|
Til
læseren De
digte jeg har offentliggjort her, er kraftigt omformet
for overhovedet at kunne blive publiceret på digte.dk.
Jeg arbejder nemlig i mine digte meget med formen, i
særdeleshed med mange forskellige skrifttyper, kursiv,
fed skrift o. lign. Derfor kommer de ikke til deres
fulde ret, da disse funktioner ikke synes at kunne lade
sig gøre her, ligesom at der er mange digte, jeg slet
ikke her kan offentliggøre, fordi de uden nævnte
bearbejdelse taber både kunstnerisk og pædagogisk værdi.
Men hvis du er interesseret i at se digtene i deres
oprindelige form, eller at læse et af de digte, jeg af
æstetiske eller pædagogiske årsager ikke har kunnet
offentliggøre her, så skriv til mig på min e-mail. Under
alle omstændigheder kunne jeg godt tænke mig at udveksle
digte og kritik med en anden digter mere dybsindigt, end
det ellers lader sig gøre her. Og dog er enhver
kommentar inderligt velkommen. Jeg hungrer efter respons
på det, jeg skriver.
Baggrund Født 1972. Gennem selvstudier i
teenage-årene indført i galskabens tankegang og praksis,
fra juni 1994 bl.a. ved et årelangt ophold på Bispebjerg
og Sct. Hans Hospital. Studiet fuldendt i sommeren 1996
med diagnosen skizofreni og påtagelsen af det
paradoksale kald: ved sprog at levendegøre den tavse
protest, der er det mest markante og potente åndsfænomen
ved denne frygtede sygdom.
Skrivestil At skrive er som at ryge en cigaret.
Den tændes, og røgen danner sine skønne, men flygtige
mønstre, der forandres og skifter form med hver enkelt
splitsekund. Når smøgen først er tændt, opgives for den
dødelige digter hurtigt drømmen om at fange de blågrå
røgmønstre på papiret. Man tager et hvæs til, og alle
drømmens affaldsprodukter begynder at vise sig, når
asken, efter flere hvæs, samles i et bæger, som blot
skal tømmes. Et sted derimellem, mellem den opgivende
drøm og synet af den voksende dynge af selvsammes
affaldsprodukter, former trangen sig, let resigneret,
men tillige som et resultat af tobakkens samlede virke:
læbernes begærlighed, inspirationens åndedrag indad og
dets lidt ærgelige, men for respirationen nødvendige
blæsen udad. Op mod smukke røgskyer, der stiger fra
redskabets glød. Af dette bliver der blot et sølle skod
tilbage, som snart smides ud. Har røgens flygtige
mønstre ikke fæstnet sig, som en drøm man vågner op fra
og snart har glemt, er det blot at tænde den næste. Og
mønstrene fæstner sig vel nok ikke, men lader
betragteren tilbage med den vished, at deres skønhed
bedst fæstnes uden ord. Dette gælder i hvert fald for de
dødelige digtere. Deres produkter skriver sig blot ind i
hjertet, og tjener blot den næste smøg og dennes
røgformationer. Men affaldsprodukterne har de til fælles
med de udødelige, for sjovt nok skal også de dø, og
endog af nøjagtig samme årsag; nemlig at omtalte
skriftlige virke, om det så blot er et sindbillede på
ordenes afmagt eller det er udødelige ord, er yderst
sundhedsskadeligt. Og som det tilføjes på cigaretpakken:
både for dig og dine omgivelser.
|
|