end en metafor, og ikke
falder i jorden og dør,
spirer dit digt ikke af livets frø, og da
bliver det kun
dit liv og din kære afkrævet, at leve af
det ene korn;
bogstav for bogstav, brugt op af ord,
men hvis det dør
i digterspirens evigt frodige jord
bærer det
et digt, der flyder af livets frø
mange fold
alene ved nok en gang at dø
…ET EFTERORD (2)
Hvis du elsker livet
sandelig, sandelig
så elsker du, trods at,
siger jeg jer:
det gælder livets ord
hvis hvedekornet ikke
er andet end en metafor, og ikke
falder i jorden og dør,
spirer dit digt ikke af livets frø, og da
bliver det kun
dit liv og dig afkrævet, at leve af
det ene korn;
bogstav for bogstav, brugt op af ord,
men hvis det dør
i digterspirens evigt nærende jord
bærer det
et digt, der besejrer dødens frø
mange fold
ved blot én gang at dø
GODNAT Kl. 01.00-01.10
Jeg kan ikke forklare
Lad digteren besvare
hvad det er, som jeg ikke forstår
hvad end jeg ikke selv formår
og ligeledes ikke forstå
for derved at formå
hvad det er, jeg ikke kan forklare
så meget desto mere at erfare
når digtet går på hæld.
uforståeligheden selv.
THE END…